Ongelma:
Auto: 1990 205 1,4 (Bosch Mono-Jetronic).
Toinen koodi oli 33 eli TPS-anturi. Mittasinkin sen, 5V syöttö pinnien 1 ja 5 välillä oli ok, samaten kaasun asennon mukaan säätyvä 1...4,5V pinneissä 1 ja 2. Mutta sitten oudompi juttu eli pinnien 1 ja 4 välillä oli koko ajan noin 4,5V kaasun asennosta riippumatta vaikka pitäisi lähteä nollasta. Tämä aiheuttanee koodin. Voikohan korjata vai anturi uusiksi?
Ratkaisu:
Avasin TPS-anturin ja vika löytyi heti. Läppäakselin päässä on laahaimet jotka liikkuvat anturin kuoressa olevaa vastuspintaa vasten. Tässä pinnassa oli kosteuspisaroita jotka ovat päätyneet sinne arvatenkin konehuoneen pesun seurauksena. Anturitilan huohotus on järjestetty letkukaralla jonka päällä on hengittävä muovihattu. Tämä hattu oli rikki joten vettä on päässyt sisään. Moottorin lämmetessä vesi tiivistyy muovin pintaan mieluummin kuin metalliin joten soppa on valmis. Nyt toimii hyvin eikä vikavalo pala.
Mielenkiintoinen ja vähemmän dokumentoitu juttu sinänsä on, että moottorin seosta pystyy ilmeisesti säätämään tuota anturia kiertämällä (säätövaraa on). Suihkutusmäärä lasketaan käsittääkseni Alpha-N algoritmilla kierrosluvun ja läpän asennon mukaan koska MAP-anturia tai ilmamäärämittaria ei ole. Säädin anturin siten, että se on laihasta päästä tuotu rikkaammalle juuri sen verran että kaasua nopeasti painettaessa ei nyi.