Kirjoittaja Aihe: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)  (Luettu 40756 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpmasa

  • Vieras
307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« : 30.06.2009, 15:36:33 »
Auto: 2003 307 Wagon 2,0 HDi FAP (79 kW).

Tutkittuani asiaa ensin foorumilta ja netistä rohkaistuin tutkimaan asiaa ja pesin FAP-suodattimen itse.

Aloitin ensiksi pesun  "kiehuttamalla" keittiöliedellä isossa kattilassa. Tässä tuli mustan karstan suhteen puhdasta. Pesuvetenä oli 15 l vettä, jossa 1dl pyykinpesupulveria (zeoliititon serto). Vesi sameutui ruskeaksi ja lasiin ottaessa siinä oli ruskeata "hiekkaa". Tämän jälkeen aioin huuhdella vielä painepesurilla, mutta ruskeata tuli vielä niin paljon, että jatkoin noin tunnin huuhtelua. Tässä vaiheessa pesutapana oli "kyllästää" suodattimen kennot vedellä ja ravistaa aina pakokaasun virtaus suuntaa vastaan. Varomattomuuttani kävin painepesurin kanssa liian läheltä kennoa ja kennotiilien välissä olevasta "liimasta" lähti pieniä palasia. Sopiva etäisyys halvalla 100 barin pesurilla oli 50-100cm. Lopetin huuhtelun kun ruskeata ei jäänyt ravistelun jälkeen näkyviin kennon päähän.

Tälläkin tavalla tuli puhdasta, mutta asiasta oppineena tekisin pesun uudelleen matalapaineisella kuumalla vedellä jota laskisin suodattimen läpi niin, että moska pääsisi valumaan alaspäin. Siis näennäinen pakokaasun virtaussuunta olisi ylospäin. Pesuaineen osuutta pesun tehokkuuteen en osaa sanoa, mutta tuo pyykinpesu pulveri on ainakin mietoa ja se sai moskan liukenemisreaktion veteen käyntiin jos sellaista tarvittiin. Voi onnistua myös pelkällä vedellä.

Mitään vastuuta en ota muiden kokeiluista ja testailuista. Tämän "moskankaan" ympäristövaikutuksia en tiedä ja se saattaa olla vaikka sellaista, että tappaa jätevesipuhdistamon mikrobikannan... Itse tein pesun haja-asutus alueella ja jäteveden käsittelin asianmukaisesti.

Terveisin:
Matti Kumpulainen
Pyhäntä

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #1 : 30.06.2009, 21:19:57 »
Jos viitsit, niin voisit raportoida tänne projektin onnistumisesta jälkeenpäin, vaikkapa 5000km välein. Eli miten suodatin on pelannut ja onko siihen liittyen ollut ongelmia. Kauanko muuten kuivattelit suodatinta tuon pesuoperaation jälkeen?
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

mpmasa

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #2 : 01.07.2009, 10:09:22 »
Minäpäs raportoin sitten kun tulee kilometrejä. Nyt olen ajanut noi 1000km eikä ole ollut muuta ongelmia kuin ripeämpi kiihtyvyys :)

Kuivaukseksi annoin valua päivän auringon paisteessa. Kennossa oli kuitenkin vielä ekakäynnistyksen yhteydessä vettä ja pakoputken alle tuli lätäkkö. Olisiko ollut desin verran. Ensimmäisellä käynnistyksellä tuli antipollution fault hälytys, tämän jälkeen ei asiaan viittaavia hälytyksiä ole ollut. Olisiko järjestelmä tunnistanut liian suuren paine-ero muutoksen edelliseen arvoon verrattuna tai sitten pöläytti ne vedet, josta painetta syntyi. Uunituksella yli 100 asteen lämmössä tuosta vedestä ainakin pääsisi eroon jo ennen käynnistystä.

-Matti

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #3 : 01.07.2009, 23:28:45 »
Tämä onkin niin kiinnostava aihe, että kommentoin omia jo kahden vuoden takaisia kokemuksia hiukkassuodattimen pesusta. Kävipä nimittäin niin, että 180 000 km ajetun 307 SW HDI:n pakoputki alkoi olla takaosastaan suolan syömä ja kuin tilauksesta tuo hiuukaasuodatin ilmoitti "unblock diesel filter" tms. Peräosaa putkesta vaihtaessani piipahdin brittiläisellä sivustolla ja kuinka ollakaan, siellä luki selvällä ennglannin kielellä, että "puhdistin suodattimen itse". Allekirjoitus joteensakin "nimim. Pösömies". No uteliaana poikana seurasin pesuohjeita, sillä suodatinhan menisi vaihtoon joka tapauksessa. Ja kuinka ollakaan kaikki toimi juuri Pösömiehen kuvaamalla tavalla ja tuon toimenpiteen jälkeen autoon tuli meillä ajoa vielä 60 000 km ilman pienintäkään ongelmaa tai virheilmoitusta. Samalla käytin lisäainesäiliön täytettävänä Citikka liikkeessä, jossa tämä täyttö kävi varsin totutusti, vaikka Pösön lisäainesäiliötä ei ole suunniteltu Citikan tapaan uudelleen täytettäväksi.

Mutta näitä hiukkasuuodattimen puhdistusohjeita liikkuu eri sivuilla hyvinkin paljon ja epäilen, että autojen tullessa vanhemmiksi (lue: halvemmiksi) moni on valmis tarttumaan tällaiseen tee-se-itse ratkaisuun. Takuuhuoltoahan tämä ei ole, mutta luulisin toimenpiteen olevan noin periaatteellisella tasolla suunnilleen keskuspölynimurin suodattimen puhdistamiseen rinnastettava teko. Eli sekin tomii toimenpiteen jälkeen paremmin, mutta ei aivan "täysiä kilometreja".

Tuo hiukkassuodatin on aukaistuna jotenkin käsittämättömän näköinen. Alkupään katalysaattori näyttää helposti läpi virtaavalta kennolta, mutta itse hiukkassuodati näyttäisi olevan täysin umpinainen ja läpi virtaamaton kennosto. Kyse onkin hyvin pieniä hiukkasia siivilöivästä putkiloryppäästä, joiden vuorottain etu- ja takapää on aina umpinainen. Pakokaasujen täytyykin virrata putkilon seinämien läpi eräänlaisesta verkosta, joka on jopa pesuvettä melko hitaasti läpäisevä.

Niin ja sitten vielä yksi sivusto, jolta ohjeita löytyy melko seikkaperäisesti vieläpä kuvien kera.
http://wbsatwestmount.blogspot.com/2007/09/diy-fix-blocked-particulate-filter.html 

Ja liittyypä tähän minun kokemukseeni vielä yksi koominenkin puoli. Koska tuo hiukkassuodatin kuivuu oikeasti hyvin hitaasi, laitoin sen jonkin veran kosteana paikalleen. Kun käynnistin auton, toimi kaikki heti kunnolla, mutta auton lämmitessä pakoputkesta tuli hillitön määrä vesihöyryä, jonka sisälle auto liki naamioitui. Mutta minuutin käynnin jälkeen tämä näytös, jossa ei onneksi ollut yleisöä paikalla, oli ohi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #4 : 02.07.2009, 07:09:02 »
Samalla käytin lisäainesäiliön täytettävänä Citikka liikkeessä, jossa tämä täyttö kävi varsin totutusti, vaikka Pösön lisäainesäiliötä ei ole suunniteltu Citikan tapaan uudelleen täytettäväksi.

Mistä tämä tieto on peräisin ja millä perustelet sen? Ajattelin vaan kun Huolto-ohjelmaan kuuluu lisäaineen lisääminen säiliöön.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2009, 07:14:39 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #5 : 02.07.2009, 14:17:53 »
Mitään vastuuta en ota muiden kokeiluista ja testailuista. Tämän "moskankaan" ympäristövaikutuksia en tiedä ja se saattaa olla vaikka sellaista, että tappaa jätevesipuhdistamon mikrobikannan... Itse tein pesun haja-asutus alueella ja jäteveden käsittelin asianmukaisesti.

Voitko kertoa mikä oli asian mukainen käsittely tapa? Mitä aineita pesuvesi sisältää?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #6 : 04.07.2009, 16:10:08 »
Mistä tämä tieto on peräisin ja millä perustelet sen? Ajattelin vaan kun Huolto-ohjelmaan kuuluu lisäaineen lisääminen säiliöön.

Niin, tähän voin vain vastata oman havaoinnon -03 SW:n perusteella ja Pösön huollon perusteella. Pösössä (ainakaan meidän mallissa) ei ole täyttöaukkoa lisäainesäiliössä ja Pösöhuolto Jyväskylässä sanoi vaihtavansa koko säliön. Muista FAP-versioista en osaa sanoa. Niissä voi tällainen kehitysversio ollakin.

Sitten voisin käydä hieman toisellakin tontilla. SamiK kyseli tuosta katalysaattorin puhdistuksen tuottamasta jätteestä. Minä huuhtelin suodattimen tavallisella vaahtoamattomalla pyykinpesuaineella, joka irrottaa noen myös käsistä. Pesun tuloksena sain kottikärryn puolilleen - yllätys yllätys - punaista tiilimurskan näköistä lientä. Kiinteä aines sakkautui aika nopeasti pohjalle ja kun uteliaisuuttani haihdutin veden pois, jäi jäljelle punaista jauhoa. Olen melkoisen varma, että kyseessä on jokin metallin hiiliyhdiste, karpidi. En kuitenkaan usko, että tämä metalli on peräisin itse hiukkassuodattimesta tai katalysaattorisa, sillä ne eivät ole oikeastaan reaktiivisia. Punainen väri viitta esimerkiksi polttoineiden lisäaineissa äärettömän moneen mahdollisuuteen tai yksikertaisesti esimerkiksi rautayhdisteeseen, mutta rautaa ei katalysattorista löydy. Joku tämän kemian alan viisaampi tai parempi googlettaja osannee selvittää jätteen laatua paremmin.   

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #7 : 05.07.2009, 11:01:32 »
Eikös se lisäaine ole rautaoksidia, näin olen ainakin kuullut. Sehän selittäisi jauhon punaisen värin.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

mpmasa

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #8 : 06.07.2009, 14:01:12 »
Tuon moskan yhdisteestä en tosiaankaan tiedä, mutta ei se ainakaan hirveätä kasvimyrkkyä ole, kun "testi kohdassa" nurmikolle ei ole tapahtunut värimuutoksia. Tuo rauta oksidi eli ruoste on ainakin värin perusteella mahdollinen. Pesuvälin 5000-10000l dieseliä jo mahtuu myös jokunen hippunen raskasmetalleja yms. jotka saattaa myös "rikastua" suodattimeen.

Lisäaineen lisäys onnistui -03 SW:ssä 3l toimituksen mukana tulevilla varusteilla. Letkut vain säiliön kulmasta irti ja yhde pulloineen tilalle. Täyttöpullo säiliön yläpuolelle ja aine valuu säiliöön. Toinen putki on korvausilmaa varten ja 3 litraa menee hujauksessa säiliöön.

-Matti

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #9 : 23.07.2009, 11:36:50 »
Kommentoin vielä hiukan lisää hiukkasloukun puhdistusta nyt, kun kokemusta on myös -07 Citroen C5 HDI:n vastaavasta operaatiosta. Aiemmasta kokemuksesta hitusen viisaampana irrotin hiukkasloukun jo auton alla (katkaisin katalysaattorin ja hiukkasloukun toisistaan), jolloin työvaiheita tuli selvästi vähemmän. Itse osa näytti muistikuvieni perusteelta melko samanlaiselta päälle kuin Pösössä. Liekö ollut jopa sama. Puhdistuksen tein osapuilleen samoin kuin 'mpmasa' edellä kertoi. Kuumaa vettä ja pesuainetta aluksi hiukkasloukun sisälle imeytymään hetkeksi ja sitten huuhtelua iso tovi. Valutusastiana meillä oli kottikärry, johon kertyi aluksi sakeaa mustaa seosta, ei siis punasävyistä kuten Pösössä. Epäilenkin värieron johtuvan erilaisesta polttoaineen lisäaineesta puhdistuspoltossa. Näitä aineita on Citroen-huollon mukaan käytössä ainakin kolmea erilaista.

Noihin edellisiin kommentteihin lisäten voisin korostaa vielä huuhtelun merkitystä. Kun ensimmäinen pesuliemi on huuhdeltu, losotin puutarhaletkusta vettä kohtuullisella paineella vielä ainakin puoli tuntia, jonka aikan nokikikkareita irtoili aluksi paljon, loppuen sitten kokonaan. Ensimmäisen sakean liemen haihdutin ämpärissä kahtena päivänä mustaksi jaukoksi, jota tuli noin desi. Kuvasin hiukkasloukkua lopuksi puolisen tuntia ja asensin loukun paikoilleen. Aikaa koko operaatioon meni noin puolitoista tuntia.

Aiemmin kuvaamaani höyrypilveä ei nyt auton käynnistyksen jälkeen syntynyt. Auto on toiminut täysin ongelmitta tämän jälkeen, eikä tuota matalilla kierroksilla kärryä vedettäessä ilmennyttä "risk of particle filter blocking" viestiä ole ilmaantunut. Epäilen tämän viestin olevan peräisin egr:n toiminnasta vielä tuossa 1500 kierroksen tuntumassa kutosvaihteella ajettaessa. Tämän mahdollisuuden jopa huolto tunnusti ja kehoitti kärryn vedossa nopeusrajoitusten mukaan "hyödyntämään vitosvaihteen aavistuksen korkeampaa tehoa".  :)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #10 : 05.08.2009, 01:08:47 »
Faurecian sivustolta löytyy hieman tietoa hiukkassuodattimien tehdaskunnostuksesta (aloitettu vuonna 2002):

http://www.faurecia.com/car-equipment/automotive-engineering/exhaust-system.asp
http://www.faurecia.com/data/en/download/products/faurecia_particulate_filter_remanufacturing.pdf

Lainaus
The DPF Remanufacturing Process in 3 steps

1) Regeneration: residual SOF (HC) and Carbon PM are burnt at 600 °C under hot air stream
2) Cleaning by water, drying by hot air
3) Quality Control: weighting and crack control, engraving for tracking control

The remanufactured DPF

- As good as a new DPF
- 30 to 50% less expensive than a new DPF
- Environmental friendly product and packaging
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #11 : 13.06.2011, 00:53:20 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi FAP (79 kW).

Motonetin tuotevalikoimiin näkyy ilmaantuneen osastoon "PAKOPUTKET JA TARVIKKEET / KATALYSAATTORIT HIUKKASLOUKUT" tuote 13-4709 "307 2,0HDi-79kW Kat+DPF/FAP (mallit hiukkassuodattimella)", hintaan 455e. Varastotilanne näyttää kyllä pyöreää nollaa.

Onkohan kukaan vielä rohjennut moista ostamaan ja onkohan kyseessä alkuperäistä FAPia vastaava uusi osa? Saakohan FAPia muuten tarvikeosana? Jos laatu on hyvä ja tuossa tulee mukana uusi katti, niin Motonetin osa voisi olla vaihtoehto pesulle.

307rh

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #12 : 18.07.2011, 23:28:01 »
Auto: 2003 307 2,0 HDi (107 hv, 320 000 km)

Onko tuo kuinka ilkeä homma irrottaa tuo loukku 307:sta? Pääseekö käsiksi ihan vain nostamalla kuskin puolen kulman ylös ja sitä rataa?

Edit: Lisätty auton tiedot

verkkovieras

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #13 : 16.08.2011, 21:31:12 »
Tervehdys !

Täällä on käyty samaa keskustelua hiukkasloukun "entisöinnistä" kuin patongin puolella, tässä hieman omakohtaista tietoa;

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8921

Oman auton C4;n ilmoitus tuli 257 th ajettuani.

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen puhdistus (HDi)
« Vastaus #14 : 26.08.2011, 13:53:12 »
IMHO, tarvikehiukkasloukkujen hinnat alkavat olla ainakin Briteissä siinä määrin kuluttajaystävällisiä, että en ole ihan vakuuttunut, maksaako pesu enää vaivaa:
http://www.ebay.co.uk/sch/Car-Parts-/14239/i.html?_nkw=307+diesel+particulate+filter

Tehdasuuden tarvikeloukun asennusosineen saa tilattua Suomeen aika tasan 200 eurolla (esim. DW10ATED). Eiköhän noita ala pian saada Suomestakin, valmistajiakin on jo useita (ainakin Klarius ja EEC).