Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 27871 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto, DAM 10661).

Ja kyllä onnistuu Aisin Warnerin TF 80 SC huuhteluvaihto ainakin omassa 407 farkussa. Paikkakunnan korjaamo (Rengashuiput, Sotkamo) osti uuden automaattilootien vaihtokoneen. Lämmönvaihdin irti, merkkikohtainen adapteri sen paikalle ja eikun huuhtelemaan. Yllätys oli Forten huuhtelun aikana tulevan öljyn väri. Pskan ruskeaa. Uutta öljyä piti lisätä normimäärän lisäksi monta litraa ennen kuin laatikosta tulevan öljyn väri oli sama kuin menevän. Huoltokirjassa kyllä ajallaan tehty tiputusvaihdot mutta ei ilmeisestikään huuhdeltu aiemmin. Laatikko toimii nyt ehkä hiukan paremmin, enkä enää koskaan tee pelkkää tiputusvaihtoa tuohon lootaan. Tecalemitin myyntipäällikkö oli neuvomassa henkilökuntaa koneen toimintaan, hän 15v alalla olleena ihmetteli öljyn likaisuutta ja sitä että yleensä toimi vielä koko loota. Tuossa linkki laitteeseen: http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/forte-automaattivaihteiston-oljyn-vaihtolaite
407 SW Executive 2.0 HDI AM6

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 071
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Tottahan huuhteluvaihto onnistuu kun irrottaa lämmönvaihtimen. Helpompi olisi tehdä kun lämmönvaihdin olisi jäähdyttimessä kuten esim. Volvoissa.

Vaihdettiinko lämmönvaihtimen alla oleva tiiviste samalla, jokin tiiviste tuolla taitaa olla?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 266
Pääkaupunkiseudun autouutiset esittelee toukokuun numerossaan Forte Spin ATF Master-huoltolaitetta, joka mainostekstin mukaan putsaa paikat ja vaihtaa kaikki öljyt. Paikkana on Konalan Autokeskus.

Muuten tuosta en mitään tiedä, mutta heillä ilmeisesti on mahdollisuus homman tekemiseen.

Prof. Dr. Holzauge

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Sisarfoorumilla nimimerkki jkaija todistaa väkevästi että Tampereella Autofit Epilässä onnistuu oikea huuhteluvaihto AM6:lle.

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Timppa 71; on tiiviste ja vaihdettiin. villepaviala; 280€ maksoi lysti. Ja en ymmärrä kommenttia "Tottahan huuhteluvaihto onnistuu kun irrottaa lämmönvaihtimen". Hommassa meni pari minuuttia irrottaessa ja sama aika kiinnilaitossa. Eli ei hommana kovin kummoinen. Ja kun oli kyse ns. harjoitteluvaihdosta niin veloittivat pelkät öljyt!!! Eli kallista on öljy. Siitähän ketjussa on puhuttukin että on olemassa halvempaakin täysin vastaavaa öljyä jota kyllä pyydän seuraavassa vaihdossa laittamaan.
407 SW Executive 2.0 HDI AM6

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 071
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Kommentti sen vuoksi, että koska tuollaista adapteria ei joka "pojalla" ole niin olisi helpompi kun tuolla olisi pelkät putket jotka irrottamalla pääsisi "öljynkierron väliin", osaisi varata helpommin oikean kokoista letkua, jne 8) No, näissä on näin eikä se muuksi muutu.

Oliko tiiviste ihan normi O-rengas vai jokin erikoistiiviste? Mistä hankit, merkkiliikkeestä vai pajalta joka teki vaihdon?

Saatanpa kokeilla tehdä tuota kautta ensi kerralla. Eiköhän lämmönvaihtimen alla ole jotkin reiät, pitää sovitella jotkin letkut tuonne.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 021
Länsiauto Espoo kyllä vaihtaa öljyt laatikkoon ja tietävät Espoossa korjaamon, jossa on välineet ja onnistuu myös huuhteluvaihto. Eipä tullut itse laitettua tuota korjaamon nimeä ylös, vaikka sen kuulin, mutta pitänee joskus kysäistä tuota ohi mennessä.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Korjaamon kautta tuli tiiviste, en katsonut oliko o-rengas vai mikä. Taisin olla koiraa kusettamassa kun vaihtoivat tiivisteen. Saattaisi muuten onnistuakin ilman lämmönvaihtimen irroitusta, näin jälkikäteen ajateltuna. Kokeileva viisastuu  8)
407 SW Executive 2.0 HDI AM6

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
Se on muuten parasta kun kertoo, että joku paja sen huuhteluvaihdon pystyy tekemään

Tuosta linkistä löytyy muutama kyseisen palveluntarjoaja lisää..
http://www.automerkit.fi/autouutiset/korjaus-huolto/103-tuoteartikkeli/7019-uutta-suomessa-automaattivaihteisto-kuntoon-100-oljynvaihdolla
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
Heittäkää kommenttia, jos olette käyttäneet kyseistä öljynvaihtolaitetta. Tuliko laatikko toimivammaksi? Irtosiko paljon moskaa vaihdon yhteydessä? Minkälaisilla ajokilometri määrillä öljyt olette vaihtaneet?
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Jouna

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
  • 407 SW 2.0 HDI AM6 On se hyvä ;)
Itse huomasin tippipuolen alkavan toimimaan paremmin ns. käskystä eikä kehoituksesta. Ja muutenkin sulavammin ja toisaalta napakammin vaihtuu vaihteet. Noin 100 000 km ja aion uusia toimenpiteen koska meillä pääasiassa matka-ajoa täällä maalla asuessa. Mikäli auto vielä omistuksessani siinä vaiheessa.
407 SW Executive 2.0 HDI AM6

juke63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
  • 407 2.0HDi A SW-08,406Hdi sed-01, ex.306Hdi Br
Auto: 2008 407 SW 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

Onko täällä kukaan tehnyt itse huuhteluvaihtoa? Olisin kiinnostunut millaiset liittimet tarvitaan ja mitä vaatimuksia kierrätyspumpulle on. Töistä saisin "keinomunuaisen" lainaksi, mutta lieneekö liian suuri, kun on teollisuuden koneiden oljyjen vaihtoa varten (¾" letkut oli kiinni). Kierrättää öljyn suodattimen kautta, joten ei moskat ainakaan menisi uudelleen sisään. Voiko tuo olla liian raju laite tai muuten vääränlainen vekotin? En foorumilta löytänyt juttua, että joku olisi itse jollain pumppaillut automaatin öljyjä vai enkö vain osannut hakea?

-Juke-
JukeS

pekotti

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 (automaatti, n. 273 000 km).

Heittää välillä ajossa vakionopeudensäätimen pois ja heti perään PRND-varoitus.

Laatikko on tuossa valmistajan mukaan "sealed for life" eli ei tarkoitus vaihdella öljyjä. Tämä siis vain kuusilovisessa. Kenen tai minkä eliniän tuon on siis tarkoitus riittää? Minun, auton, vaihdelaatikon ja minkä maan standardin mukaan?

Epilän autofit lupasi ölynvaihdon ja huuhtelun hintaan 390,-

Mielessä on käynyt että öljyn pinta vähän siinä ja rajalla, kun ei kuitenkaan jatkuvasti tuota vikailmoitusta, vaan pitkillä ajoilla ja välillä. Häiriö poistuu tupakanmittaisella. Tosin... "sealed for life" ja alentunut pinta tarkoittaa kyllä sitäkin, että jostakin sitä on päässyt myös ulos... Mekaaninen vika vissiin huutaisi tuota jatkuvasti.

[edittiä] Piti vielä sanomani, että PRND varoitushan nappaa manuaalivaihtamisen mahdollisuuden pois, mutta eipä tuota ole juuri tullut käytettyä. Tuokin härö häviää sen tupakkatauon yhteydessä. Automaatti heittelee silti nätisti ylös ja alas ilman mitään ääntelyitä ja nykimisiä taikka ylikierroksille menoja... [/edittiä]

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Öljyä vaihtamatta kestää vaihteiston eliniän. Mitään muuta varmaa tuosta vaihteiston eliniästä ei sitten uskalla arvailla. On se ainakin tuon 237 000 minkä olet ajanut jos niitä ei aiemmin ole vaihdettu. BMW merkkisissä laitteissa noita hajoaa esimerkiksi noin 200 000 ajettuna.

Mitä valmistajaa tarkoitat tuolla
Lainaus
valmistajan mukaan "sealed for life"

Vaihteiston vai auton valmistajaa? Siihen en osaa sanoa mitä vaihteiston valmistaja Aisin-Warner tuolle vaihtoväliksi määrittelee. Sama vaihteisto Volvossa niin vaihtoväli suositus on 80 000. Peugeotin suomen maahantuoja ei tosiaan ilmoita tuolle vaihteistolle mitään vaihtoväliä.

Tällä foorumilla on sellainen tieto että joissakin Peugeoteissa on toimitettu huoltokirja jossa mainitaan vaihtoväli tuolle vaihteistolle jos oikein muistan.

Vaihtoväli voi olla 40-80 000/2 vuotta. Käytöstä riippuen lyhyempikin. Ölyn väri ja tuoksua pitäisi päästä tarkastelemaan. Kun väri alkaa tummua tai tuoksusta huomaa palaneen hajau niin silloin vaihtoon. Tosin vaikea tehdä noit ahavaintoja ilman öljytikkua. Auton valmistaja on joko halunnut tilata nuö ilman tikkua tai vaihteiston valmistaja on ne itse halunnut jättää pois.

PeikkoMuumi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Auto: 2007 407 3,0 V6 Sport (AM6-automaattivaihteisto).

Voiko automaattivaihteiston öljynvaihdon jälkeisen vaihteiston sopeutuksen/resetoinnin tehdä muuten kuin merkkihuollossa? Tarkoittaako sopeutus edes samaa kuin resetointi? Nollaako esim. akun kengän irroittaminen ajaksi x laatikon "älyn"?

Peugeot 205 1.1 Junior -88
Peugeot 406 2.0 ST -00
Peugeot 406 3.0 V6 Executive -03
Peugeot 407 3.0 V6 Sport -07