Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin käyntinopeus on rajoitettu (HDi)  (Luettu 2371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pojasa

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi.

Ostin auton viime syksynä, eikä siinä ole minun aikanani ollut tähän mennessä minkäänlaisia käynti/nykimis ongelmia. Tänään kun lähdin ajamaan niin huomasin heti, ettei auto kiihdy ja välillä tapahtui nykimistä. Ajoin n. 10 km, sammutin auton ja käynnistin uudelleen, tyhjäkäyntikään ei kuulostanut normaalilta, se kuulosti hieman "säklättävältä". Painoin kaasun pohjaan auton ollessa vielä paikoillaan kierrokset nousivat vain n. 2700 r/min. Toistin tämän muutaman kerran ja joka kerta kierrokset jäivät samaan 2700:aan.

Sammutin auton enkä ole uskaltanut käynnistää sen jälkeen. Diagnostiikkavalokin on palanut jo muutaman kuukauden, joten en tiedä olisiko tämä vika sen sytyttänyt. Täytyy odotella maanantaihin ja soittaa johonkin pajalle ja varata vikakoodien luku. Kun viimeksi 16.12.2008 kävin pajalla lukemassa vikakoodit niin löytyi seuraavat koodit:

P0121 -kaasupolkimen signaali 1; oikosulku akun +napaan tai avoin virtapiiri
P0221 -kaasupolkimen signaali 2; oikosulku akun +napaan tai avoin virtapiiri
P0243 -Turboahtimen paineventiilin virtapiiri; oikosulku akun +napaan tai avoin virtapiiri

Koska auto toimi tuolloin täysin moitteetta huoltomies oli sitä mieltä, että odotetaan konkreettista vikaa. Kuulostaisiko kenestäkään loogiselta, että jokin noista kolmesta olisi vian aiheuttaja?

Ratkaisu:

Auto kävi korjaamolla ja vika löytyi suuttimien johtosarjasta (kosketushäiriö, hapettuma). Hintaa operaatiolle tuli 97 e.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeus on rajoitettu (HDi)
« Vastaus #1 : 07.06.2009, 07:58:22 »
Auto on nk. hätäkäyttötilassa. Näin käy jos jokin olennainen anturitieto puuttuu tai se ei ole oikealla alueella. Toimintakuvaus löytyy aiheen alta linkistä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146.0

Hihnapyörän mahdollisen vian olet tietty sulkenut pois säksätyksen lähteenä?

Tuolle ei juuri muuta kannata tehdä kuin ottaa ilmamäärä anturi irti ja koittaa palaako tehot (normi kierroset), sitten luetuttaa vikakoodit.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2010, 11:58:28 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.