Kirjoittaja Aihe: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto  (Luettu 8457 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bluelion

  • Vieras
406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« : 01.10.2009, 14:32:08 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi Executive.

Eli onko kukaan vaihtanut vilkkuviikseä itse 406:een? Vilkku menee palautuessaan helposti toiseen suuntaan päälle joten viiksen vaihto lienee ainut vaihto-ehto. Samassa paketissa tulee pyyhkimen viiksi myös mutta vaihtotyö arveluttaa. Orkkis osa maksoi 380 ja tarvikkeena 270, ihanan kallista... Motonetistä en kylläkään ole vielä kysynyt.

artsi

  • Vieras

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #2 : 01.10.2009, 19:30:02 »
Tarvikkeena ei varmaankaan saa ko osaa koska airbacin kierrejohdin on samassa paketissa viiksien kanssa väyläsähkö autoissa. Airbacin irroitusta käsiteltiin äänimerkki vian yhteydessä.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #3 : 13.10.2009, 21:47:07 »
Tänään tuli Motonetistä Valeon lootassa oleva viiksipaketti. Hinta 199€ + postikulut.

Ao. linkin takaa löytyvä kommentti, ettei rattia tarvitsisi irroittaa ei voi pitää paikkaansa FL:ssä, koska ohjausakseli menee viiksipaketin läpi.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24038.0
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #4 : 14.10.2009, 12:58:16 »
Meidän Executivessa aivan sama juttu, mutta harvoin tapahtuva, että palauttaa yli, taitaa olla tyyppivika näissä, sen koko helahoidon joutuu ottamaan irti, kun ne vilkku- ja pyyhkijänviiksi on samaa pakettia. Aivan älyttömän kallis setti, itse en välttämättä vaihtaisi, jos ei tee koko ajan tuota, mutta onhan tuo toki aika häiritsevä esim. kaupungissa  ;)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #5 : 14.10.2009, 13:02:40 »
Ebay:n kautta saa uusia viiksipaketteja edullisesti.
Peugeot 3008 hybrid

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #6 : 15.10.2009, 12:40:42 »
itse en välttämättä vaihtaisi, jos ei tee koko ajan tuota

Olen jo oppinut ajamaan rikkinäisen vilkun viiksen kanssa: aina oikealle käännyttäessä, pitää vilkku ottaa käsin pois ettei ala vilkuttamaan yli vasemmalle. Tämä ei ole ongelma, vaan se että kaukovalot eivät pysy päällä, joka sekään ei tunnu olevan harvinaista. Vaihdan viiksipaketin itse ja jos ongelma jatkuu niin pitää edetä releisiin. Eikai tuolla hinnalla saisi edes puolta määräaikaishuollon tarkastuksista tehtyä.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #7 : 15.10.2009, 23:06:02 »
Ei tuo nyt mikään mahdoton hinta ole, jos kerran tulee se koko setti eli vilkkuviiksi ja pyyhinviiksisetti, mikä näissä viimeisimmissä 406:sissa on. Mutta tosiaan mun mielestäni siinä joutuu irrottamaan ratin, jos se on koko paketti. Onnea asennukseen ja muistathan akun navan irti ja varovaisesti airbagien kanssa etteivät laukea johtojen kanssa vempuloidessa, sitten tulee ainakin kallisasennus ;D

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #8 : 25.10.2009, 09:42:25 »
No nyt on viiksipaketti vaihdettu. Vaihto on oikeasti helppo homma, josta ei kannata maksaa merkkiliikkeen hintaa. Aikaa kului 3h, joista 1,5h, kului  torx T50 ruuvauspään etsintään. Ratti on kiinni kyseisellä torxilla, jota jossakin aikaisemmassakin ketjussa varoiteltiin. Vasta kolmannesta halpakaupasta löytyi, kun lauantai-iltapäivänä oikeat työkalukaupat ovat kiinni. Ohjaus akselissa ei ole edes kartiota, vaan pelkät poorit, joten ratti tule pois ihan nostamalla. Toinen, pienempi, torx haaste oli löytää riittävän ohut torxin pidike, joka mahtuu ohjauspylvään alla oleviin reikiin, että pylvään muovit saa pois. Sellainen sattui löytymään hyllyssä olevasta miniruuvarisarjasta. Haynesiä tutkimalla homma vaikutti paljon vaikemmalta, mutta Valeon osan mukana tullut asennusohje, todella hyvillä kuvilla, riitti. Haynesin ainoa oikea vinkki oli että kun irrottaa airbagia niin suorapäisen ruuvimeisselin pitää olla | eikä - asennossa.

Kaikki sähkölaitteet toimivat, mukaanlukien vilkunpalautus ja kaukovalot. Vanha vilkunviiksi oli todella löysä ja hetkui hervottomasti.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #9 : 10.08.2014, 18:45:12 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi ST Executive.

Korjattiin pojan 406:sen COM 2000 viiksipaketin vilkkuvipu taas toimimaan. Täältäkin löytyvillä ohjeilla siis airbag irti, ohjauspyörä irti ja viiksi paketti irti. Myöhemmin tosin selvisi, että korjauksen voisi tehdä jopa viiksipaketti paikaltaan ottamatta, mutta homma helpottuu kun ratin akselin saa pois keskeltä ja kaikki sähköjohdot on kuitenkin viiksipaketista irroitettava.

Löysin googlailemalla kaksi ohjetta, viiksipaketin purkamiseksi:
- Fix your faulty Peugeot 406 indicator stalk
- Inside the COM2000 - a "How Not To"

Näistä ohjeista yhdistelemällä saatiin paketti auki. Vilkkuviiksen päässä oleva valkoinen nylonmäntä on selvästi kulunut, eikä ole epäilystäkään vaikuttaako se vilkkuviiksen toimintaan vai ei. Se sijaan että oltaisiin vaihdettu tuo mäntä uuteen, laitoin vain jousen alle lyhyen ruuvinpätkän esijännittämään jousta ja käänsin männän 180° ympäri, jolloin vastakappaleeseen koskettaa männän päässä siisti neljännespallon pinta ja saa taas muutaman kerran vilkkua käyttää ennen kuin ongelma ilmenee uudelleen.

Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja kokeilemaan ja toimii kuin uutena. Viiksipaketti on merkintöjen mukaan valmistettu heinäkuussa 2003, joten jos tuo on reilu 10 vuotta kestänyt käyttöä, niin eiköhän tämän korjauksen jälkeen ajella samalla viiksipaketilla paaliin asti.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Vilkun viiksikytkimen vaihto
« Vastaus #10 : 13.02.2016, 13:58:38 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive.

Tein just vilkunviiksikorjauksen ylipalauttavan vilkun takia. Tuo penguinin viimesemmän linkityksen mukanen paketti löyty ratin alta ja korjauksena oli nylonmännän kääntö 180-astetta+rasvaus ja jouseen lisää jännitystä raakasti kahdella pihdillä venyttämällä. Nyt toimii tosi napakasti molempiin suuntiin :) se jousi oli semmonen tukevalankanen aika jäsy mutta mäntä oli hervottoman tuntunen eli jousi ei jaksanu työntää tarpeeks ulos sitä.

Ainut mikä tappelutti kun se jousijännitteinen keskiosan holkki ei meinannu millään irtautua mutta aikasa ku pyöritteli ja väänteli sitä näppien välissä niin sitten lopulta irtos "vahingossa." Tämän mallisen viiksipaketin kuorenpuolikkaat ei suostu irtomaan toisistaan kokonaan ilman sen keskiholkin purkua.

Joku lokiikkakin tuossa on kun siinä alarungossa on semmoset kynnet jotka pitää sitä jousikeskiöö paikallaan pituus-suunnassa ja millään kamppeella ei niitä kynsiä yllä/sovi taittamaan että luiskahtas pois. Ehkä siinä lopulta on joku asento kun sitä keskiöö voi pohjaanpainettuna ilman jousta pyörittää että sitten on kohdakkain jotkin väljemmät paikat että tulee pois. En jaksanu hommaan enempiä perehtyä kun kuitenkin purkautu ilman rikkoontumisia. ;D

Paikalleen menee oikeassa asennossa painamalla eli napsahtaa kynsien taakse. Liukukeskiön lukitsin varuiks teipillä ennen varsinaista purkamista kun jommankumman linkin ohjeessa varoiteltiin sen pyörittämisestä. En osaa sanoa olisko ollu merkitystä tässätapauksessa kun ei ole espiä..

Toisaalla jo kyselinki avaimen alustuksesta kun akun takaslaiton jälkeen kaikki pelaa muuten ihan hyvin, mutta keskuslukko ei pelaa enää kauko-ohjauksella eli käyttöohjeenmukanen avaimen alustus ei palauta sitä toimimaan.