Kirjoittaja Aihe: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)  (Luettu 10058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hanski

  • Vieras
Auto: 1999 406 GW HDI 2,0 (110 hv).

Kytkin alkaa olla loppusuoralla pikkuhiljaa, vaihteet vaihtuvat huonosti ja luistoa on vähänkin nopeammassa kiihdytyksessä. Tehoboksia on ihan turha pitää kiinni, vääntöä tulee niin paljon "liikaa" että hankala ajella ilman momentin karkaamista pahanhajuiseksi katkuksi.

Proggiksena tulisi siis olemaan heittää se kaksoismassavauhtis sieltä hevon kuuseen ja laittaa kiinteä tilalle samalla kun kytkimen vaihtaa. Mutta mitenkäs nämä osat ovat yhteensopivia? Jos romikselta keikkaa 90heppasen hdi:n vauhtipyörän niin tämähän on melko varmasti sopiva limppu aina koneen päähän mutta entäs se kytkinsarja sitten? 110heppasen levyä on huono käytellä koska levyssä ei taida olla jousia pehmentässä toimintaa ja 90heppasen kytkinlevyissä taitaa taasen olla 18uraa ja 110heppasessa 21uraa (vai meneekö ihan metsään?).

Anglokaanisesta tasavallasta saisi tietty tilattua Valeon täydellisen paketin posteineen noin 350 e mutta jos tässä yrittäisi jotenkin venyttää senttiä keikkaamalla se alta satasen vauhtipyörä romikselta ja siihen sopiva kytkinsarja pelkästään vaikka sieltä englannista?

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #1 : 05.03.2010, 19:16:47 »
Kyllähän se käy, mutta pakkasen puolelle menee koska joudut vaihtamaan seuraavat osat : vaihdelaatikko, vetoakselit, työsylinterin, vaihdekepistä saakka siirtotankoineen, apurungon siirtotanko tuen jne.  Kaupanpäälle saat vielä alimitoitetun voimansiirto linjan. Ebaysta tilaten niin tulee halvemmaksi korjata entiselleen. ;D

hanski

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #2 : 06.03.2010, 12:10:24 »
Kyllähän tuohon nyt jotakin pakettia on pakko saada suunniteltua, mitenkäs vaikka 2,8 HDI:n vauhtis ja siihen jostakin sopivaa kytkinsarjaa. Tietty se Valeon valmis kiinteä paketti 350 e niin paha nakki ole kun siinä olisi kaikki jo täydellisenä. Kunhan siitä kaksoismassasta pääsee eroon, se on nyt se pääpointti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #3 : 06.03.2010, 16:04:06 »
Kyllähän se käy, mutta pakkasen puolelle menee koska joudut vaihtamaan seuraavat osat : vaihdelaatikko, vetoakselit, työsylinterin, vaihdekepistä saakka siirtotankoineen, apurungon siirtotanko tuen jne.  Kaupanpäälle saat vielä alimitoitetun voimansiirto linjan. Ebaysta tilaten niin tulee halvemmaksi korjata entiselleen. ;D

Höpö höpö, vauhtipyörän kiinteään vaihtaakseen ei tarvitse vaihtaa koko voimansiirtolinjaa.

Ainoastaan vauhtipyörä, kytkinlevy ja paine-asetelma.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #4 : 06.03.2010, 16:37:17 »
Juurikin näin kuten Benkku totesi. Ainakin noita Valeon kiinteitä paketteja on tullut vagilaisiin laitettua ja kokemukset ovat olleet hyviä. Kytkimen tuntuma muuttuu hieman jäykemmäksi, mutta kytkin on täysin värinätön. Noissa paketeissa on kytkilevy aikas isoilla jousilla jousitettu, joka varmasti edes auttaa paketin värinättömyyttä. Lisäksi paketit on tasapainotettuja, joten paineasetelma täytyy paketin ohjeen mukaan laittaa tietyssä asennossa paikoilleen (merkitty vauhtikseen ja paineasetelmaan).
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #5 : 06.03.2010, 17:43:32 »
Alkuperäinen kysymyshän kuului että otetaan romiksesta 90 hp vauhtipyörä jne. Siihen risteytykseen en löytänyt ainakaan parivuotta sitten sopivia osia. Tietysti jos otetaan 110 kiinteä vauhtipyörä niin tottakai onnistuu.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #6 : 06.03.2010, 20:54:51 »
Onko 90 hepan HDi-koneessa tehdasvakiona kiinteä vauhtipyörä?

On.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011, 11:22:57 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #7 : 07.03.2010, 02:00:28 »
Alkuperäinen kysymyshän kuului että otetaan romiksesta 90 hp vauhtipyörä jne. Siihen risteytykseen en löytänyt ainakaan parivuotta sitten sopivia osia. Tietysti jos otetaan 110 kiinteä vauhtipyörä niin tottakai onnistuu.

90 HP mallin vauhtipyörä sopii 110 HP malliin mainiosti. Kytkinlevyn halkaisija on molemmissa sama. Paine-asetelma (vääntömomentin välityskyvyn) ja kytkinlevy (vaihteiston pää-akselin sopivuuden vuoksi) luonnollisesti tarvitaan 110 HP mallista.

http://www.oscaro.com/liste.asp?ID_GENERIC_ARTICLES=262&ID_OSC_TYPES=17046&ID_OSC_LEVELS=611
http://www.oscaro.com/liste.asp?ID_GENERIC_ARTICLES=262&ID_OSC_TYPES=22276&ID_OSC_LEVELS=2328

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #8 : 07.03.2010, 09:35:00 »
Jos 110hv mallissa on kaksoismassavauhtipyörä, niin silloinhan kytkilevy on todennäköisesti jousittamaton, joten 110hv mallin kiinteää kytkilevyä ei kannata laittaa.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

hanski

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #9 : 07.03.2010, 10:52:45 »
Näin on, se 110-heppasen kytkinlevy on jousittamaton ja siksi aika huono vaihtoehto normivauhtipyörään. Ennen FL on ollut 110-heppasissa 406:ssa kiinteä vauhtipyörä, mutta nämä ovat suhteellisen harvinaisia pelejä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #10 : 07.03.2010, 12:03:16 »
Siinä on osanumerot, HDi 110 hv:n kiinteä vauhtipyörä, jousitettu levy ja tavallinen paineasetelma:

2004 X1 - KYTKINMEKANISMI DIAM 235 - DW10ATED TURBODIESEL JA BVM ML5T
2055 AV - KYTKINLEVY DIAM 235 - DW10ATED TURBODIESEL JA BVM ML5T
0532 H1 - VAUHTIP.UUSI - DW10ATED TURBODIESEL JA BVM
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011, 11:24:38 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #11 : 01.11.2011, 20:39:01 »
Onko raatilaisilla tietoa minkä tyypin kytkintä on käytetty vm96-98 406 2.0 bensa turbossa? Levy ilmeisesti sama kuin 110hp hdi moottorissa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #12 : 02.11.2011, 01:33:39 »
Veikkaan ettei kytkinlevy ole sama, vähintäänkin keskiön jousitus eroaa jousivoimaltaan. Kytkin lienee sama kuin 605 bensaturbossa.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #13 : 16.11.2011, 08:20:29 »
Service boxin mukaan levyt olisi samalla varaosanumerolla. Miten lienee vauhtipyörän ja asetelman sopivuus? Kaksoismassarakennehan siitä uupuu...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vauhtipyörien ja kytkinten yhteensopivuudet (HDi)
« Vastaus #14 : 16.11.2011, 20:16:39 »
Service boxin mukaan levyt olisi samalla varaosanumerolla.

Niin vanhemman 110 HDI:n, muttei uudemman.