Kirjoittaja Aihe: 407 - Takaiskunvaimentimet  (Luettu 20788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukes

  • Vieras
407 - Takaiskunvaimentimet
« : 22.05.2010, 12:34:47 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Muuttuvatehoiset iskunvaimentimet


Auto: 2004 407 2,0 HDi 136 (160 000 km).

Uusien kesäkumien laiton yhteydessä huomasin kuskin puoleisen takaiskarin märkyyden. Sen verran märkä, että iskarin alaosa mustunut. Selkeästi iskarista vuotanut. Olenkin hieman ollut aistivani pientä puoltamista ojan suuntaan. Voisiko vuoto olla tähän syy? Varmaankin kannattaa uusia samalla kertaa molemmille puolille? Kuinka paljon iskari ja asennus maksaa? Onko väliä iskarimerkillä/tyypillä? Takapää ymmärtääkseni on hieman löysä muutenkin vrt. pohjaa kuormalla aika helposti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 28.05.2010, 20:21:12 »
Varmaankin kannattaa uusia samalla kertaa molemmille puolille?

Luonnollisesti kummatkin puolet vaihdetaan samalla kerralla.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 20:49:42 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 29.05.2010, 22:36:12 »
Iskareiden alapulttien kiristys auto maahan laskettuna pitänee paikkaansa. Etteivät jää kumipuslat kikottamaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 11.01.2011, 14:54:59 »
Auto: 2005 407 2,2 Executive (porrasperä, 140 000 km).

Nyt tuli ajankohtaiseksi itselläkin iskareiden vaihtaminen taakse. Tietäsikö joku mistä saa edullisesti iskarit tähän yksilöön? Mieluiten saisi olla ei-alkuperäiset, tarvikeiskarit. Motonetissä tarjoaa noita adaptiivesti säätyviä (käytössä ilmeisesti lisävarustelluissa yksilöissä).

Lämmin talli ja hallitunkki löytyy. Onko itse vaihtoprosessi vaikea?

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 11.01.2011, 20:30:05 »
Käsitinkö oikein, että takaiskareiden vaihdossa on aukaistava kallistuksen vakaajan pystytangot toisesta päästä?
..jos näin, niin kannattaisi samalla vaihtaa nekin...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 11.01.2011, 21:01:43 »
Miten vaihtotarve on tullut ilmi? Ovatko vuotaneet, menneet pakkasella rikki tms.?

Mieluiten saisi olla ei-alkuperäiset, tarvikeiskarit.

Alkuperäiset ovat yleensä parhaimmasta päästä niin kestoltaan kuin vaimennusominaisuuksiltaankin ja hinta on edullinen tässäkin tapauksessa (alle 100 e/kpl), kun kyse ei ole sähkösäätöisestä vaimentimesta.

4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION AND WITHOUT VARIABLE SUSPENSION

5206 AY, LE-0503, RR SHOCK-ABSORB, ENS, 4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION AND WITHOUT VARIABLE SUSPENSION UNTIL RPO No. 10339, 97,00 e
5206 FG, RR SHOCK-ABSORB, ENS, 99,00 e:
- 4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION AND WITHOUT VARIABLE SUSPENSION SINCE RPO No. 10340 UNTIL RPO No. 10766
- 4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION AND WITHOUT VARIABLE SUSPENSION SINCE RPO No. 10767 EXCEPT DIESEL TURBO DW12BTED4 FAP,
5206 JJ, RR SHOCK-ABSORB, ENS, DIESEL TURBO DW12BTED4 FAP AND 4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION AND WITHOUT VARIABLE SUSPENSION SINCE RPO No. 10767, ei hintaa

Tavallisissa iskunvaimentimissa yläpään kiinnityssilmukka näyttää olevan kierrettävissä irti iskunvaimentimesta ja sitä myydään erillisenä osana.

407, jousitus (vanhaa tietoa, suunnilleen vuodelta 2005, uusin tieto löytyy Service Box:sta)
407, takaiskunvaimentimet
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 21:27:41 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 11.01.2011, 21:14:03 »
Vaihdetaan irroittamalla pultti yläpäästä, matkustajan puoleinen löysytetään varapyöräkotelon laidassa sijaitsevasta huoltoreijästä (peitetulpan irrotus). Alapäästä myös pultti auki. Jousta ei tarvitse kiristää jousipuristimella. V6-mallissa jousi ja vaimennin on yhtenäinen paketti, ei mahdollista purkaa. Olisi ehjä V6-iskaripari hyllyssä, jos on tarve kokeilla. Pienellä vaivalla niistä voisi saada säädettävät ja sopivat vaikka 2,2-malliin.

Vaihtotyö on ilman pilarinosturia hankalahkoa, en suosittele. Yläpään pulttimutterin asennus ja iskarin tukeminen vaatii kolme kättä. ;) Kun iskari irroitetaan, on tukivarsistoa tuettava, oheisena pari fotoa selventämään asennusprosessia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 12.01.2011, 13:13:09 »
Miten vaihtotarve on tullut ilmi? Ovatko vuotaneet, menneet pakkasella rikki tms.?

Alkuperäiset ovat yleensä parhaimmasta päästä niin kestoltaan kuin vaimennusominaisuuksiltaankin ja hinta on edullinen tässäkin tapauksessa (alle 100 e/kpl), kun kyse ei ole sähkösäätöisestä vaimentimesta.

Viimeisessä katsastuksessa (2/2010) tuli ilmi, että oikean puolen takaiskari vuotaa sekä vaimennusteho hieman kadonnut. Tällä hetkellä tiet täälläpäin mokkulalla, niin kuulee selvää kolinaa oikeasta takakulmasta.

Mistä nuo hinnat, liekö Jyväskylän Laakkosella tuohon hintaan alkuperäiset iskarit? Vaikuttaa olevan niin perkeleen kallista kaikki osat.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 12.01.2011, 13:35:28 »
Hinnat ovat Service Box:sta lienevät oikein tai ainakin oikeaa hintaluokkaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Tuohon hintaan tai halvemmallakin pitäisi siis merkkiliikkeestä osat saada, mutta kysymällähän se selviää.

Saattaa olla, etteivät nuo nykymallien alkuperäisetkään iskunvaimentimet kestä enää niin hyvin kuin aiemmin, vaikka mielestäni sinänsä tuo 140 000 km on kuitenkin sellainen lukema, että hyvä ne ehjätkin olisi silloin viimeistään vaihtaa, kun ominaisuudet lienevät jo kärsineet. Mitään varmaa johtopäätöstä ei tietysti kahden tapauksen perusteella (viestiketjun 160 000 km ja 140 000 km) voi kestosta vielä tehdä, voivat olla yksittäistapauksiakin. Muut 407:n ensimmäiset omistajat tai muuten vain huoltohistorian aukottomasti tuntevat voivat varmaan kertoa enemmän kestosta.

Eräässä artikkelissa/mainoksessa tarvikevalmistaja Monroen Suomen maahantuojan edustaja kehotti uusimaan iskunvaimentimet jo 60 000 km välein, vaikka ne sinänsä ehjiä vielä olisivatkin. No, en tunne yhtään ihmistä, joka vaihtaisi iskareita noin usein, jos vain kunnossa ovat. ;-D Olisi kiva tietää, mitä muut valmistajat ilmoittavat tuotteidensa arvioiduksi käyttöiäksi... Tässähän se kommentti olikin:

http://static.iltalehti.fi/liikenneklubi/liikenneklubi20070519.pdf

Lainaus
Vaihtoväliä ohjaa iskuvaimentimien kunto, käytännössä hyvä periaate on pitää vaihtovälinä 60 000 kilometriä. Näin vaikka iskunvaimentimien takuuaika on kolme vuotta ja kesto saattaa riittää vieläkin suurempia kilometrimääriä, hän sanoo.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 12.01.2011, 17:20:43 »
Vanhempien autossa alkoivat iskarit vuotaa 110tkm tietämissä. Vaimennusteho kuitenkin vielä riittävä ja katsurillekin kelpasivat. Auto 407 sedan 2.0 HDI 2005.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 12.01.2011, 19:49:46 »
Vertailuksi, että 406 iskarit kestivät 300000 km ilman ongelmia ja testeri ilmoitti hyviksi. 407 iskarit pitäisi kestää saman, ellei susisarjaa ole pultattu alustaan kiinni. Säädettävät iskarit onkin eri juttu, kun ovat KYBin valmistetta ja teknisemmät. Sinänsä pieni raha parantaa ainakin 407 lullahkoa perää, jos laittaa jämäkemmän vaimennuksen (esim. Koni tms.) Tuo säädettävän vaihtaminen sedaniin siten, että SW-iskari tilalle jämäköitti erinomaisesti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #11 : 12.01.2011, 22:46:58 »
GET406, minkä verran niillä ehjinä autosta pois vaihtamillasi takaiskunvaimentimilla oli ajettu?

102 300 km.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #12 : 12.01.2011, 22:51:24 »
340tkm sahatut iskarit alla 67/68 tuli viime katsastuksessa taka iskareille lukemaksi, kyllähä tuo peräpää tuntuu lennokkaalta +150 vauhdeissa ja suurehkoissa heutoissa, mutta sellanen se taitaa olka tuoreillakin iskareilla

konari

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #13 : 13.01.2011, 17:52:01 »
Periaattessahan vaihto näyttäisi olevan aika simppeli jos vain saisi rungon korkealle. Hallitunkilla nostin maksimiin ja otin renkaan pois. Noista GET406 kuvista näkee, että tilaa pitäisi olla alapuolella vielä reilummin. Tallissakin vähän tilaa, ettei voi kikkailla autoa puomeille tms.

Pitää miettiä vielä, antaako huoltamon hoitaa. 100-200e varmasti ottavat jo pelkästä vaihdosta. Osat päälle.

Hartsa

  • Vieras
Vs: 407 - Takaiskunvaimentimet
« Vastaus #14 : 18.02.2011, 18:56:18 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive Business (100 000 km).

Nykyisin on nesteiskarit edessä ja takana. Mutta toinen takaiskari vuotaa ja haluaisin vaihtaa taakse kaasut? Voiko niin tehdä ja kummat on paremmat? Hankala vaihtaa vai onko? Antakaa ihmeessä vinkkejä.