Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - RCZ  (Luettu 35733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 680
Käyttökokemukset - RCZ
« : 07.05.2010, 08:49:30 »
Käyttökokemuksia RCZ-malleista.

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 206 tai 206 SW)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. ST, Premium tai Sport)
Polttoaine: (bensiini vai diesel)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin tilavuus ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa
Peugeotin sporttiunelma - kuin kopio Audi TT:stä

Peugeot RCZ tarjoilee karamelliä kahdelle (Video)

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 14:56:42, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: Käyttökokemukset - RCZ
« Vastaus #1 : 29.07.2010, 01:06:06 »
Automalli: RCZ
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: perus
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: 2,0 HDI 163 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 80 km

Kävin tekemässä koeajolenkin Automaa Herttoniemessä olevalla esittelyautolla. Lenkkiin sisältyi ajoa niin asfaltilla kuin soralla, pääteillä, moottoritietä, katuja, pikkuteitä ja hidastustöyssyjä. Muualla auto oli kuin kotonaan, mutta 18-tuumaisten leveiden renkaiden kanssa meno soratiellä oli aavistuksen leijuvaa. Osin tämä saattoi kyllä johtua kuljettajan kaasujalasta, joka mielellään vastasi auton menohaluihin ja välillä nopeus nousi turhankin kovaksi. Puolet matkasta ajoin ESP päällä ja urheilullisuus oli jotenkin paikoitellen tukahdutettua. Rengasta ei saanut ulvahtamaan vaikka olisi yrittänyt ja kaikin puolin oli yliturvallinen olo. ESP:n poiskytkennän jälkeen alkoi huvi. Autoa pystyi ajamaan karteissa ja kulmissa kahva edellä ja silti auto pysyi hyvin hallinnassa. Lievä yliohjautuminenkin tuntui kadonnen ESP:n myötä tai ainakin käytös niissä tilanteissa muuttui täysin. Kun ESP:n kanssa menosta tuli tökkivää auton yliohjautuessa, ilman sitä auto vain tarjoaa kevyesti perää rinnalle ja oikenee siitä nätisti. Näin ainakin kuivalla asfaltilla +34 lämpötilassa.

Ekologisuus on tunkenut tähänkin autoon ja se muistutteli minulle ahkerasti että pitäisi vaihtaa suurempaa vaihdetta, kertoen suoraan mikä olisi se optimaalinen vaihde. Missään tilanteessa se ei kuitenkaan suosittanut vaihtamaan pienemmälle, joten siinä mielessä hyvä toiminto on jätetty puolitiehen. En pitänyt ollenkaan auton kangasverhoilusta, joka mielestä näyttää halvalta nylonkankaalta. Auton jarrut voisivat olla tehokkaamatkin. Nyt auto kyllä pysähtyy, mutta jarrutusmatka on yllättävän pitkä, eikä rengaskaan oikein valita, puhumattakaan että tiehen jäisi mustaa jälkeä. Ehkä tuo muuttuisi paremmaksi 19-tuuman vanteiden kanssa tulevien suurempien etujarrujen myötä. Kiva auto yhdelle tai kahdelle hengelle, mutta takapenkki on aivan tarpeeton. Sinne ei mahdu kuin alle 10-vuotias lapsi.

Kokonaisuus kuitenkin maukas ja vaimokin antoi jo luvan ostaa tällaisen kolmosautoksi :)

+ ESP:n saa kytkettyä pois päältä ja se pysyy pois
+ Ohituskiihtyvyys, vaikka ainahan se voisi olla parempi.
+ Napakka, sporttinen alusta
+ Yllättävän vähäinen vaihtamisen tarve
+ Vaihto-opastin
+ Kerrankin auto, jossa ohjauspyörän saa riittävän lähelle ilman että polvet on suussa.
+ Kääntää ohikulkijoiden päät tien päällä ja parkissa
+ Hinta
+ Varustetaso vakiona

- Dieselin löysempi alusta
- Tyhjäkäyntiääni
- Kangasverhoillut penkit
- Vaihto-opastin
- Tehottomat jarrut
- Nahkaverhoilun hinta
- Auto vaatii ajamaan kovaa
- ESP tukahduttaa urheilullisuuden
- Tilat
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - RCZ
« Vastaus #2 : 15.08.2010, 09:10:03 »
Automalli: RCZ
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: perus, audio JBL ja jotain pientä esittelyautoon tuunattua.
Polttoaine: 95E
Vaihteisto: 6vaihteinen, vaihto-opastimella varustettu
Moottori: 1,6 156 hv turbo
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: 70 km

Sekalaista ajelua pari tuntia, johon sisältyi puolet moottoritieosuutta. Kaikin puolin alustaltaan onnistunut auto (herkkä, jämäkkä, tunnokas ja ajomukavakin). Soveltuu kahden hengen arkiautoksikin, koska tavaratila on laaja. Muovinen sisusta eri tuunauksilla on hieman yli hillityn maun. Sähköisesti säädettävä spoileri on rahan hukkaa Suomen teille, eli sen rahan voisi käyttää vaikkapa sähkösäätöisiin istuimiin. Istuimet ovat rungoltaan ok, paitsi ristiselän tuet puuttuivat ja korkeuden säätö on vaillinnainen. Ajoasennon saa erittäin hyväksi, sivutuet molemmille käsille luontevat. Riippuu tietenkin bodysta. Näkyväisyys autosta hyvä ja peilit erinomaiset. Apukuljettajana toiminut AS16 totesi auton urheilullisen luonteen suorituskyvyn suhteen vaisuksi.Tämä on totta, saman totesi auton koeajoon antanut myyjäkin. Jos haluaa huomiota (auto sai kääntämään kanssa-autoilijoiden päät ("hymyilivät") ja ajomatkalle sattunut automaalari myös ihaili auton oijottavia linjoja) ja hyväksyy autossa ilmenevän melko voimakkaan rengasmelun (alla Contin SP3 235-45-18) saa rahoilleen hyvän vastineen jo perusmallistakin. Jos haluaa olla laiska, niin vieläkin laiskempi automaattilaatikollinen versio löytyy valikoimasta. Optimi lienee dieselmoottorinen, jota myyjä kehuikin valtavasti. Tällä hetkellä ei valitettvasti saa automaattina. Aito sportti on 200 heppainen ja tuleva hybridi sekoittanee vielä pakan. Saimme tietoa (pidetään epävirallisena), että kaikki Suomen kiintiöön merkityt 50 autoa on jo myyty. Seuraava uusi erä on saatavilla keväällä 2011 maahantuojan kautta, ellei lähde auton valmistusmaasta Itävallasta tai niiltä kulmilta omatoimisesti hakemaan. RCZ on luomus, joten plussien ja miinusten esiin tuominen autosta tai auton hinnan taivastelu on tässä tapauksessa täysin tarpeetonta. Ns. perus-Peugeot löytyy autosta melko pian, tälläkin voi edetä, ihan kiva kulkine  ;)   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JCW

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: Käyttökokemukset - RCZ
« Vastaus #3 : 01.05.2011, 22:58:22 »
Automalli: RCZ
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: perus, audio JBL, xenonit
Polttoaine: bensiini 98E5
Vaihteisto: manuaali
Moottori: THP200
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: ~2500 km

Ajettu sekalaista taajamaa/matkaa. Puolet HKP 235x45x18 nastoilla ja puolet Continentalin 235x19x19” pösön mukana tulleilla renkailla.

- etupään alustan kolinat heti uudessa autossa. Samoja ongelmia havaittu ainakin kahdella RCZ:lla
- vaihteisto ei juuri säväytä, jotenkin perus perheauton tasoa. Ykköstä ei tahdo saada päälle sitten millään pakkasella liikkeelle lähdettäessä. Myös nopea vaihtaminen on aika arpomista, että mikä pykälä menee päälle.
- kiihdytettäessä esim. liikennevaloissa tulee alussa ns. kuollut kohta. En tiedä onko tämä turbojen normaali viiveitä? Itse kai olen tottunut liikaa ahdin koneeseen.
- tämän yksilön käynnistys ongelmat jatkuneet 3 kk, käyntilämpöistä autoa ei tahdo saada joskus käyntiin sitten millään.
- ajofiilis autolla on enempi GT-auton tasolla kuin GTI:n. Joillekkin varmaan tämä olisi plussaa, mutta itse tykkään enempi sporttisemmasta ajotyylistä.
- ulkomitat vaikea arvioida
- suomi autoista uupuu tunkki/rengasavain/varapyörä, toki moiset saa rahalla jo haluaa.
- koska en ole autohifisti, en ymmärrä mitä lisää sain audio JBL varusteella. Perus soitin on mielestäni jo lähes yhtä hyvä tähän autoon.

+ ulkonäkö on parasta tässä autossa
+ penkkien profiili / ajoasento
+ runsaat vakiovarusteet
+ suorituskyky 80 – 120 km/h nopeuksissa
+ hyvä ajaa pisempää matkaa
+ tilat kahdelle edessä + matkatavaroille
+ hinta

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Käyttökokemukset - RCZ
« Vastaus #4 : 08.04.2014, 19:01:05 »
Automalli: RCZ
Korimalli: Coupe
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDI 163 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: ~3000 km

Ajettu taajamaa sekä matkaa. Continentalin 235 x 45 x 18" nastoilla. Kesärenkaita en ole vielä koettanut ja ne olikin yllätykseksi 19".

Miinukset:
- aurinkolasit (metallisankaiset mallia Elvis Presley, Memphisistä ostetut) menevät jäähdytetyssä hansikaslokerossa jääkylmiksi.


Plussat:
+ ulkonäkö 10+
+ laatuvaikutelma
+ ratin ja penkkien säätövarat.
+ verhoiltu kojelauta on upea.
+ suorituskyky ohituskiihtyvyysalueella.
+ suorituskyky suhteessa kulutukseen.
+ vakionopeudensäädin nopeusrajoittimella toimii kuin ajatus, ohituksetkin käy sillä rivakasti.
+ maantiellä äänetön.
+ tilat kahdelle edessä, anoppi voi ajaa taksilla :)
+ tavaratila on iso vaikkei sillä ole minulle mitään merkitystä.
+ kulutus, tankilla tarvitsee käydä noin 1000km välein. Tankkausten kulutus 5,4 - 4,5 - 4,9.
+ yksityisyys, katon reuna kaareutuu joka puolella niin jyrkästi ettei esim. liikennevaloissa vieressä olevasta city-maasturista näe RCZ:n sisälle.
Peugeot RCZ HDI FAP

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: Käyttökokemukset - RCZ
« Vastaus #5 : 13.06.2017, 02:48:39 »
Automalli: RCZ R
Korimalli: Coupe
Vuosimalli: 2015 (käyttöönotto 2016)
Varustelutaso: R
Polttoaine: Bensiini 98E
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1,6 THP 270 (Bimota 300+ hv)
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 9000 km

Tuli tällainen herkku ostettua Saksasta 2016 huhtikuussa, kun jälleenmyyjältä löytyi viimeinen halliauto erittäin sopuisaan hintaan. Auto oli minulla Englannissa ja Saksassa työmatka-autona ja pääsi näkemään vähän muutakin kuin hotellihuoneita iltaisin. Enemmän kuin puolet ajasta auto tosin seisoi hotellin parkkihallissa ja aika vähän sillä ajettiin.

Viime syksynä autoon päivitetiin Ranskassa Bimota-mallin softat ja vähän rautaakin, joilla saatii tehot päälle 300 hv:n. Samalla muutettiin kierroksen rajoitinta siten, että se ottaa kiinni suurimmalla vaihteella vasta nopeudessa 265, entisen 250:n sijaan.

Hieno auto tämä ollut yksin ajella ja kyllähän tähän joku kyytiinkin mahtuisi, harvoin vaan on ollut. Mutkapätkiä on nautinto ajaa, eikä moottoritielläkään ihan kaikille jää jalkoihin. Toki etenkin Bimota-mallin avarammalla putkistolla R:n jo muutenkin varsin kovat pakoäänet alkavat pidemmän päälle muuttua rasittaviksi, eikä tällä kyllä joka päivä viitsisi ajella satoja kilometrejä.

+ Torsen
+ Poistuu paikalta, niin käskettäessä varsin ripeästi.
+ Yllättävän vähäinen vaihtamisen tarve, jos laiskottaa. Kakkosella liikenteeseen ja sen jälkeen kuutosta pesään jo kaupunkinopeuksista ja tämä menee.
+ Ohjauspyörän saa riittävän lähelle ilman että polvet on suussa.
+ Edelleen tässä on jokin WOW-efekti ja tämä kääntää ohikulkijoiden päitä tien päällä ja parkissa
+ Varustetaso on varsin kattava
+ Jarrut todella pysäyttää tämän tehokkaasti
+ Pakoäänet
+ Takakontin koko
+ Pakko katsoa aina taakseen, kun poistuu autolta
+ 5 vuoden tehdastakuu

- Ohjauksen palautus on varsin voimallinen ja joissain tilanteissa suorastaan sukeltaa urien perässä
- Pakoäänet pidemmässä käytössä
- Penkistä puuttuu etureunan korkeuden säätö ja istuinosan pituussäätö
- Auto vaatii ajamaan kovaa
- Tilat ei ole ihan perheautoluokkaa
- THP:stä aiheutuu pieni pelko
- Arvostus Suomessa
- Vähän on infotainment järjestelmät ja muu kuljettajan ympäristö edelliseltä vuosikymmeneltä

Tämä nyt sitten lähti kiertoon vaikka ei ollut tarkoitus. Arvostus on niin matalalla Suomessa, että ei kannattanut tuoda tänne ja maksaa veroja tästä, kun lähes yhtä vähän ajetun "Suomi"-auton saa halvemmalla mitä tälle tulisi hintaa veroineen. Tuli sitten ostaja kohdalle ja tarjous oli hyvä, niin auto lähti kiertoon. Hyvä näin, sillä käyttöönhän nämä on tehty, eikä tallissa seisomaan.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä