Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)  (Luettu 9559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saksaj

  • Vieras
406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« : 03.12.2009, 17:47:13 »
Ongelma:

Auto: 1999 406 GW 2,0 HDi 110 (2. mallisarja).

Vaihdettaessa 2-vaihteelle jäi kytkinpoljin ei palautunut ylös eikä näin ollen vaihdekkaan kytkeytynyt. Kädellä nostamalla kytkin palasi ylös. Tämä tapahtui vain kerran, muuten kytki tuntuu pelaavan ok. Jarru/kytkin nestettä näyttäisi olevan säiliön puoleen väliin (saumakohtaan asti). Kytkin remontti teetetty n. kuukausi sitten, ei muistikuvaa kuinka täynnä säiliö oli silloin.

Ratkaisu:

Ratkaisu löytyi, joku putken tiivisteistä oli heikko, kytkinrempassa jäänyt vaihtamatta uuteen, tihkunut sitten nestettä ulos. Se ei ollut kuulemma mitenkään iso homma korjata, eikä autokorjaamo siitä veloittanut, tämä hyvä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #1 : 03.12.2009, 18:28:17 »
Noissa HDi 90 / 110 hv versioissa muistaakseni on täysin erilaiset kytkimet.

Ton 406:n nestetoiminen kytkinpojin menee hienosti pohjaan ja jää sinne jos esim ilmausruuvi on auki. Toimii siis muuten juuri niin kuin jarrupoljin mutta ei nouse itsestään ylös. Itselle tulisi kyllä ekana mieleen se että kytkinpolkimen päässä oleva pääsylinterin nesteen täyttökanava ei jostain syystä sulkeutunut. Mystiseksi tuon tekee se että noston jälkeen homma toimi jälleen normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2010, 02:55:08 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #2 : 03.12.2009, 21:07:10 »
Kerran kävi yhdessä koeajolla olleessa vehkeessä sama homma, täysin jäniksenkäpälä poljin ja kun kädellä nosti ylös niin toimi kuin ei mitään. Epäilen, että polkimen yläpäästä löytyy joku periksi antava mekanismi.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #3 : 04.12.2009, 07:29:01 »
Vika lienee työsylinterissä. Tai voi olla pääsylinterissäkin, mutta tuskin kuitenkaan kytkinpolkimen palautusjousessa. Omassa 607:ssa kytkin jäi pohjaan aina silloin tällöin ja nostamalla poljin ylös manuaalisesti pelasi taas normaalisti. Olen ymmärtänyt, että polkimen jäädessä alas, kytkin ei pysty enää säätämään itseään. Omaani vaihdettiin työsylinteri ja sillä oireilu lakkasi.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #4 : 04.12.2009, 10:32:15 »
Jos nesteitä ei ole koskaan vaihdettu, saattaa vesipitoisuus olla liian korkea, jolloin juuri pakkasella "nikottelee", mutta lämpimänä toimii moitteettomasti. Tämä siis jos tekee tuota ainoastaan kylmänä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #5 : 13.12.2009, 16:39:28 »
Kyllä, tuo 110 hv kyseessä. Tänä aamuna taas vajaa kilometrin ajattua kytkin poljin reistaili, tällä kertaa ei noussut kunnolla ylös, vaihde kyllä meni päälle (ilmeisesti niinsanotusti kytkin luistatti itseään?), mutta kun nostin polkimen varpailla ylös niin toimi taas ihan normaalisti. Miksiköhän juuri yön jälkeen kylmänä tulee nämä oireilut?

No nyt sitten sippas lopullisesti, ei kytkin löysä, ottaa vastaan vain pari senttiä pohjassa, vaihdetta ei saa enää päälle. Alkoi takerrella ajettaessa ja sitten ei antanut enää laittaa vaihdetta päälle, onneksi rullasi vapaalla kaupan pihaan. Nousee ylös kyllä mutta ei ota vastaan kuin vasta lopussa, hieman hieman yrittää vetää kun yrittää tarjota ykköstä silmään.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #6 : 13.12.2009, 18:29:38 »
Vahvasti vaikuttaa, että voisi olla vuoto kytkimen nestejärjestelmässä tai sitten kytkinremontti on mennyt jotenkin pahasti pieleen. En muista/tiedä onko jarruilla ja kytkimellä yhteinen nestesäiliö, mutta suosittelen tarkistamaan jarrunesteen tason etteivät jarrut lopeta toimintaansa.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkinpoljin jää pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #7 : 13.12.2009, 21:42:05 »
Siis  vaihdetaanko kytkinnesteet aina kun tehdään kytkinremppa? Tarkistin taas kytkin nesteet, näyttivät vähentyneen parin viikon aikana hieman, mutta ei vielä "vaaravyöhykkeellä", eikä varoitusvalo palanut.

Kytkinnesteet olisi hyvä vaihtaa aina kun jarrunesteetkin vaihtaa, elleivät sitten ole samassa säiliössä. Edelliseen autoon ei oltu ilmeisesti ikinä vaihdettu kytkinnesteitä, oli aivan pikimustaa kun auton ostin. Jouduin tekemään siihen heti kytkinrempan, siirtohaarukka ei liikkunut kunnolla ja levy oli kulunut vaihtokuntoon. Samalla sitten vaihdoin tietysti kytkinnesteet, mutta kun sen rempan jälkeen alkoi kytkinkin liikkua kunnolla, niin ei mennyt kauaa kun pääsylinteristä petti tiivisteet ja alkoi vuotaa nestettä kabiiniin joka polkaisulla.

Nestekytkimen todennäköisimmät vuotokohdat ovat joko pääsylinteri (polkimen lähellä) tai työsylinteri (siirtohaarukan lähellä). Tietysti voi tulla ilmausruuvistakin, jos se on auki tai löysällä. Löytyy yleensä työsylinteristä. Toki voi vuotaa vaikka säiliön liitoksesta tai putkesta jostain kohtaa, mutta nämä ovat epätodennäköisempiä.