Kirjoittaja Aihe: 307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)  (Luettu 3994 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkanen

  • Vieras
307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)
« : 11.12.2009, 15:01:10 »
Auto: 2002 307 SW 2,0 HDi (107 hv).

Tervehdys!

Onkohan kenellään kokemuksia tai muuta tietoa ko. koneen termostaatin korvaamisesta muutaman asteen korkeammalla kuin nämä kai yleiset 82-83 astetta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)
« Vastaus #1 : 13.12.2009, 19:38:10 »
Miksi haluaisit vaihtaa termostaatin toisenlaiseksi?

Joka tapauksessa ensin on syytä selvittää, onko kyseiseen koneeseen edes saatavilla muita sopivia termostaatteja kuin varaosaluettelossa mainittu 83-asteinen:

307 (1. mallisarja), termostaatit
307 (2. mallisarja), termostaatit

Vielä 1. mallisarjan koneissa "TURBO DIESEL DW10TD OR DW10ATED TURBO DIESEL PARTICLE FILTER" käytetään perinteistä termostaattia ("1338 23, THERMOSTAT, 83 DEG, VERNET"), mutta uudemmissa (DW10BTED4) se on ilmeisesti korvattu sähköisellä venttiilillä (ja järjestelmään liittyvällä lämpötila-anturilla). Joskin siitäkin näyttäisi olevan ainakin kahta eri toteutusta (toisen termostaattikotelossa ei näy venttiiliä). Ainakin termostaattikoteloon 1336 X1 näyttäisi kuuluvan sähköinen venttiili, mutta uudemmasta kotelosta 1336 Y9 en ole varma. Toinen vaihtoehto on, että termostaatti on kaikissa tapauksissa mekaaninen (koteloon integroitu) ja ko. sähkötoiminen venttiili on jotain muuta tarkoitusta varten?

Kenties jostain muusta samaa vanhempaa konemallia käyttävästä autosta voisi löytyä asteluvultaan poikkeavia termostaatteja (selviää varaosaluetteloa eri mallien osalta tutkimalla). Pikaisen varaosanumerolla suoritetun haun perusteella samaa termostaattia 1338 23 käytetään monissa dieselmoottoreissa (myös XUD-koneissa) ja mahdollisesti niiden kohdalta voisi löytyä vaihtoehtojakin. Jollei alkuperäisenä, niin sitten esim. Motonetin listoilta etsimällä:

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat

Melkeinpä katsoisin ensin mahdollisia vaihtoehtoja Motonetin luettelosta ja kävisin sitten liikkeessä vertailemassa niitä (varmistumassa, että ovat mekaanisesti yhteensopivia).
« Viimeksi muokattu: 22.04.2010, 16:48:51 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jukkanen

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)
« Vastaus #2 : 14.12.2009, 09:05:02 »
Sopivia termostaatteja toki löytyy, mutta ei välttämättä Motonetin luetteloa selaamalla. Perinteisesti olen XUD-koneisiin monesti vaihtanut korkeampilämpötilaisen termostaatin, ja sama sopii paikalleen myös hdi:hin, mutta sopiiko se myös käytökseltään on toinen juttu, ovathan nuo koneet muultakin luonteeltaan kovin kaukana toisistaan. Kokemusperäinen tieto olisi tässä siis tervetullutta; sitä ei löydy Motonetin luettelosta... ;D

heikkinor

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)
« Vastaus #3 : 14.12.2009, 12:13:40 »
Termostaatin vaihtoa minäkin olen miettinyt. Ajoin sunnuntai-iltana Helsingistä Tampereelle. Ulkolämpötila laski matkan aikana miinus yhdestä miinus seitsemään. Koko matkan ajan oli lämmityksen teho täysillä ja tuuletin kakkosella eikä tullut hiki. Onneksi sentään pysyi lämmin. Olen ajanut Tampereelta Ylläkselle runsaan 30 asteen pakkasessa. Ajaminen oli hankalaa, kun hengityksen höyry leijaili näkemän edessä!
Käsittääkseni lämpöä tulisi ihmisille enemmän, jos moottorissa olisi sitä enemmän.
Moottorilämpömittari oli 80 asteessa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Termostaatti korkeampiasteiseksi (HDi)
« Vastaus #4 : 15.12.2009, 15:48:11 »
Niin, ensimmäisessä postauksessa tuli mainittua, että kyse on 2.0 hdi:sta...  ;D

Tuo jolle vastattiin tuossa kertoi:

Auto: 307 SW 2006 1.6HDI 110 FAP (onpas ärsyttävä malli aina kirjoitettavaksi ;))

Osuu sen verran liki, että jatkan tähän.

Opeleissa muuten on myös noita "koteloituja" termostaatteja (alumiini), joissa kuitenkin voi myös irroittaa pelkän termostaattiosan ja vaihtaa sen. Tätä ominaisuutta ei luetteloista löydy, mutta käsi-silmä-vertailussa havaitsee että samoja termostaatteja ovat kuin muissa malleissa. Mitenkäs tuo 1.6hdi:n kotelo on tehty, eli onko pelkän termostaatin irroitus/vaihto tehty mahdottomaksi?

En ole tutkinut laitosta sen kummemmin kuin että ainoat irto osat siinä kotelossa on lämpömittarin anturi, tiiviste ja kiinnitys pultit, näyttää pönttö maksavan 100 € verran. Pelkkää termostaattia ei kuvista löydy lainkaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.