Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin  (Luettu 4316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kisse

  • Vieras
306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« : 05.11.2005, 09:26:15 »
Auto: 1997 306 1,8 (16-vent.).

Onko kellään tietoa, mistä voisi johtua se, että polttoainemittari näyttää reilusti enemmän kuin mitä tankissa on polttoainetta? Näyttäisi siltä että käynnistettäessä ja hetken aikaa sen jälkeen näyttää oikein mutta kun lähtee ajamaan niin nousee näyttämään n.1/4-1/2 tankkia enemmän kuin todellisuudessa on, ärsyttävää ajaa pelkästään matkamittariin luottaen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #1 : 05.11.2005, 13:13:29 »
Sama vika oli mun 306:ssa, Sille ei kuulemma voi mitään (merkkiliikkeen vastaus). Itse epäilen että tankkiin ei mene kunnolla korvaus ilmaa koska joskus ajosta tullessa koitin avata korkin ja kas kummaa tankissa oli alipainetta. Trippimittarin mukaan ajeltiin yli kaksi vuotta, tietty mittari antaa osviittaa, mutta siihen ei tosiaan voinut luottaa...
« Viimeksi muokattu: 15.06.2009, 03:25:46 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #2 : 05.11.2005, 13:50:56 »
Omassa mittari nousee suurin piirtein 1/8 tankillista alussa mittari näyttää hieman liian vähän ja lopussa hieman liikaa siten, että valon syttyessä matka-ajossa bensaa ei juuri tankissa ole. 1/2-1/4 tankillisen virhe vaikuttaa jo aika häiritsevältä, kun pienemmän määrän kanssa tulee vielä toimeen.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #3 : 06.11.2005, 20:01:51 »
Pari vuotta sitten 405:sen polttoainemittari ei näyttänyt kuin 1/4osasta lähtien tankintyhjenemiseen. Irrotin tankista uimurisysteemin. Puhdistin liukupotikan ja herkistelin vivuston. Rupesi näyttämään oikein, mutta taas oisi sama vika.

306 disun uimurisysteemissä oleva sihti meni tukkoon paperinkuiduista.Muuta selitystä en keksinyt kuin edellisellä omistajalla oli varmaan tapana puhdistaa paperilla tankinsuuaukkoa. Uimurisysteemiä oli pikkaisen muutettu 405 systeemistä. Laitettu purkin sisään uimuri. Uimuria pois ottaessa varsi varmaankin vääntyi hieman. Mittari näyttää nyt hieman liikaa.

Alipainetta epäillessä syyksi on helppo testata eikun korkki auki, jos korjautuu  tankinhengityksessä vikaa. Tankin päällä olevista sähköliittimistä voisi mittailla tulevan jännitteen ja anturin resistanssin mittarinlukeman muuttumistilanteissa.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #4 : 07.11.2005, 19:31:57 »
Joo kyllä se joka kerta suhisee kunnolla kun korkin avaa: eli onko vika siis jossain niissä tankin letkuissa(huohotin) ja mitä tälle ongelmalle pitäis tehdä?

Polttoainehöyryjen aktiivihiilisuodatin tai siihen liittyvä putkisto lienee jollain lailla tukossa. Suodatin löytyy oikean etulokasuojan sisältä ylhäältä irroittamalla muovinen sisälokasuoja. Tai voihan olla, että suodattimen venttiili ei toimi kunnolla.

307:ssa korvausilmasysteemi ilmeisesti tykkää huonoa, jos tankki tankataan liian täyteen painelemalla polttoainepistoolista vielä ensimmäisen syötönkatkaisun jälkeen. 306:ssa vastaavasta ominaisuudesta en ole kuullut.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

salvo

  • Vieras
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #5 : 08.11.2005, 10:29:05 »
Entisessä 405:sessani (vm.-96) oli samanlaista ongelmaa. Ei kannattunut liian täyteen tankkia yrittää täyttää. Talvisin tuppasi se suodatin jäätymään (etulokasuojassa), jonka seurauksena polttoainemittari näytti mitä näytti. Tankissa alipainetta. Sidoin lankanpätkän tankin korkin tiivisteen ympärille, jotta tiiviste vuoti hieman -> ongelma korjattu.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Polttoainemittari näyttää väärin
« Vastaus #6 : 09.11.2005, 08:47:52 »
Ensin varmaan kannattaisi kuitenkin yrittää korjata vika eli käydä läpi aktiivihiilisuodatin ja siihen liittyvät putket. Jos vaikka moottorista suodattimeen tulevassa paluuletkussa oleva venttiili on rikki tai venttiilin ohjausjohto on vaikka poikki. Jospa systeemi on saanut iskuja renkaan heittämistä kivistä, jos sisälokasuojaa ei ole.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3