Sivistäkääpäs minua, mistä ihmeen "anturista" puhutte? Kenties jarrupalassa olevasta pienestä "hankauspalasta" johon tulee johto?
Ja mitä: "Meinaan jos laitan vanhasta palasta anturin valkoisen merkityn auton mustaan pistokkeeseen." oikein täsmällisesti ottaen tarkoittaa?
Eikö jarrupalojen kuluneisuus selviä autolle vain siitä että palassa oleva kohta, johon johto tulee, alkaa ottaa kiinni levyyn, kun palan varsinainen kitkaosa kuluu tarpeeksi ohueksi. Tuolloin virtapiiri yhdistyy ja sähkö kulkee. Kun uusi pala laitetaan paikalleen ei tuota kontaktia enää tule, eli virtapiiri on avoin ja kuluneisuusilmoitus häviää (vai pitääkö nollata jotenkin erikseen?).
Vikailmoitus kuluneisuudesta voisi tulla siitä että laitoit johdot jotenkin ristiin niin että virtapiiri on suljettu jatkuvasti. Toinen mahdollisuus voisi olla että laitoit kunnossa olevalla puolella johdon sisältävän jarrupalan ulommaksi palaksi ja se hankaa levyyn (kevyesti) jatkuvasti. Muistaakseni johdon pitäisi tulla sisempään palaan? Toki kai se sisempikin pala voisi ottaa levyyn kiinni jatkuvasti nyt kun palat ovat paksummat. Kai herkistit palat ja jarrusatulan samalla kun paikan avasit.
Jos haluat että kuluneisuusilmoitin toimii jatkossakin, täytyy jarrupalan olla tietenkin ehjä tuoltakin osin. Jos varoitusta et halua, voit vaikka katkoa johdot (niinkuin minun autoon oli tehty jo ennen luovutusta). Omastani on tavalliseen tapaan auton puolella oleva johto jo hapettunut poikki joten sitä ei saisikaan toimimaan ihan helposti.
Jos sulla on siellä nyt jokin irrallinen johto tms. niin ilmoitus tulee varmaan jos se saa sähköisen kontaktin runkoon. Sielllä on niin paljon likaa ja muuta mönjää että ihmettelen jos sähköinen kontakti syntyy muualle kuin jarrulevyyn. Irrallinen johto tms. ei kyllä ole jarrujen toiminnan kannalta kovin turvallinen, vaikkei se palan ja levyn väliin menisikään.