Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 28813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
MaxLife ATF

Luokitukset:

GM Dexron III, Dexron IIE, IID, Ford  Mercon, Mercon  V, Allison C-4, Allison: TransSynd, TES-295, BMW LT 71141,LA 2634, MAN: 339 type F, Mazda, Mini: Cooper CVT EXL 799, Toyota: T, T-III, T-IV, Chrysler: ATF+3, ATF+4, Honda ATF-Z1, Mercedes Benz. 236.x, Nissan: D,J,K-Matic, Volvo: 1161521, 1161540, Mitsubishi: Diamond SP-II, SP-III, Audi G-052-025-A2, ZF TE-ML 14B, 16L, 17C, JWS 3309, Voith G 607, G1363, Kia SP-II JA SP-III, VW TL 52162, Suzuki, GM 9986195, Hyundai

Koska auto on Euro 4, niin tuo JWS 3309 on Service Boxin mukaan määräävin. Mobilinkin öljy ok. Ps. MäKo tarjosi vaihtoa Peugeotin öljyillä hintaan 250 e.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Oikea öljyntaso (tarkastetaan about 60 asteessa) on tarkeää.

Lämpötilanhan voi mitata "ns. laserpyssyllä", sellainen löytyy.

Ainakaan kiinteän emissiokertoimen omaavilla 'ei tee mitään'.

Täytyy tutkia. Kapillaarimittari mallia Honeywell on paras. Mittasi lämpimän käyttöveden käyttöveden kraanan (bulppia uittaen) alla 55 asteiseksi  ;)

No, kapillaarimittareillakin on omat rajoituksensa.Varsinkin jos vaihteiston kuoresta yrität mitata, sisällön lämpötilaa.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00070.htm

Suosittelen tuollaista, TPP-2 jos mittaat pinnasta ja TPP-1 jos sisältöä. Ensimmäisellä pääsee n. yhden asteen päähän sisällön  lämpötilasta. Jälkimmäisellä tietty kokolailla 'spot on' lukemaan.
http://www.testequipmentdepot.com/amprobe/thermometer/probes.htm

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
Pulppi mahtuu täyttöaukosta sisään (moottorin ollessa sammutettuna). Voi toki mitata poistuvan öljyn uittamalla pulppia. Kädelle tuo on liki liian kuumaa öljyä. Täyttöä varten tehtävä 45 cm pitkä putki, jossa välissä hana sekä  päässä noin litran säiliö, josta lirutella Valvolinen Maxlife ATF:ää (JWS 3309) laatikkoon. Ylivuodon tippaisua tsekkailtava auton alta, silloin ok. Ilmanputsarin alakotelon irrotus ei vielä auennut, pitäisi olla pikakiinnitys.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
Menköön nyt saivarteluksi, mutta kahdessa liikkeessä on vaihteistoöljyä 2 litran pöniköissä hintaan 109 euroa tai 130 euroa. Pöniköissä öljyn tyypiksi on tarraan merkitty Esso JWS 3309. Ei ole korrektia mainita, kummassa liikkeessä sama öljy on 21 euroa parempaa ja Motonetissä Mobil 40-50 e huonompaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 109
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Sport (automaatti, ES9A).

Onko tietoa, että voiko tähän 6-vaihteiseen automaattiin tehdä öljynvaihdon huuhtelemalla? Eli onko kukaan tehnyt huuhteluvaihtoa? Jos on, niin miten?

Voikohan jäähdyttäjästä ottaa toisen laatikolle menevän letkun irti ja tätä kautta vaihtaa kaikki öljyt vai onko tuo jokin "suljettu piiri"? Kun tuolla laatikon puolessa on hämäämässä sellainen "epämääräinen peltipönttö", jonne letkut menevät?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 109
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Ei taida onnistua huuhteluvaihto Pösössä >:( Taitaa olla niin, että vaihteiston lämmönvaihdin on kiinni vaihteistossa, eli juuri se epämääräinen peltipönttö vaihteiston kyljessä/ -etupuolella --> Jäähdytysneste kiertää tämän peltipöntön kautta, ts. öljyä ei pysty kierrättämään noiden pikkuletkujen kautta eikä huuhteluvaihto onnistu. 407:ssa siis vaihteistoöljyjyn jäähdytys poikkeaa esim. Volvoissa käytetystä ratkaisusta joissa lämmönvaihdin on jäähdyttimessä...

Onko nyt todellakin niin, että 407:aan ei pysty vaihtamaan kaikkea vaihteistoöljyä, vain sen n. 3l joka tulee pohjapropun kautta ulos? Eli vaihtamatta jää 4-5l öljyä :o No, tuleehan tuo ainakin halvemmaksi näin :D

KIMPPARI

  • Vieras
Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi (automaatti).

Kertokaa ne, jotka ovat vaihdon tehneet (ei huuhteluvaihto). Miten on laatikko toiminut vaihdon jälkeen? Itse kävin kysymässä korjaamolta hintaa niin meinas ettei ala edes vaihtamaan öljyjä laatikkoon. Sanoi että lähtee sakka liikkeelle ja voi olla että kohta ei löydy yhtään vaihdetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 109
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Täällä yksi joka vaihtanut itse öljyt AM-6 laatikkoon, tuohon 6-vaihteiseen siis. Vaihteisto on toiminut öljyn vaihdon jälkeen kuten aiemminkin, eli ihan hyvin. Sinänsä laatikon toiminta ei muuttunut mitenkään, koska tuossa ei mitään "vikaa" edes ollut... Meidän auton laatikkoon öljyt on vaihdettu kerran aiemminkin jo, 1. kerran noin 80 tkm:ssa.

Itse en usko tuohon selitykseen "paskat lähtee liikkeelle", miksi ne eivät lähtisi liikkeelle niiden vanhojen öljyjen mukana. Tosin siinä vaiheessa kun ongelmia jo on, niin voihan tuolla jotain liikkuakin...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
Pariin kertaan on jo vaihdettu merkkiliikkeen toimesta ja laatikko toimii loistavasti, AM-6. Huuhteluvaihtoa ei tuohon voi tehdä, vain osittaisvaihtona noin 3 litraa per kerta, eli alle puolet vaihtuu uuteen JWS-3309 luokituksen mukaiseen öljyyn.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 092
..Sanoi että lähtee sakka liikkeelle ja voi olla että kohta ei löydy yhtään vaihdetta..

Juuri tuota ilmiötä (sakkaantumista) varten ennalta ehkäisevästi noita öljyjä vaihdetaankin, ja vaikka pelkän vaihdon jälkeen vaihteiston toiminta muuttuisi epätoivottuun suuntaan, niin olisiko se sen liikkeen vika? En usko. Suosittelen toista korjaamoa.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2012, 16:34:46, kirjoittanut ToniL »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 536
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Eli tuossa on sitten 180€ öljyt (3l) ja ilmeisesti tunnin työ 70€. Se on ihme homma että merkkiliike on työntämässä noihin AM6 laatikoihin tuota sikakallista öljyä aina, vaikka ServiceBox:kin mukaan JWS 3309 on oikea öljy jos auto Euro4 (jollaisen oletan sinunkin autosi olevan). Minunkin autoni laatikkoon olivat tuota 60€/l herkkua varaamassa vetonivelen vaihdon yhteydessä, vaikka auto Euro4 ja Mobilin JWS 3309:ä niillä näytti olevan hyllyssä, huomasin autoa hakiessa.

KIMPPARI

  • Vieras
Nyt on öljyt vaihdettu ja toimii kuin junan vessa. Jäi se pieni nykiminen pois kokonaan. 172 e maksoi Keminmaan Pörhöllä.

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Huomenna pitäisi tulla talouteen Aisin AM6 vaihdelaatikolla varustettu auto. Voinko suorittaa öljynvaihdoin seuraavalla lailla:

1. Proput auki
2. Mittaan vanhan ulostulleen öljyn määrän (ilmeisesti n.3l pitäisi tulla vanhaa ulos)
3. Proput kiinni
4. Lisään öljyä täsmälleen saman määrän mitä ulos tuli

Vai pitääkö välissä käyttää autoa ja kelata vaiheita läpi?

Kaikki neuvot/ohjeet tervetulleita!

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 109
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Noin toimien laatikossa on juuri sama määrä öljyä kuin ennen. Se onko määrä oikea riippuu sitten siitä, että onko laatikossa ollut oikea määrä öljyä ennen tuota. Noin jos teet niin autoa ei kannata käyttää ennen kuin olet lisännyt poisvalutetun määrän öljyä. Oikeaoppisesti tehden öljyt tarkistetaan tietyssä lämpötilassa, haulla löytyy lisää tietoa.

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vaihdoin em. tavalla öljyt. Ulos tuli 2.8l, tilalle saman verran. Vanha öljy olit mustaa, mutta valoa vasten erottui punainen vivahde. Auto 130tkm ajettu, ei tietoa onko ikinä vaihdettu. Laatikko pelasi hyvin ennen vaihtoa, vaihdon jälkeen vähän - sen verran että huomaa - paremmin kuin ennen vaihtoa. Uusi öljy Teboil fluid S.