Kirjoittaja Aihe: Partner - Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä nopeudella  (Luettu 8721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kraakku

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 Partner 1,9 (diesel, ei ilmastointia).

Löytyisikö täältä kokemusta ja syvempää tietämystä Partnerin lämmityslaitteen puhaltimen sielunelämästä? Täysin ilman ennakkovaroitusta tai minkäänlaista aiempaa pätkimistä puhallin päätti lakata toimimasta "välinopeuksilla" ja suostuu puhaltamaan vain joko täysiä tai ei ollenkaan.

Oireista arvelisin että jokin sähköosahan sieltä nyt paukahti, eli kyseessä tuskin on huonot liitokset tms koska aiempaa pätkimistä tai mystistä itsestään korjautumista ei esiintynyt. Valitettavasti vaan minulla ei ole aavistustakaan että mikä osa ja missä se sijaitsee. Kaikenlaiset hyvät vinkit aiheeseen liittyen olisivat enemmän kuin tervetulleita, aamun työmatkan jälkeen korvat lakkaavat humisemasta joskus puolenpäivän tietämillä...

Ratkaisu:

Vika oli puhaltimen esivastuksessa.

kraakku

  • Vieras
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27603.0

Onkohan vastaavasta esivastusongelmasta kyse.

No oireet on kyllä kovin tutun kuuloiset. Kiitos vinkistä. Jos löytyy kokemusta kyseisen osan vaihto-operaatiosta Partnerin osalta niin edelleen hyvät neuvot ovat tervetulleita, KVG ei auttanut tähän asiaan ainakaan vielä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Esim. hakutermillä "lämmityslait puhal nopeu" löytyy runsaasti aiheeseen liittyviä keskusteluja. Vaikka ne eivät varsinaisesti Partneria koskekaan, periaate on kuitenkin nopeussäädössä sama.

Partner (1. mallisarja), WITHOUT AIR CONDITIONING AND LEFT HAND DRIVE

6450 P7, CONTROL RESISTR, WITHOUT AIR CONDITIONING EXCEPT TURBO DIESEL DW10TD, 24,00 e (Citroen 28,00 e)

Tuo lienee oikea esivastus autoosi (varmista osanumero ennen tilaamista jälleenmyyjältä). Ainakaan Motonetin luettelosta en löytänyt tarvikeosaa, joten alkuperäinen osa lienee ainoa vaihtoehto (tai vanhan korjaaminen).
« Viimeksi muokattu: 05.03.2010, 13:53:04, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

toyryla

  • Vieras
Auto: 2000 Partner 1,9 (diesel).

Kysymys on jo muutaman kuukauden takaa, mutta vastaanpa kuitenkin, kun vika on tuttu: minulla kyseinen nopeudensäädin on hajonnut jo kaksi kertaa. Jälkimmäisellä kerralla tein vaihdon itse.

Ihan tarkkaan en jokaista ruuvia enää muista, mutta pääpiirteissään vaihto menee siten, että ensiksi otetaan matkustajan jalkatilasta kojelaudan alla oleva verhoilupahvi irti, jonka jälkeen puhallin onkin nähtävillä muovikotelon ympäröimänä kojelaudan oikeassa päässä. Puhaltimen kiinnitysruuvit ovat muistaakseni varin hyvin näkyvillä ja niiden irrotuksen jälkeen puhallin putoaa kotelosta alas. Kun puhallin on otettu irti, on ohjain vaihdettavissa. Kokoonpano päinvastaisessa järjestyksessä. Homma on siis varsin helppo ja nopea.

Paikallisessa merkkiliikkeessä kertoivat ohjainta ostaessani, että vanhakin ohjain voisi olla korjattavissa, kun vain onnistuu hankkimaan uudet samanlaiset tehotransistorit (tms.) ja askartelee vähän niiden irrotuksen ja kiinnityksen kanssa.