Kirjoittaja Aihe: 605 - Käynnistyy huonosti (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 5833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

605SLi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1995 605 SLi 2,0 (XU10J4R/L/Z, 16-vent., VF36BRFV291009025, 129 000 km).

Auto käynnistyy huonosti. Auto lähtee toisinaan hyvin käyntiin, toisinaan vaatii pitkän sahauksen. Starttessa jaksaa pyörittää hyvin, vaihoin kuitenkin akun ja positiivisen kaapelin kengän, eivät enää olleet ihan priimaa. Kierroslukumittari ei startatessa värähdä, silloin kun käynnistyy minusta se nousee hieman jo startilla pyöriessä. Pitkänkään starttauksen jälkeen bensa ei paljoa haise. Auto on myös ajossa nykinyt, moottorin vikavalo syttyy ja kirroslukumittari putoaa nollaan, mutta ottaa kuitenkin samantien "mäkistartin". Päättelin, että kampiakselin asentoanturi / käyntinopeusanturi olisi huonossa hapessa. Sen liittimen hapettumista epäilin, paremmin en tutkinut, liittimen irroitus ja kiinnitys tuntui auttavan hetkellisesti. Vika palaa kuitenkin heti seuraavaan kylmäkäynnistykseen.

Aiemmassa autossani osasin lukea vikakoodit vikavalovilkulla, mutta tästä en. Käsittääkseni ECU on Bosch 5.1.1, mutta minkälainen diagnostiikkaliitin autossani on ja mistä sen löydän? Onko muita todennäköisiä vikapaikkoja? Millä olette puhdistaneet hapettuneita liittimiä? Käytättekö jotakin kosteutta syrjäyttävää tai korrosiolta suojaavaa spray:tä liittimissä?

Ratkaisu:

Epäilemäni YKK-anturin vaihto auttoi. Alkuperäistä osaa en saanut heti, joten ostin Motonet-osan, hinnassa ei eroa olisi juuri ollut.

Vanhan osan vika oli erikoinen, sen resistanssi oli mitatessa jotakuinkin normaali, mutta kasvoi mittauksen aikana. Ilmeisesti käämi oli melkein poikki ja lämpesi vikakohdasta? Ensin epäilin mittarin toimintaa pakkasesssa ja paristoa, mutta kun uusi osa oli mitatessa stabiili, niin piti uskoa.