Kirjoittaja Aihe: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)  (Luettu 8773 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jirka86

  • Vieras
407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« : 23.08.2009, 10:38:28 »
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi (138 000 km).

Turbo meni rikki. Onko kenelläkään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? Miten yleensä on edes mahdollista että näin käy? Paljonkohan uusi maksaa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #1 : 23.08.2009, 11:15:43 »
Millä tavalla ahdin meni rikki? Esim. kompressoripuolen siipipyörän siivet voivat vaurioitua niihin osuvasta vieraasta esineestä (talvisin putkistoon kertyvä jää). Lisäksi ahtimeen voi tulla laakerivaurio puutteellisen öljyn- tai jäähdytysnestekierron seurauksena. Myös turbiiniakselin öljyvuoto tai huohotinletkusta tuleva öljy karstoittavat siipipyörää, jonka epätasapaino voi johtaa laakerin vaurioitumiseen. Mikäli ahtimessa käytetään hukkaporttia tai säätyviä johdesiipiä (muuttuvageometrinen ahdin), voivat nekin mennä epäkuntoon tavalla tai toisella... Koteloiden murtumat sen sijaan lienevät nykyisin vähän harvinaisempia tapauksia. Vika voi myös olla ahdinta ohjaavassa mekaniikassa/elektroniikassa.

Myös vääränlainen käyttötapa voi johtaa turbon ennenaikaiseen rikkoutumiseen. Esim. moottorin käyntinopeuden ei anneta palautua tyhjäkäynnille ennen sammutusta tai heti käynnistyksen jälkeen käytetään liian korkeaa käyntinopeutta (varsinkin talvella); tällöin ahtimen voitelu voi jäädä puutteelliseksi.

Turbon korjausta kannattaa kysyä siihen erikoistuneesta korjaamosta, samoin uusia/korjattuja turboja (merkkiliikkeen lisäksi).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #2 : 23.08.2009, 11:57:52 »
On noita turboja joihinkin uusittu. Öljynvaihtoväli on nykyään 1.6 dieseleissä 15tkm. Turbon kestoon vaikuttaa auton käyttäjä itse.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2009, 12:02:05 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #3 : 23.08.2009, 12:34:00 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32514.0

Oliko ajettu millaisilla huoltoväleillä, öljyillä, venyneitä öljynvaihtovälejä?
« Viimeksi muokattu: 23.08.2009, 12:37:34 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #4 : 23.08.2009, 13:48:04 »
20tkm huoltovälit on ollut. Auto on nyt treen automaassa. Sanoivat että 1800e uusi ahdin maksaisi heidän kautta. Kuulemma siivistä on paloja pois.

Millä tavalla vaurio alkoi sitten ilmetä? Vihellyksenä, muina ihme ääninä, tehon puutteena, totaalisena rikkoutumisena? Kummalta puolelta siivistä puuttuu paloja, pako vai imu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #5 : 24.08.2009, 05:44:35 »
Kannattaa kysyä paljonko sama turbo maksaa citroen liikkeessä.
Peugeot 3008 hybrid

mika2000

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #6 : 22.03.2014, 21:12:19 »
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi (256 000 km).

Ostin tämän auton juuri ja ehdin ajaa 500 km kun turbo alkoi viheltämään. No ajelin auton kotiin 400 km, onneksi se kesti. Kyselin korjausta ja hintahaarukka oli 900-2400 e.

Tilasin turbon Kiinasta, ja se maksoi 300 e. Irrotin turbon ja vihellyksen syy löytyi, pakopuolen siivestä oli murtunut palanen. Vaihdoin uuden turbon ja varuilta irrotin öljypohjan, siellä kaikki oli kunnossa, sihti puhdas. Auto toimii hyvin ja hintaa korjaukselle tuli öljyineen n. 400 e.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #7 : 22.03.2014, 23:24:48 »
1.6 HDi,-06. Turbo on alkanut viheltää,265 tkm ajettuna.Mutta meno maittaa,turbon ääni huolettaa ja hymyilyttää,eli korva kertoo että kaikki ei ole kunnossa turbo kun ei ole kaasutettaessa aiemmin viheltänyt.Kerro ihmeessä mistä 300€:lla  turbon ostit.Auton oireita on myös moottorin ravistus 5:lla vedätettäessä,ei pahasti tärrää mutta tärräyttää hetken aikaa kuitenkin,epäilisin että oisko jotain EGR peräistä tuo tärinä koska EGR asentovirhe on tullut testerissä,häiriövalo ei kuitenkaan pala.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2014, 23:30:21 kirjoittanut tmex »

mika2000

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #8 : 23.03.2014, 07:24:18 »
Käytin öljypohjan auki ja puhdistin. Sitä ennen laitoin vanhojen öljyjen sekaan puhdisusaineen, jonka ostin motonetistä.

mika2000

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #9 : 23.03.2014, 07:32:41 »
Tilasin ebaysta. Se tuli kiinasta ja sillä vuoden takuu. Laatu jää nähtäväksi, mutta kerron jos jotain ilmenee.

Smoke

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #10 : 24.03.2014, 08:19:38 »
Minkälainen vislaus teiltä tarkalleen kuuluu? Mulla on kohta parivuotta jo kuulunut turbon vislaus,kuulee selvästi kun alkaa ahtamaan,heti kun lyökaasun pohjaan ja sihauttaa todella kuuluvasti paineet pois,jos lyö kytkimen pohjaan kesken ahtamisen. Vetoja silti löytyy,tehojen edellyttämällä tavalla.

Basbarduu

  • Vieras
Vs: 407 - Turboahdin hajosi (HDi)
« Vastaus #11 : 24.03.2014, 10:30:24 »
Itse pysyttelisin kaukana nuista kiina/taiwan turboista. Kaveri ajeli semmoisen kanssa pari päivää ennen sen hajoamista. Tulee aika kalliiksi tuo säästö, etenkin jos palaset ei jää välijäähdyttimeen. Tässä muutama esimerkki tosta kiinalaadusta. Ei ole kylläkään PSA konserniin liittyviä mutta kertoo yleisellä tasolla. Jos rahat on todella tiukilla suosittelen hankkimaan ennemmin tehdaskunnostetun kuin tuota kiinan roskaa.