Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkimen vaihto (TU)  (Luettu 11514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Englishman

  • Vieras
306 - Kytkimen vaihto (TU)
« : 03.11.2009, 12:14:54 »
Auto: 1998 306 1,4 XN (TU3).

Tein 306:n kytkinremontin viikonloppuna (pojan auto). Muutama T-väännin meni poikki kun yritin avata oikean puolisen vetoakselin mutteri (30mm) ja lopuksi jouduin hakkaamaan sen irti. Suosittelen 3/4" voimaväännin.

Kuten mainittu jo, laatikon takaisin laittaminen on haasteellinen - pitää olla erityisen varovainen, etteivät kytkimen paineasetelman jouset vahingoittuisi. Olen aina käyttänyt metallitappia ja sähkömiehen teippiä keskitystyökaluksi mutta tällä kerta ostin keskitystyökalun Biltemasta - maksoi 19€ (käy kaikkiin Eurooppalaisiin ja Japanilaisiin henkilöautoihin). Kannattaa vaihtaa vetoakselin stefat samalla. Lisäksi laitoin uudet ala-pallonivelien torxpultit ja mutterit (3 kpl/sivu).

Ostin auton kytkinvikaisena - tyhmänä miehenä irrotin heti vaihdelaatikon… Selvisi, että ei ollut muuta vika kuin, että kytkinvaijeri oli liian kireä - siinä oli joku itsesäädettävä vaijeri. Laitoin uuden, tavallisen vaijerin tilalle (no, ainakin nyt tiedän, että kytkin on kunnossa).

Laitoin Sachs tarvike kytkinpaketin. Stefat, pultit ja mutterit, vaihdelaatikon propun tiivisteet ja vaihdelaatikkoöljyä Automaalta.

Englishman

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 03.11.2009, 21:37:25 »
Missäs kohtaa tuon kytkimen säätö on 306:ssa?

Säätömutterit olisivat punaisessa ympärössä, vaihdelaatikon päällä, vaijerin lopussa. Tässä autossa oli sellainen vaijeri, jolla ei ollut mitään säätömuttereita vaijerin päässä, vaan oli jousi vaijerin kuoren ympäri ja sen päällä kumisuoja. En tiedä, mutta ilmeisesti oli sellainen vaijeri, joka pitäisi kiristää itsensä automaattisesti. Tässä tapauksessa, vaijeri oli liian tiukka ja siksi kytkin luisti. Vaihdoin vanhan mallisen vaijerin tilalle, jossa on 10 mm mutteri ja 8 mm lukitusmutteri. Vaijeri on helposti säädettävissä auton edestä - ei tarvitse purkaa mitään. Yksityinen myyjä ilmoitti, että kytkin oli lopussa ja siksi möi pois halvalla. Tuntui, että kaveri tiesi autoista ja oli tutkinut asian - siksi irrotin heti vaihdelaatikon. Kun sain kytkinlevy pois autosta, se oli yhtä paksu kuin uusi levy. Sen jälkeen tutkin vaijeria ja huomasin, että oli liian kireä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tässä on kuva alkuperäisestä vaijeristä kun oli vielä autossa. Laitoin vanhamallisen vaijerin tilalla, jotta voin itse säätää sitä jatkossa.


Englishman

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 21.03.2010, 03:06:27 »
Vetoakselin mutterin kannattaa avata, kun auto on vielä maassa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Akku pitää irrottaa ja ottaa kaikki muut laatikon ylläpuolella olevat roinat pois.





Tyhjennä vaihdelaatikon/perän öljyt (kuvassa täyttöaukko ja tyhjennysaukko). Irrota vaihdekepin vivuston nivelet.





Starttimoottori pois, kaikki muut letkut jne. jotka kiinni laatikoon irti. Kuskin puolen vetoakseli pois kokonaan (ks. seuraavat kuvat), apumiehen puolen vetoakseli irti laatikosta. Tunkki vaihdelaatikon alla ja kiinnityspulti auki. Sitten auton alle ja laske laatikko varovasti ja varovasti nosta laatikko pois.




Englishman

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 21.03.2010, 03:09:51 »
Uusi kytkinlevy ja asetelma paikalleen.





Uusi laakeri ja vivuston voitelu (käytin kuparirasvaa). Uudet vetoakselin stefat.





Kiinnitin kytkimen vivuston kumilenkillä, jotta laakeri pysyi paikallaan, kun laatikko laitettiin takaisin (tippuu helposti pois).