Kirjoittaja Aihe: 309 - Käyntihäiriöitä (lambda-anturi)  (Luettu 4653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jeeny90

  • Vieras
309 - Käyntihäiriöitä (lambda-anturi)
« : 14.09.2010, 21:17:56 »
Ongelma:

Auto: 1993 309 1,4 (TU3M, yksipistesuihkutus).

Auto savuttaa mustaa, kun laittaa kunnolla kaasua, bensan kulutus huimat 17 l/100 km maantieajossa, pätkii, sammuilee ja kun laittaa kaasun pohjaan, niin tukehtuu. Ja nämä viat lämpimänä lukuun ottamatta tuota savutusta ja pätkimistä, minkä se tekee kylmänäkin.

Liittimet kaikki käyty läpi, hyvät tulpat, puolassa ei mitään häikkää, ja uudelta näyttää kaasuläpän kaikki osat ja sen ympärillä olevat osat (vikakoodi antoi kaasuläpän asentotunnistimessa olisi joku häikkä eli vikakoodi 21 Autodatan mukaan) ja bensa kyllä haiskahtaa aikalaillla, kun koneen käynnistää. Olen yrittänyt Autodatasta ja foorumeilta löytää vikaa, mutta eipä vain käy mun vikojen kanssa yks yhteen.

Epäilin lambdaakin, mutta sen vaihdan vasta, kunhan kaikki muut on käyty läpi... Ja sitten vielä tyhjäkäyntikin heittelee. Muita vikakoodeja oli just, että seossuhde olisi pielessä. Eli vikakoodit 31 (automatic mixture control), 32 (sama kuin 31) ja 52 (mixture control A). Olen nollannut ecun pariin otteeseen ja viat pysyvät.

Ratkaisu:

Vika löytyy. Moottorinohjausyksikön maajohto oli vain parilla säikeellä kiinni ja lambda-anturi oli rikki.