Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)  (Luettu 7174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skeba

  • Vieras
Auto: 2000 406 2,0.

Eli kysymys kuuluu miten tarkastetaan jäähdytysnesteen taso? Ohjekirja ei valaissut asiaan, haullakaan ei löytynyt. Kuuluuko nestettä olla täyttökorkin alla näkyvissä tms?

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #1 : 29.05.2009, 22:51:00 »
Eikö siinä korkin alapuolella säiliössä ole viivat missä kohtaa nesteen pitää olla? Säiliö on vähän läpikuultava ja lisäksi saattaa peilailla jollakin lampulla valoa säiliön ympärillä jolloin nesteen pinta näkyy tarkemmin, pikkusen pitää kumartua kun se ei ole kaikkein selkein katsottava. Korkin ollessa auki nestettä pitää näkyä
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #2 : 01.06.2009, 20:10:47 »
No tuo säiliö kyllä kovin umpimustalta muovilta näyttää enkä viivoja siitä löytänyt. Kannessa on alemmalla tasolla aukon aihio, johon ilmeisesti tulee jäähdytysnesteen tason anturi. Jollei siinä anturissa ole kovin pitkää tappia alaspäin, niin oletettavasti oikea taso on siinä kohtaa säiliötä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #3 : 01.06.2009, 20:25:23 »
Jos kyseessä on erillisellä paisuntasäiliöllä varustettu malli niin säiliön sisällä on pinnanmitta "silmä". Tästä silmästä ei saa näkyä alimmainen poikki pienna eikä rako saa olla niin täynnä ettei sitä näy lainkaan. Pinnan tulee siis olla siinä raossa joka korkista katsomalla näkyy, jos pienna näkyy pinta on raon alapuolella.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #4 : 01.06.2009, 20:25:49 »
No tuo säiliö kyllä kovin umpimustalta muovilta näyttää enkä viivoja siitä löytänyt. Kannessa on alemmalla tasolla aukon aihio, johon ilmeisesti tulee jäähdytysnesteen tason anturi. Jollei siinä anturissa ole kovin pitkää tappia alaspäin, niin oletettavasti oikea taso on siinä kohtaa säiliötä.

Kyseessä lienee tällainen erillinen paisuntasäiliö:

406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 OR INJECTION EW12J4 OR EW10D INJECTION

Nestetason anturia ei säiliössä ko. mallissa ole, mutta näköjään joissakin muissa on (juuri mainitsemassasi paikassa):

406 (2. mallisarja), DW10 TURBO DIESEL
« Viimeksi muokattu: 09.08.2010, 16:14:06 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #5 : 01.01.2011, 20:11:23 »
Jos kyseessä on erillisellä paisuntasäiliöllä varustettu malli niin säiliön sisällä on pinnanmitta "silmä". Tästä silmästä ei saa näkyä alimmainen poikki pienna eikä rako saa olla niin täynnä ettei sitä näy lainkaan. Pinnan tulee siis olla siinä raossa joka korkista katsomalla näkyy, jos pienna näkyy pinta on raon alapuolella.

Tarkotetaanko tällä siis, että korkin alta näkyy "putken" pohjalla valkoisilla kehyksillä suorakaiteenmuotoinen aukko? Itsellä tuon edellisen viestin linkin ( 406 (2. mallisarja), DW10 TURBO DIESEL) mukanen paisuntasäiliö ja jos sen täyttää niin, että se suorakaideaukko häviää näkyvistä(ei kuulla edes nesteen läpi), niin purskauttaa korkin välistä ilmeisesti liiat(?) ulos.. Lisäks nyt kun on erinäisten syiden vuoksi joutunut seuramaan tuon rakkineen(-00 Hdi) nesteen pintaan niin oon pannu merkille, että jääpi paine siihen järjestelmään. Esim vuorokausi ajon jälkeen on ylä/alavesiletkut paineellisia ja paisunnan korkin kun avaa niin pösähtää kunnolla. Eikö tämän paineen kuulusi laskea pois kun kone seis vai onko tuo ok nuin että on käytännössä järjestelmässä jonkinlainen paine kokoajan?

hmm74

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #6 : 03.01.2011, 10:39:56 »
Mulla ei kyllä posahda vähääkään, jos ajosta on edes jonkun aikaa. Väittäsin, että ei posahda suuremmin vaikka olis just ajettu.

Katoaako muuten muillakin nestettä pikkuhiljaa johonkin näin talvisin? Liittyy varmaan lohkolämmittimeen tai sitten kylmiin/jäykkiin (vuotaviin) osiin putkistossa...?  ???

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #7 : 03.01.2011, 12:33:47 »
Katoaako muuten muillakin nestettä pikkuhiljaa johonkin näin talvisin?

Ei katoa mihinkään eikä kadonnut viime talvenakaan. Vuoto jossain jos nestettä vajoaa. Tuohon viittaa myös se, että systeemiin ei kerry lämpöisenä merkittävästi painetta, jos kerran korkki ei "posahda" lämpöisenä avattaessa.

hmm74

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #8 : 03.01.2011, 13:58:51 »
No tuota se on tehny jo monta talvea, mutta vuoto on niin vähäistä, että ehkä kerran kuussa saa muutaman desin sinne lisätä jäähdytysnestettä.

Eli en ole asian antanut ressata, kuitenkin kilsoja on kertynyt 451tkm. Samaa teki muuten nuo mun molemmat edelleiset autot. Mut toki olen väärän otsikon allakin nyt, kun kyseessä Hdi.  ::)

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #9 : 04.01.2011, 01:21:53 »
No mitäs kun posahtaa paisarin korkkia avatessa vaikka olis kuin kylmä järjestelmä? tänään pakkasta yli 20 ja työpaikan pihassa 10h ja vieläkin oli painetta reilusti... ressaanko ihan suotta vai onko tää ok? Nesteet kuiteski näyttäs pysyvän sisällä ja muutenki pellaa ok. Olisko mahollista että korkissa olis jottain sakkaa tms, joka tukkii/estää korkin painemekanismin toimintaa vai oonko ihan hakoteillä tässä?

Pasha

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #10 : 04.01.2011, 21:08:32 »
No tuota se on tehny jo monta talvea, mutta vuoto on niin vähäistä, että ehkä kerran kuussa saa muutaman desin sinne lisätä jäähdytysnestettä.

Eli en ole asian antanut ressata, kuitenkin kilsoja on kertynyt 451tkm. Samaa teki muuten nuo mun molemmat edelleiset autot. Mut toki olen väärän otsikon allakin nyt, kun kyseessä Hdi.  ::)

Omassa oli sama juttu et joutu todella harvoin lisäileen nestettä ja syynä oli rikkinäinen jäähdytin oli alhalaalta ruvettu rapistuun.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #11 : 05.01.2011, 11:32:05 »
Tähän sen verran että viimeaikoina on ruvennu vaihtelemaan se pinta paisuntasäiliössä. tuntuu kun välillä mystisesti tulis lisää tavaraa sinne ja välillä hukkuu jonnekkin.. sitte ku erehtyy lisäämään tavaraa sinne pinnan ollessa minimirajan alapuolella niin takuulla seuraavan kerran ajaessa laskee liikoja korkin välistä veke ???

jykä

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #12 : 07.02.2011, 10:27:22 »
Neste laajenee lämmettyään. Tarkistaa aina samalla tavoin mutta nestettä kannattaa lisätä lämpöisenä ettei taas heitä liikoja pois.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #13 : 07.02.2011, 11:33:04 »
mutta vuoto on niin vähäistä, että ehkä kerran kuussa saa muutaman desin sinne lisätä jäähdytysnestettä.

Onko tuo mielestäsi vähäistä?

hmm74

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen tason tarkastus (EW10J4)
« Vastaus #14 : 07.02.2011, 12:46:00 »
On  ;)

Tietysti kaikki on suhteellista, mutta kyllä se on aika vähäistä kun ottaa huomioon auton iän, arvon ja ajetut kilometrit ja sen, että kesällä ei nestettä tarvi lisäillä. Tietysti ympäristön kannalta tuo ei ehkä ole hyvä asia, mutta omaan autokatokseen tuo neste taitaa paljolti tippua...

Ja tietysti tässä pääasia on, että auto toimii kuin Toyota, mutta ajettavuus on kuin Pösöllä  ;D