Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 19446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juilhy

  • Vieras
307 - Etupyörän laakerin vaihto
« : 14.02.2010, 09:48:59 »
Auto: 2002 307 Wagon 2,0 HDi.

Aloitin laakeri rempan, mutta nyt sitten on pieni ongelma. Laakeri hajos kahteen osaan, yksi osa jäi napaan (ulompi sisäkehä). Navan ja sen laakerin kehänvälissä ei ole minkäänlaista väliä ulosvetäjälle tms.

Onko hyviä neuvoja miten tuon laakerin saa pesästä pois ja sen kehän irti navasta. Yritin lämmittää kuumailmapuhaltimellä mutta ei lähteny sillä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 14.02.2010, 09:55:53 »
Sahaa/rälläköi kehä poikki tai sahaa/rälläköi ulosvetäjän kynsille sopivat hahlot laakerin kehälle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

juilhy

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 14.02.2010, 12:32:00 »
Empäs tuota tullut ite aatelleeksi. Kiitos tästä.

Nyt on napa ongelma ratkaistu.

Vielä sen laakerin rippeet sieltä pesästä pois... (ulkokehä ja hauli systeemit)

juilhy

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 14.02.2010, 20:00:49 »
Nyt ois hyvät neuvot kalliita  ??? ulkokehä on ja pysyy ku tauti siinä pesässä.
 >:(

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 14.02.2010, 20:13:07 »
Annat sille vähän lämmintä, ei tarvitse paljoa niin se lähtee. Prässi olisi paras ratkaisu, sillä lähtisi helpoiten, mutta ruuvi penkki käy paremman puutteessa. Sopivia kalikoita vaan väliin niin saat sen liikkeelle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

juilhy

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 14.02.2010, 20:33:57 »
Oon antanu sille lämmintä. Oli sellainen ulos vetäjäki apuna, mutta ei menny kuin se ulosvätäjä kieroon.. Pitänee varmaan viedä se jonnekkin missä on prässi, ellei ole tosi hyvää kikkaa tms.

Pete_R

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 14.02.2010, 21:15:24 »
siis ulkokehä on kiinni pesässä? Anna sen jäähtyä kunnolla ja lämmitä sitä pesää ulkopuolella, niin se laajenee ja laakerin kehä irtoaa helpommin. Siis älä lämmitä sit laakerin jämää.

anssi406

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 14.02.2010, 21:20:51 »
Useimmiten taitaa tuo kunnollinen prässi olla se viimeinen keino, jos ei lämmitys ja pakkasessa olo auta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 15.02.2010, 10:13:09 »
Jos hitsikone käytössä niin hitsaa kuulauraan yhtenäinen palko ympäri asti, tämän jälkeen laakeri lähtee kevyesti vasaralla naputtelemalla.

Kaizu

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 15.02.2010, 13:35:53 »
Jos on dremel tai joku muu pieni härveli millä saat vähän jälkeä siihen laakerikehään niin tee vastakkaisille puolille jäljet ja lyö jollain pajavasara/puntti yhdistelmällä niin avot sinulla kaksi osaa kehästä irtonaisena lattialla.

Prässi kuitenkin ykkösvaihtoehto. Jos on tilaa säilöä niin hae esim honkkarista se ~150e prässi. maksaa itsensä ekassa laakerin vaihdossa.

juilhy

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 16.02.2010, 14:50:03 »
Päätin luovuttaa ja vein osat pajalle. Siellä homma tapahtu sillä aikaa ku ite kävin muilla asioilla (reilu 30 min) ja hintaa tuli 20 e. Ja samaan rahaan sai uuden paikoilleen. Illalla auto kasaan ja baanalle.

juilhy

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : 17.02.2010, 22:36:37 »
Auton sain kasaan illalla ja hyvin tuntuu toimivan. "Rengasmelukin" lähes hävisi kokonaan.  :)
Ja mitä tästä jäi käteen: Hajonnut ruuvipenkki (saipahan uuden), kasan uusia työtuökaluja ja auton kuntoon. Tällaista remonttia en ollut ennen tehnytkään mutta nyt sekin on sitte tehty. Tekisinkö uudelleen? Kyllä, Helppoa kuin heinänteko, jos unohtaa tuon pesän irrotuksen ja siitäkin selvisi rahalla.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #12 : 12.03.2014, 09:36:12 »
Auto: 2005 307 SW 1,6.

Onko ideoita (muuta kuin lyömällä) saada napa irti? Sain tuossa laakeriremontin päätökseen ja auto on taas ajossa. Muutamia ongelmakohtia tuli vastaan remontin aikana.

1) Miten navan saisi kätevästi irti? (otin koko olkatuen irti ja löin navan irti laakerista 32mm hylsyllä. laakerihan siinä hajosi mutta ei haittaa kun sitähän siinä oltiin vaihtamassa)
2) Irroittaessa laakeria jäi ulkokehä viimeiseksi olkatukeen ja istuikin piukassa. Onko muuta kuin "lisää voimaa" tai? Itse käytin 24h polttoöljyliotusta. Sitte lähti kohtuudella liikkeelle.
3) Kasaukseen sain vinkin että laakeri pakastimeen ja vähän vielä lämmittää olkatukea niin menee helpommin uusi laakeri paikalleen.
4) Samoin pakastin navan niin sekin liukui laakerin sisään suht helposti.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #13 : 24.09.2014, 06:23:59 »
Auto: 2006 307 SW 2,0.

Onkos tässä 307:n tapauksessa sama homma kuin 407:n kanssa, että käytännössä kannattaa varata myös ABS anturi kun alkaa laakeria vaihtamaan vai saako anturin ehjänä irti?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #14 : 24.09.2014, 08:13:42 »
Itse vaihdoin vain laakerin (joka oli yllättäen sopivan hintainen Peugeot liikkeessä). Muistaakseni anturi lähti kohtuu helposti irti. Oli koneruuvilla kiinni. Kun vaihtaa uuden laakerin paikalleen, niin kannattaa ottaa vaikka valokuva missä asennossa se lukkorengas oli. Ei meinaan ole kovin paljon pelivaraa kun siihen katkon kohdalle tulee juuri tuo anturi. Itsellä ei lähtenyt vanha lukkorengas ehjänä vaan pitä toisesta avoimesta päästä lähteä taltalla lyömään sitä raosta ulos. Uuteen laitoinkin uran pohjalle vähän kuparirasvaa jos tarvii vielä joskus laakeri vaihtaa (toiveissa, että irtoaisi ihan lukkorengaspihdeillä).