Tämä onkin niin kiinnostava aihe, että kommentoin omia jo kahden vuoden takaisia kokemuksia hiukkassuodattimen pesusta. Kävipä nimittäin niin, että 180 000 km ajetun 307 SW HDI:n pakoputki alkoi olla takaosastaan suolan syömä ja kuin tilauksesta tuo hiuukaasuodatin ilmoitti "unblock diesel filter" tms. Peräosaa putkesta vaihtaessani piipahdin brittiläisellä sivustolla ja kuinka ollakaan, siellä luki selvällä ennglannin kielellä, että "puhdistin suodattimen itse". Allekirjoitus joteensakin "nimim. Pösömies". No uteliaana poikana seurasin pesuohjeita, sillä suodatinhan menisi vaihtoon joka tapauksessa. Ja kuinka ollakaan kaikki toimi juuri Pösömiehen kuvaamalla tavalla ja tuon toimenpiteen jälkeen autoon tuli meillä ajoa vielä 60 000 km ilman pienintäkään ongelmaa tai virheilmoitusta. Samalla käytin lisäainesäiliön täytettävänä Citikka liikkeessä, jossa tämä täyttö kävi varsin totutusti, vaikka Pösön lisäainesäiliötä ei ole suunniteltu Citikan tapaan uudelleen täytettäväksi.
Mutta näitä hiukkasuuodattimen puhdistusohjeita liikkuu eri sivuilla hyvinkin paljon ja epäilen, että autojen tullessa vanhemmiksi (lue: halvemmiksi) moni on valmis tarttumaan tällaiseen tee-se-itse ratkaisuun. Takuuhuoltoahan tämä ei ole, mutta luulisin toimenpiteen olevan noin periaatteellisella tasolla suunnilleen keskuspölynimurin suodattimen puhdistamiseen rinnastettava teko. Eli sekin tomii toimenpiteen jälkeen paremmin, mutta ei aivan "täysiä kilometreja".
Tuo hiukkassuodatin on aukaistuna jotenkin käsittämättömän näköinen. Alkupään katalysaattori näyttää helposti läpi virtaavalta kennolta, mutta itse hiukkassuodati näyttäisi olevan täysin umpinainen ja läpi virtaamaton kennosto. Kyse onkin hyvin pieniä hiukkasia siivilöivästä putkiloryppäästä, joiden vuorottain etu- ja takapää on aina umpinainen. Pakokaasujen täytyykin virrata putkilon seinämien läpi eräänlaisesta verkosta, joka on jopa pesuvettä melko hitaasti läpäisevä.
Niin ja sitten vielä yksi sivusto, jolta ohjeita löytyy melko seikkaperäisesti vieläpä kuvien kera.
http://wbsatwestmount.blogspot.com/2007/09/diy-fix-blocked-particulate-filter.html Ja liittyypä tähän minun kokemukseeni vielä yksi koominenkin puoli. Koska tuo hiukkassuodatin kuivuu oikeasti hyvin hitaasi, laitoin sen jonkin veran kosteana paikalleen. Kun käynnistin auton, toimi kaikki heti kunnolla, mutta auton lämmitessä pakoputkesta tuli hillitön määrä vesihöyryä, jonka sisälle auto liki naamioitui. Mutta minuutin käynnin jälkeen tämä näytös, jossa ei onneksi ollut yleisöä paikalla, oli ohi.