Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö  (Luettu 17152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jvirtane

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö


Auto: 2002 406 (automaatti-ilmastointi).

Oon yrittäny ettiä omaa autoa vastaavia keskusteluita aut. ilmastoidun puhaltimen ns. säätövastuksesta, mut kun en tahdo löytää ni ajattelin kysäistä jos joku ystävällinen ja viisas voisi auttaa.

Elikkä puhaltimen säätövastuksesta menny transistori (ilmeisesti mosfet). Oon kokeillu jo kolmea eri ominaisuuksia omaavaa mosfettiä vaihtaa piirilevyyn, mutta kaikki on toiminu keskimäärin sen viitisen minuuttia. Onkohan kyseessä jostai muualta tuleva sähköinen vika joka hajottaa transistorin, vai pitääkö se mosfetti olla juuri oikeanlainen??

Piirilevy on n. 7-8 cm leveä (samanlevyinen kuin levyssä kiinnioleva jäähdytyssiili), n. 4 cm pitkä ja sisältää pintaliitoskomponetteja, 2 kpl vihreitä liittimen kantoja (leveämpi ja kapeampi), sekä 1 kpl transistoreja kiinni jäähdytyslevyssä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #1 : 06.04.2009, 23:21:29 »
Hakutermillä "406 lämmitys puhalt" löytyy useampia viestiketjuja, joista voi olla apua. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13629.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=988.0
« Viimeksi muokattu: 06.04.2009, 23:25:57 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #2 : 07.04.2009, 20:18:34 »
Mielenkiinnosta kysyn että kenen valmistama on tuo sinun osasi jos on vain yhdellä transistorilla? Onko siinä piirilevyssä relettä lainkaan? Itse olen käyttänyt noissa vanhemmissa MJ11015G transistoria ja se on pelannut hyvin. Tehonkestoa pitää olla aika lailla että toimii. Minulta löytyy näitä transistoreja jos tarvitset.

Täytyypä ottaa selvää tuosta piirilevystä mut tosiaan minun silmiin ei osu kun yksi transistori. Alkuperäisen transistorin tyyppi H80NF55-08.

Lueskelin tosta kivestä sitikkafoorumilta, IRFP2907 on käytetty menestyksellä.  Kattelin datalehdestä että aika kivat virrankestot, yli 200A hetkellinen ja 148 jatkuva, ja Rds(on) oli 4,5 milliohmia... Jos oikein muistan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #3 : 09.04.2009, 10:10:16 »
Ja täällähän voinen kysäistä, että saatan tässä päästäisen aikaan vaihtaa ittelleni 406 bensiinimallin -96, ja siinä kuulema (sen nopeusmittarivamman lisäksi) on ohitettu tuo puhaltimen säädin, erillisellä kytkimellä siis hidas ja nopee.
Eli kymysys kuuluu että mistä sitä vikaa etsisin jos tää auto mulle tulee, ja onkohan se kallis vika?

SR 1,8i-96 on siis pirssi  ::)

Toivotaan ettei ohituksessa ole kovin rajusti runnottu olemassolevia johtosarjoja. Vika on lähes poikkeuksetta moottoria säätävässä transistorissa joka maksaa luokkaa 5-10e ja saa hyvistä elektroniikka liikkeista tai minulta tyyppi on MJ11015G tai BDX66C molemmat toimii. Jos asialla ei ole suurempi kiire ja transistorit ym. juotos hommat tuntuu vieraalta niin minä voin myös asentaa sen transistorin tai jos niitä on kaksi niin molemmat. Transistorit löytyy kun irrottaa moottorin apukuskin jalkatilasta, kolmella ruuvilla on kiinni ja irrotukseen menee aikaa n.5min. Jos asustelet lähistöllä niin teen vaikka koko homman alusta loppuun edullisesti. Sen verran noita tehneenä se sujuu aika lailla nopsammin kuin ensikertalaiselta.

Mittariston korjaus on myös helppo homma tältä sivustolta löytyvillä ohjeilla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #4 : 10.05.2009, 19:42:45 »
Joo, tuo kymppihän se on (control module).
Tuo näyttää olevan avattavissa, onko kukaan tutkinut mikä siellä hajoaa?

Olen kurkannut sisään ja siellä oli pirusti kamalan pieniä osia, pintaliitoskomponentteja ymv. Ei kiinnostanut sen enempää, mutta juotin varmuuden vuoksi kaikki isommat ja paksummat nastat uusiksi piirilevyllä. Laitoin äkkiä kasaan ja takaisin paikalleen.

Sisään kurkkasin kun sisäpuhaltimen nopeus vaihteli/vaelsi, en nyt enää muista muuttuiko se edes tuolla miksikään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #5 : 13.05.2009, 15:37:42 »
Tuli noin yleisesti mieleen että kaikissa kolmessa "raitisilmasuodattimellisessa" autossa jotka mulla on ollut niin ostohetkellä ollu kyseinen suodatin TÄYSIN tukossa, se ahdistaa merkittävästi ilman virtausta ja näin kuormittaa tota säädintä. Myös moottorin ankkurin likaantuminen lisää virran kulutusta, hiilipölyä ankkurin kontaktien raot täynnä.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #6 : 14.08.2009, 22:05:24 »
Auto: 1997 406 2,0 (12/1996, ei ilmastointia).

Mikähän vaivannee pyörii vain täysillä. Onko siellä joku vastus ja mistähän lähden etsimään?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #7 : 15.08.2009, 08:30:50 »
Todennäköisesti transistori kömähtänyt, kun en tiedä autosi ikää niin en osaa sanoa onko vaihdettavissa, kaikissa vanhoissa transistorin, tai niitä on yleensä kaksi, voi vaihtaa. Transistorit löytyy vaikkapa minulta hintaan 7,5€/kpl.

pullamies

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #8 : 18.08.2009, 13:27:38 »
Itse olen vaihtanut -01 automaatti-ilmastoinnilla varustetun 406 HDi:n puhaltimen ohjauksen tehotransistorin menestyksekkäästi. Ohjausyksikkö löytyy matkustajan jalkatilasta keskikonsolin vierestä, alkuperäinen transistori on tyyppiä BUZ 342 package TO-218AA ja valmistaja Siemens. Partcolta löytyy vastaava IRFP-054, jolla on hintaa 3,60 eur. Tinaimuri auttaa vaihtotyössä merkittävästi.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #9 : 18.08.2009, 16:09:49 »
Hyvä tietää, kaikissa 406 malleissa on siis vaihdettavissa tuo transistori.

janjan30

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #10 : 21.08.2009, 18:12:26 »
Auto: 1997 406 2,0 (porrasperä).

Lämmityslaitteen puhallin menee päälle vasta lopussa. Missä mahtaa olla vika? Autossa ilmastointi, ilmeisesti jälkiasennuksella laitettu. Puhaltimen säätö oli puolessa välissä ku se yht äkkiä rupes puhaltaamaan täysillä. Ei sammunu vaikka laitti säätimen nolla asentoon puhalsi vaan. Sammui vasta ku otti virran pois päältä. Sitku laittaa virran päälle ni puhallin ei lähde päälle vasta ku on säädin on täysillä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #11 : 22.08.2009, 12:09:04 »
Säätötransistori kömähtänyt, helppo vaihtaa jos kolvi pysyy kädessä ja on vähän kokemusta juotoshommista.

aake007

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #12 : 20.09.2009, 22:27:03 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi (automaatti-ilmastointi).

Tuli tuossa illan viiletessä huomattua, että etulasin huurteenpoistonappi ei pelitä niinkuin pitäisi. Tunnetaan auton ohjekirjassa nimellä "hyvän näkyvyyden ohjelma". Eli kun huurteenpoiston laittaa päälle, puhaltinten pitäis pukata tuulilasiin täysillä ilmaa. Nyt puhallus voimistuu hiukan, kun kädellä kokeilee, muttei tarpeeksi. Puhalluksen manuaalisäätö (plus- ja miinusnapit) toimii kuten pitääkin eli kaikki puhallusvoimakkuudet pelittävät. Voisiko tässä olla myös vikaa säätötransistorissa? Alkukesästä vaihdoin ilmastoinnin ohjausvian takia BSI-yksiköstä releen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #13 : 21.09.2009, 07:51:14 »
Jos nopeussäätö manuaalisesti toimii niin transistoreissa ei mielestäni voi olla vikaa. Olisiko vikaa läpässä joka ohjaa ilmaa tuulilasille? Onhan raitisilma suodatin vaihdettu ajallaan?

pullamies

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #14 : 21.09.2009, 12:05:46 »
Sama ongelma kuin Aake007:lla, eli ennen kyllä puhallin meni täysille kun tuon "hyvän näkyvyyden ohjelman" laittoi päälle, eli painoi huurteenpoistonapista, mutta nykyään ei enää menekään. Samoin uusi piirre on se, että kesällä kun auto on ollut parkissa ja sisälämpötila kuin saunassa, ei puhallin liikkeellel lähdettäessä ala myöskään puhaltaa täysillä kuten ennen. Puhaltimen manuaalisäätö toimii, ja ilmastointi puskee kylmää, mutta näissä kahdessa tilanteessa puhallin ei ala puhaltamaan täysillä. Eipä ole ideoita mistä tämä johtuu... Auto on siis -01 406 Hdi 80kW automaatti-ilmastoinnilla.