Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaisu kiihtyvyys täyskaasulla ja heikko vääntö alakierroksilla (XU10J4R)  (Luettu 3079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,0 ST (XU10J4R, 240 000 km).

Alavääntö tuntuu melko ohuelta, eikä kiihtyvyys ole kovin kummoista. Ylämäessä 2. vaihteella kiihdytettäessä ~20km/h vauhdista tuntuu kestävän luvattoman kauan edes 40 km/h vauhdin saavuttaminen, vaikka kaasua antaisi reilustikin. Jo 309 1.4i koneella tuntuu suoriutuvan samasta huomattavasti ripeämmin.  2.vaihteella kiihdytettäessä 1000-1200rpm tuntumasta kuuluu myös jonkinlainen resonanssiääni, tuntuisi tulevan auton alapuolelta. Kaasun asennolla ei juuri ole vaikutusta alakierroksilla kiihtyvyyteen.

Paikaltaan kiihdytettäessä 1. ja 2. vaihteella meno on tahmaista, kunnes ~3500 kierroksen kohdalla kiihtyvyys paranee selvästi, vaikka kaasupoljin on samassa asennossa. Samalla moottorin ääni muuttuu huomattavasti. Vastaavuus kaasuun ja moottorin kierrosherkkyys on huomattavasti parempi. Tyhjäkäynnillä moottori vastaa kaasun painamiseen laiskan oloisesti ja viiveellä.  Monesti tuntuu valoista lähdettäessä, ettei liikennevirran mukana pysy ellei polje ja kierrätä konetta. 309:llä ei tarvinut edes ihmeemmin tykittää 0-50 kiihdytyksissä ja meno oli ripeätä. Tietysti 309 on kevyt auto, mutta tehopaino-suhde ja etenkin alavääntö pitäisi tässä 406:ssa olla selvästi parempi.

Olisiko mahdollista että syy on rikkinäinen/tukkeutunut katalysaattori? Edellinen omistaja on vaihdattanut pakoputkiston keskivaimentajalta taakse asti, mutta katalysaattori näyttää alkuperäiseltä.

Ratkaisu:

Tämäkin ongelma ratkesi, oli ilmeisesti monen tekijän summa. Vaihdoin uuden tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän potentiometrin (Autosensor Berlinistä). Lisäksi ilmansuodatinkotelon pohjaan tulevan putken muovikiinnike ei istunut jämptisti koteloon vaan heilui melkoisesti ja välistä paistoi päivä läpi. Laitoin muoviosan ja putsarin kiinnitysraudan väliin palat sisäkumista ja nyt paketti istuu jämptisti.

Auto kulkee nyt aivan eri malliin, moottorin toiminta on erittäin jouheata ja voimaa löytyy hyvin jo alakierroksillakin. Tuli pienoinen ahaa -elämys, kun moottoritielle kiihdytti. Mistä näitä tehoja oikein tulee. Moottori väänti tasavahvasti koko kierrosalueen läpi ~6000 rpm asti. Myös kierrokset laskevat huomattavan paljon nopeammin vaihdetta vaihtaessa, tyhjäkäyntikin asettuu heti vakaasti ~850-900 kierroksen tuntumaan kuten pitääkin.