Ongelma:
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (RHZ).
Itse suhteellisen tuoreena ensimmäisen turbodiiselin omistajana huomasin että omastani taitaa olla useampi hevosvoima erilaisten korjaustoimien jälkeenkin kadoksissa. Ongelmat vaikuttaa saman suuntaisilta tämän aiheen kanssa joten pyydän vinkkiä ongelmaan täältä. Olen foorumia tutkaillut ja googlannut lontoon murteellakin mutta nyt kaivattaisiin kyllä jo uskon vahvistusta koska oma 110 hp versio tuntuu todella laiskalta verrattuna vaikka 90 hp versioon. Tähän mennessä olen tehnyt:
1. vaihtanut rikkinäiseksi epäillyn turbon hukkaporttia ohjaavan solenoidiventtiilin
2. irroittanut ilmamäärämittarin johdon -> eipä juuri vaikutusta
3. vaihtanut ilmamäärämittarin
4. vaihtanut EGR:n ja turbon solenoidit päikseen
5. vaihtanut turbon alipainekellolle menevän letkun ja tarkistellut muiden letkujen kunnon
Lisäksi kokeilin imeä ja puhaltaa turbon alipainekellolle menevään letkuun mutta ilma ei liiku suuntaan eikä toiseen joten oletan kalvon olevan kunnossa. Hommasin myös ahtopainemittarin ja syötin alipaineet solenoidin ohi suoraan hukkaportille tuloksena ahtopaineiden huomattavasti nopeampi herääminen jo alakierroksilta sekä helposti 1.5bar saavutettavat ahtopaineet =) Auto siis liikkui ihan mukavasti. Tällä hetkellä ahtopaineet saa nousemaan 2000-3000 rpm kierroksilla tasaisen hitaasti maksimissaan 0.4bar asti, hieman aikaisemmin ne vielä sai 0.6bar. Mitkä ovat normaalit ahtopaineet ja miten nopeasti paineiden tulisi nousta? Oma arvaukseni olisi 0.95 bar mutta varmaa tietoa ei ole. Onko tuolla enää muuta kuin MAP vaihtamatta ja voiko se aiheuttaa tämän kaltaisia ongelmia? Vikavaloa ei ole vilautellut paitsi sen kerran kun MAF:n johto tuli testimielessä irrotettua.
Ratkaisu:
Omalta osaltani ongelma on vihdoin ratkaistu ja varsin mielenkiintoisella tavalla. Kaikenlainen johtosarjojen purkaminen meni lähinnä harrastelun piikkiin, koska joku Pesosen edellinen omistaja oli kaikessa viisaudessaan poistanut moottoritilan sulakelootasta EGR:n ja ahtopaineen ohjaussolenoidin sulakkeen. Sulakkeen asennuksen jälkeen nollautin ja luetutin vikakoodit eikä koodeja enää tullut.
Toisin sanoen pelkkä sulakkeiden mittaus ei aina riitä, pitäisi myös tarkistaa että kaikki ovat paikoillaan. Se sulake oli sitten se yksinäinen edestäpäin katsottuna oikeassa yläkulmassa. Nyt voi taas olla tyytyväinen auton kulkupuoleen, kun ahdot saadaan nousemaan yhden barin tietämille. Sähkökaavion löysin vasta korjausoppaasta, mutta Boschin ohjelmisto kertoi lisäksi, että solenoideille tulevat käyttöjännitteet suoraan ja moottorinohjausyksikkö puolestaan maadoittaa ne.