Kirjoittaja Aihe: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus  (Luettu 77509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bjorkka

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #150 : 21.06.2017, 15:15:08 »
Auto: 2005 307 CC 2,0 (käyttöönotto 12/2004).

Viiksi mallia 6242 Z8, eli nopeudenrajoittimella

Ongelmia saada cruise toimimaan. Ohjelmoinnissa vakionopeudensäätimelle on vaihtoehtoja 4kpl (+ilman cruisea, joka oli valittuna), mikään ei saa cruisea toimimaan. Moottorin ECU:sta ei ole muutettu mitään koska sieltä ei löytynyt mitään. Viiksi kyllä lähettää signaalia eteenpäin, koska mikäli esim. valitsee nopeusrajoittimellisen vaihtoehdon, pääsee mittarissa näkyvää rajoitusnopeuslukemaa muuttamaan viiksen näppäimillä (jotain virhettä ilmoittaa piippaillen eikä rajoitin kytkeydy kuitenkaan). Tällä tai edellisellä vaihtoehdolla (ilman rajoitinta) voi viiksestä valita vakionopeudensäätimen, jolloin mittarissa näkyy cc off. Painamalla resumea tai nopeuden säätönappeja kuuluu kolme piippausta eikä lähde päälle. Vakionopeudensäädin-puolella ei mittaristossa muutu mikään. Muistaakseni kahdella muulla vaihtoehdolla ei tule mittaristoon mitään merkkejä eikä piippauksia kuulu. Autossa ei vikakoodeja. Nopeusrajoitin ei siis kiinnosta, ainoastaan vakionopeudensäätimen toimintaan saattaminen.

Mikähän voisi olla ongelma? Vääränlainen viiksi? Jokin asetus pitäis jostain kuitenkin vielä löytää?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #151 : 21.06.2017, 16:13:41 »
Kyllä sieltä ECU:n alta pitäisi löytyä myös asetus, jos ei löydy, niin tämä saattaa olla syynä tuohon toimimattomuuteen.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #152 : 22.06.2017, 02:45:13 »
Auto: 2005 307 CC 2,0 (käyttöönotto 12/2004).

Viiksi mallia 6242 Z8, eli nopeudenrajoittimella

Ongelmia saada cruise toimimaan. Ohjelmoinnissa vakionopeudensäätimelle on vaihtoehtoja 4kpl (+ilman cruisea, joka oli valittuna), mikään ei saa cruisea toimimaan. Moottorin ECU:sta ei ole muutettu mitään koska sieltä ei löytynyt mitään. Viiksi kyllä lähettää signaalia eteenpäin, koska mikäli esim. valitsee nopeusrajoittimellisen vaihtoehdon, pääsee mittarissa näkyvää rajoitusnopeuslukemaa muuttamaan viiksen näppäimillä (jotain virhettä ilmoittaa piippaillen eikä rajoitin kytkeydy kuitenkaan). Tällä tai edellisellä vaihtoehdolla (ilman rajoitinta) voi viiksestä valita vakionopeudensäätimen, jolloin mittarissa näkyy cc off. Painamalla resumea tai nopeuden säätönappeja kuuluu kolme piippausta eikä lähde päälle. Vakionopeudensäädin-puolella ei mittaristossa muutu mikään. Muistaakseni kahdella muulla vaihtoehdolla ei tule mittaristoon mitään merkkejä eikä piippauksia kuulu. Autossa ei vikakoodeja. Nopeusrajoitin ei siis kiinnosta, ainoastaan vakionopeudensäätimen toimintaan saattaminen.

Mikähän voisi olla ongelma? Vääränlainen viiksi? Jokin asetus pitäis jostain kuitenkin vielä löytää?

En ole itse koodannut vakkaria, mutta löytyy jälkiasennettuna juurikin tuo Z8 mallin viiksi vm 2004 307 2.0HDIssä. En osaa sanoa mikä asetus on valittuna, ei ainakaan nopeudenrajoittimella varustettua. Jos käännän viiksestä nopeudenrajoittimen päälle, ei tapahdu missään mitään (ei virheilmoja/piippauksia, ei rajoitusta).

Vakkaria käytettäessä ei myöskään tule mitään piippauksia tai merkkivaloja/ilmoituksia mittaristoon. Viiksi kuitenkin toimii, kunhan sisässä on 4. tai 5. vaihde ja nopeutta on yli 50(?)km/h. Kannattaa siis käydä heittämässä lenkki ja testata. Kääntönuppi vain cruise-asentoon ja plussaa niin cruisen pitäisi jäädä päälle.

Bjorkka

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #153 : 22.06.2017, 09:52:29 »
Kyllä sieltä ECU:n alta pitäisi löytyä myös asetus, jos ei löydy, niin tämä saattaa olla syynä tuohon toimimattomuuteen.

Pitäiskö siis myös bensakoneiden ECUsta löytyä asetus vakkarille? Oisko jollain tarkempaa tietoa mistä sellainen on jonkun bensakoneen ECUsta löytynyt..?

...Viiksi kuitenkin toimii, kunhan sisässä on 4. tai 5. vaihde ja nopeutta on yli 50(?)km/h. Kannattaa siis käydä heittämässä lenkki ja testata. Kääntönuppi vain cruise-asentoon ja plussaa niin cruisen pitäisi jäädä päälle.

Tuo vakkari on ollut autossa toimimattomana kiinni jo toista kuukautta ja kokeiltu on kaikenlaisia nopeuksia välillä 40-110, pääosin vitosvaihteella. Koodaillessakin kokeiltiin isompia vauhteja ja vaihteita eri vaihtoehdoilla.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #154 : 22.06.2017, 10:43:32 »
Kyllä sieltä ECU:n puolelta kanssa pitäisi löytyä asetus, myös bensa koneissa. Olisiko vaan pelkkä valinta "cruise control present " tai "cruise absent" tai jotain vastaavaa. BSI:n puolelta valitaan sitten tuo cruisen tyyppi.

Esim: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38786.msg219561#msg219561

Nuudeli

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #155 : 22.06.2017, 10:56:52 »
Timppa kerkes ensin. Tuon avulla saatiin toimimaan yhteen NFU mallin bensakoneeseen.

Hassu lukko-ongelma saatiin ohjelmoinnissa kuitenkin aikaiseksi, kun ohjaus oli muuttunut BSI:ssä oikeanpuoleiseksi. En tiedä mistä tuo johtui (vahinko vai Kiina PP2000), koska kuljettajan puolta ei tarkoituksella vaihdettu. Tässä tapaus tarkemmin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=49213.msg432020#msg432020

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #156 : 23.06.2017, 09:42:16 »
Asentaja vaan ei osannut asiaansa. BSI:llä on useita eri vaihtoehtoja mikä vakkari. Riippuu vuosimallista/softista. Eculta pitää laittaa vakkari myös päälle.





Olisi hyvä, että olisi ilmoitettu auton tarkat tiedot. Tässä topicissa säädetään välillä dieseliä ja bensamoottoria  ;). Eli kyseessä DAM 10203, vuosimallia 2004 oleva avo 307 CC, väylänä CAN/VAN, 2.0 bensiinimoottori RFN (EW10J4), Magneti Marelli ruiskutussysteemillä. Yhtä 407:aa lukuun ottamatta kaikki viikset ovat toimineet...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #157 : 23.06.2017, 10:37:30 »
Ymmärtääkseni tuolla ECU:lla pitäisi olla kanssa jokin viittaus vakionopeussäätimeen koska, loppujen lopuksi, tuota (vakio)nopeutta säädetään kaasuläpällä jonka ohjaus on ECUn kautta. Toki tuohon tarvitaan muitakin muuttujia mutta itse säätö on siis ECUn hommia. Eli jos ECUlta ei cruisen asetusta löydy en yhtään ihmettele miksei koko säädin toimi ja tuskin saa toimimaankaan.

Onhan noita juttuja joskus kuullut ettei kaikista ECUista tuota cruisea löytyisi ja syyksi tuohon on annettu mm. sw-päivityksiä. Olisiko tässä sitten auto jossa todistetusti niin on? Yleensä ongelmana on olleet vanhemmat mallit joista tuo asetus puuttuu... Itse en ole tavannut vielä yhtään > 2003 mallia josta ko. asetuksia ei olisi löytynyt mutta nköjään poikkeus vahvistaa säännön.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #158 : 25.06.2017, 15:40:42 »
Auto: 2004 307 CC 2,0 (RFN-moottorilla, Magneti Marelli, DAM 10203).

Autoon asennettu 6242 Z8-viiksi, jossa rajoitintoiminto valitsinpyörässä. Ohjelmoitu moottorin (RFN5MMP-osiossa) ECU:un nopeudensäädin > esiintyy, BSI:n kohtaan asiakasvaihtoehdot/sekalaista viiksen tyypiksi 2.2 (rajointin esiintyy). Lisäksi valikossa kytkinpoljin > esiintyy. Lähti toimimaan pitkän buutin jälkeen/kytkinpolkimen mikrokytkintä piti näpelöidä. kuuluu naksaus, kun painaa kytkintä. Tätä ennen piippasi settiä painettaessa, vaikka näytti keskinäytössä lukemia, mutta off-päällä. Viiksikytkimen ratin COM-2000 toimintotestissä näkyivät viikesn painikkeiden toiminnot ok. Hieman randomilla saatiin toimimaan, eli työvoitto, mutta saipahan ajaa carbioletilla edestakaisin auringon paisteessa ja apukuljettalla läppäri sylissä. ;)
« Viimeksi muokattu: 25.06.2017, 15:45:27 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #159 : 30.03.2018, 06:45:07 »
Ymmärtääkseni tuolla ECU:lla pitäisi olla kanssa jokin viittaus vakionopeussäätimeen koska, loppujen lopuksi, tuota (vakio)nopeutta säädetään kaasuläpällä jonka ohjaus on ECUn kautta. Toki tuohon tarvitaan muitakin muuttujia mutta itse säätö on siis ECUn hommia. Eli jos ECUlta ei cruisen asetusta löydy en yhtään ihmettele miksei koko säädin toimi ja tuskin saa toimimaankaan.

Onhan noita juttuja joskus kuullut ettei kaikista ECUista tuota cruisea löytyisi ja syyksi tuohon on annettu mm. sw-päivityksiä. Olisiko tässä sitten auto jossa todistetusti niin on? Yleensä ongelmana on olleet vanhemmat mallit joista tuo asetus puuttuu... Itse en ole tavannut vielä yhtään > 2003 mallia josta ko. asetuksia ei olisi löytynyt mutta nköjään poikkeus vahvistaa säännön.

Siellä on useampi kohta mihin vakionopeussäätimestä pitää jotain laittaa, RVV1 tai 2, sitten oli toinen kohta missä vaihtoehdot puuttuu, vakionopeusäädin tai vakionopeusäädin ja rajoitin. Tuota rajoitinta on sinne turha koodata jos ei ole sopivaa kaasupoljinta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #160 : 24.05.2018, 11:18:24 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Hankittu viiksi 6242 Z9, asennettu paikalleen. Jarruvalokatkaisija 4-johtiminen. Ei tunnista viikseä eikä toimi, tarvitsee ilmeisesti ECUun asetusten muuttamista. Onko Oulun seudulla ketään joka voisi auttaa, tai tietääkö joku korjaamoa joka voi tämän työn tehdä? Kaikki vinkit 200km:n säteeltä ovat tervetulleita.


Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #161 : 16.06.2020, 14:01:23 »
Auto: 2005 307 1,6 (TU5JP4).

Pitäisi asennella vakkari työmatka kulkineeseen, viiksi on jo paikoillaan. Mutta ymmärsinkö oikein, että jos jarrupolkimella yksi liitin + 4 johtoa, niin pitäisi toimia ilman lisäkytkimiä?

« Viimeksi muokattu: 16.06.2020, 14:06:29 kirjoittanut Airback »
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93

Tura

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #162 : 17.06.2020, 08:43:04 »
Auto: 2003 307 1,6 (automaatti).

Meidän 307:ssa oli yksi nelijohtoinen jarruvalokytkin ja sille ei tarvinut tehdä mitään vakkarin asennuksessa. Uudempaa limitterillistä viikseä ei vaan saatu toimimaan, vaan vanhemman mallinen viiksi onnistui ohjelmoida toimimaan. Mittarin näyttöön ei kyllä tule mitään vakkarin merkintöjä, mutta kyllä tuo nopeuden pitää ha kytkeytyy jarruttaessa pois.

Airback

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #163 : 17.06.2020, 14:44:23 »
Ok, kiitokset tiedosta.

Täytyy lähteä etsimään pp2000 osaajaa. Jos joku tietää, tai tekee ohjelmointeja, Päijät-Häme / Kanta-Häme akselilla, niin vinkatkaa ihmeessä.
Ajossa: Peugeot 3008 1.6 HDI -11, 5008 1.6 HDI -13, Mosse Elite -73
Entiset: 607 -06, 307SW -08, 307 -04, 307SW -04, 405Mi16 -88, 605Sri -91, 405Gli -92, 405Sri -93, 405Gli -90, 305S -81, Cadillac CTS -03, Cadillac Fleetwood -89. Buick Park Avenue -93

Tura

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #164 : 17.06.2020, 18:38:08 »
Kärkölässä AD-autohuollon hepuilta homma onnistuisi, olivat aiemmin TTO:n palveluksessa. Sunintiellä Järvelässä sijaitsee kyseinen liike.