Ongelma:Auto: 2004 406 1,8.
Eli otsikon mukainen benzin-käyttöinen Peugeot-merkkinen ajoneuvo (ilmeiseti moottorityyppi olisi 6FZ mikäli tulkitsin valmistenumeron oikein ja Sagem S2000) olisi kyseessä ja ongelman kuvaus olisi seuraavanlainen:
Nyt parin viikon ajan olen saanut näyttöön tuon "Antipollution fault" ilmoituksen, moottorin vikavalon ja pienen ajomatkan jälkeen "Catalytic converter error", ja silloin myös kone käy yleensä 3 sylinterillä mutta hetken matkaa ajettuani valitukset loppuvat ja vikavalo jää palamaan. Kuitenkin moottori myös "innostuu" (sen jälkeen kun vikailmoitukset loppuvat) ja ottaa sen yhden sylinterin mukaan ja taas etenemme 4:llä tasaisen varmasti.
Ongelman tekee tavallaan mielenkiintoiseksi se, että aamulla kun ajoneuvo on levännyt yön yli kaikessa rauhassa ruususen untaan ja moottori on kylmä, niin se toimii ihan normaalisti (eli käy kaikilla sylintereillä ja en huomaa mitään erilaista nomaaliin tilanteeseen), toki saadaan yksi "Antipollution fault" ja moottorin vikavalo, mutta muuten käy kaikilla ja tehot on tallella. Kuitenkin noin 4 tunnin päästä kun käynnistän auton uudelleen (autolla ajettu ennen tätä n. 10km) saan lähes satavarmasti vain 3 sylinteriä mukaan (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja tottakai tämän "Antipollution jne."
Eli lyhyesti: Kylmänä auto vaikuttaisi toimivan suht normaalisti (ainakin käy kaikilla), mutta lämpimänä vika pahenee progressiivisesti.
Tämän vian ilmaannuttua olen käynyt myöskin lähimmässä pösön merkkihuollossa (n. 40km ajomatkaa) vikakoodit luettiin testerillä ja saatiin: "Hetkellisiä sytytyskatkoksia", "Jatkuva vika. Suihkutussuuttimen ohjaus2. Oikosuku avoin tai oikosulku maihin." Merkkihuollossa sitten ilmoittivat että sytytyspuola on viallinen ja tulisi käyttää pösön omia tulppia (Eyuiem???) tällä hetkellä kiinni ei ole näitä pösön omia tulppia, mutta vika oli jo silloin kun sellaiset oli. No eipä siinä mitään... vaihdoimme puolan (ei merkkihuollossa, johtuen heidän hinnoittelupolitiikastaan) ja korjaantuiko vika? Ei todellakaan, ei mitään vaikutusta. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin (kun 20 minuutin odottelun jälkeen lopulta joku suostui vastaamaan) että olisiko mitään ajatusta mistä muusta tämä vika saattaisi johtua ja vastaus oli "En tiedä, ei tule mitään mieleen, mutta varataan sulle uus aika". Onneksi löytyi lopulta toisesta liikkeestä asiantuntemusta ja pientä ideaa mistä vika voisi johtua.
Tähän mennessä on siis vaihdettu puola, tulpat, tarkistettu ja puhdistettu: kaasuläpän tiiviste, suuttimien o-renkaat, kaikki niille menevät liittimet jne. onko mahdollisesti niin, että moottori saa liikaa ilmaa ja jossain imupuolella on pieni vuoto?
Ratkaisu:Monien vaiheiden jälkeen viaksi paljastui viallinen ruiskun suutin. Vika löytyi kun paikallisessa huoltoliikkeessä vaihdoimme suuttimien paikkaa ja testerin vikakoodi seurasi tätä viallista suutinta. Nyt auto toimii taas hienosti, ei mitään valittamista, antipollution-ilmoitukset loppuivat ja moottorin vikavalo+ajotietokone eivät enään anna sellaista tiettyä diskofiilistä ajaessa.
Niin auto on kyllä ollut testerissä silloin kun vika on päällä ja tulee ihan samat ilmoitukset kuin edellämainitut (vaikka kyseessä ei ole merkkiliikke), pienenä yksityiskohtana mikä jäi mainitsematta. Kun suuttimien päälle, auton ollessa käynnissä, ruiskuttaa minulle tuntematonta substanssia (korjaaja kyllä tietää mitä se on) suuttimien suuntaan niin jo vain saadaan se puuttuva 4 sylinteri mukaan. Ikäänkuin joku vuoto tukittaisiin.