Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).
Noniin, paljastui siis heti edellisten megaremonttien perään uusi vakava vika.
Ihmettelin ensin kun pienillä talvipakkasilla alkoi flekti huutamaan ja auton sisätilaan tulvi vain jääkylmää ilmaa. Lämmintä ilmaa alkoi kumminkin tulemaan pidemmän ajon jälkeen, tai sitten ajettaessa motarin ramppiin. Autossa on ennenkin muuttunut lämmin ilma kylmään hetkellisesti ramppeihin ajettaessa ennen.
No tajusin sitten etsiä ongelmaa ensin jäähdytysjärjestelmästä ja sinne pitikin lorottaa kerralla 1.5 litraa, jotta sen sai taas täyteen. Tämä oli vasta toinen kerta viimeisten 35tkm aikana kun sinne on pitänyt lisätä mitään, eli eihän se sieltä mihinkään häviä ilman vuotoa. Siinä oli huoltamon mieskin avuliaana tarkistamassa, josko olisi jopa kansipahvi rikki. Nimittäin auto syö aika paljon öljyä ja korjaamolla on aina väitetty vuodon olevan venttilikopan tiivisteissä, jotka kuitenkin on nyt vaihdettu. Siitä huolimatta öljyä häviää ja paljon. Noh, öljyn seassa ei kuitenkaan ole jäähdytysnestettä (huh). Mutta jäähdytysneste tuntui hieman niljakkaalta. Sormi kuitenkin kuivasi helposti eikä jäänyt öljyiseksi, joten oletan ettei pahin katastrofi ole tapahtunut.
Täytettyäni säiliön, ajoin huoltamolta kotiin ja lämpömittari alkoi seilmaamaan ihan omiaan. Lämmöt nousivat hyvin nopeasti peruslämpöön, mutta saattoivat sitten pudota hetkessä alle 70 astetta ja sitten taas tappiin. Flekti ei kuitenkaan lähtenyt enää päälle ja lopulta alkoi tulla ihan hyvin lämmintä ilmaakin. Kotona parkissa sitten tiirasin sinne säiliöön ja sinnehän ne oli kadonneet. Lorotin 0.5l lisää ainetta tankkiin eikä pintaa ollut vieläkään näkyvissä. Kaupunkiajoa oli ehkä sellainen 20km.
Autoon on tehty 2000km sitten jakopääremppa, jossa vaihdettiin myös uusi vesipumppu.
Luin, että vuoto voi mahdollisesti olla useimmiten lämpötila-anturin tiivisteessä, mutta missähän tämä sijaitsee? Säilön täytettyäni, yritin tiirailla alas josko siellä näkyisi selkeä tiputus, mutta pohja oli loskan vuoksi niin märkä, ettei mitään selvää voinut havaita. Ainakin moottoritilasta katsottaessa kaikki letkut olivat kuivia lukuunottamatta pohjapanssarien ja levyjen pintaa, jotka voivat olla märkiä ihan vaan loskasta.
Eli tässä on varmaankin 2 eri vikaa. Lämpimän ilman asentoläppä ei toimi ja jäähdytysnesteet katoaa jostain ja sitä katoaa paljon. Ongelma alkoi kuin veitsellä leikaten, joten jotain on kai pettänyt ihan urakalla.
Onneksi on edes kylmä kevät.