Kirjoittaja Aihe: 205 - Vikakoodi 33 (Mono-Jetronic) (kaasuläpän asentotunnistin)  (Luettu 3351 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hezekiel

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 205 1,4 (Bosch Mono-Jetronic).

Toinen koodi oli 33 eli TPS-anturi. Mittasinkin sen, 5V syöttö pinnien 1 ja 5 välillä oli ok, samaten kaasun asennon mukaan säätyvä 1...4,5V pinneissä 1 ja 2. Mutta sitten oudompi juttu eli pinnien 1 ja 4 välillä oli koko ajan noin 4,5V kaasun asennosta riippumatta vaikka pitäisi lähteä nollasta. Tämä aiheuttanee koodin. Voikohan korjata vai anturi uusiksi?

Ratkaisu:

Avasin TPS-anturin ja vika löytyi heti. Läppäakselin päässä on laahaimet jotka liikkuvat anturin kuoressa olevaa vastuspintaa vasten. Tässä pinnassa oli kosteuspisaroita jotka ovat päätyneet sinne arvatenkin konehuoneen pesun seurauksena. Anturitilan huohotus on järjestetty letkukaralla jonka päällä on hengittävä muovihattu. Tämä hattu oli rikki joten vettä on päässyt sisään. Moottorin lämmetessä vesi tiivistyy muovin pintaan mieluummin kuin metalliin joten soppa on valmis. Nyt toimii hyvin eikä vikavalo pala.

Mielenkiintoinen ja vähemmän dokumentoitu juttu sinänsä on, että moottorin seosta pystyy ilmeisesti säätämään tuota anturia kiertämällä (säätövaraa on). Suihkutusmäärä lasketaan käsittääkseni Alpha-N algoritmilla kierrosluvun ja läpän asennon mukaan koska MAP-anturia tai ilmamäärämittaria ei ole. Säädin anturin siten, että se on laihasta päästä tuotu rikkaammalle juuri sen verran että kaasua nopeasti painettaessa ei nyi.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Noihin vikakoodeihin ei ainakaan omien kokemuksien perusteella voi täysin luottaa. Itsellä oli samalla moottorilla ja ruiskulla varustetussa 309:ssä viallisesta puolasta johtuen käyntiongelmia. Nyki ja tyhjäkäynti oli huonoa, vikavalo syttyi itsellä juuri nykimisen jälkeen ja antoi juuri tuon koodin 33. Anturissa ei ollut kuitenkaan mitään vikaa, ilmeisesti ruiskuboxi sekosi kierrosluvin suuresta vaihtelusta.

Koititko siis nollata noita koodeja, sillä muutenhan ne ei sieltä häviä. Tuota TPS-anturia ei kannata huvin vuoksi alkaa vaihtamaan jos muuten tuntuu toimivan normaalisti. Sitä ei nimittäin saanut erikseen vaan pitää ostaa koko läppärunko ja osan hinta on auton arvon luokkaa.