Kirjoittaja Aihe: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)  (Luettu 10555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-P

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Käyntiongelmat


Ongelma:

Auto: 1992 405 1,9 GTX (Fenix 1B).

Auto käy tyhjäkäyntiä melko raskaasti. Paikallaan ottaa kierroksia, mutta ajossa, kun painaa kaasua hiukan enemmän, se pysähtyy kuin seinään. Pintakaasulla ajaminen onnistuu, mutta aina kovemmin kaasupoljinta painettaessa hyytyy. Pakokaasut haisee älyttömän paljon katilta ja tulpat on mustat noesta.

Autoon on vaihdettu seuraavaa:

- tulpat
- tulpanjohdot
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- moottorin lämmön valvonta-anturi ruiskulle
- lambda-anturi
- käytetty kaasuläpän asentotunnistin

Mikähän tätä kulkinetta oikein mahtaa vaivata, osaisiko joku kenties sanoa. Autossa ei ole mittaristossa moottorin vikavaloa, joten vikakoodien luku ei sen avulla onnistu.

Oikeassa lokasuojassa on musta boksi, jossa on kaksi relettä kaksi sulaketta ja diagnostiikka pistoke. Siihen tulee kolme johtoa. Maa, pysyvä jännite ja yksi ohjausboksilta. Pystyykö tästä lukemaan vikakoodit led-lampun avulla ja jos pystyy niin, mihin napoihin se kytketään? Löysin täältä yhden linkin vikakoodien lukemiseen, mutta se ei valitettavasti toimi.

Ratkaisu:

Nyt alkaa näyttää vihdoin ja viimein, että vika on vihdoin ja viimein korjattu. Hain purkaamolta käytetyn ruiskun boksin ja nyt tuntuu toimivan todella hyvin. Kuumaksi asti en ehtinyt autolla ajaa, mutta ensimmäisen koeajon jälkeen olen hyvin toiveikas.

Näin se vain sitten oli. Ruiskun boksi oli viallinen ja sen vaihdon jälkeen auto alkoi toimia kunnolla ja polltoaineen kulutus laski huomattavasti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #1 : 12.10.2010, 23:31:48 »
Tulpat ovat edelleen ihan nokiset. Lambda-anturi oli tarvike, mutta tuskin se viallinen oli.

Tuossakaan kohtaa (ja nimenomaan tuossa kohtaa), ei kannata olettaa...

Jokin seossuhteeseen vaikuttava (siis mahdollisesti myös seossuhteen takaisinkytkennän) anturi selkeästi viallinen (tai jopa väärän tyyppinen). Reuna-ehtona sytytyslaitteiston kunto, ajoituksen oikeellisuus ja mekaaninen kunto (puristuspaineet jne.).

J-P

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #2 : 13.10.2010, 21:18:14 »
No niin nyt on vaihdettu MAP-anturi ja vika jatkuu. Seuraavaksi pitänee vaihtaa uus tarvikelambda. Ei enää montaa kohtaa ole vaihtamatta, sytytyspuola ja -yksikkö, joka onkin yhtenäinen ja ilmuilman lämpöanturi. Sekä tietysti boksi itsessään.

No niin nyt on sitten vaihdettu uusi tarvike lambda. Sekään ei vaikuttanut mitään. Tuskin moottorin mekaanisessa kunnossa on vikaa kun vika tuli ihan yhtäkkiä ja autolla ajettu vain noin 170 000 km.

Mitä tarkoitetaan (seossuhteen takaisinkytkennän anturilla)?

Seuraavaksi menee varmaan puola ja sytytysmoduuli vaihtoon.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #3 : 14.10.2010, 01:58:58 »
Selvästihän se saa liikaa bensaa. Mittaa bensan paineet jakotukista, jos vaikka painesäädin antaa liikaa painetta.

J-P

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #4 : 27.10.2010, 20:11:11 »
Missähän se jakotukki on yksipisteruiskussa? Jännä juttu vaan että kylmänä muutaman sata metriä toimii kuin raketti ja sitten alkavat ongelmat. Taitaa olla nyt sitten sellainen vika, et auto on pakko toimittaa automaahan korjaukseen tai purkaamoon.

Vika vaan jatkuu ja korjausyritykset myös. Nyt vaihdettiin sytytyspuola ja sytytyksen ohjauksen yksikkö. Puristuspaineet ovat jokaisessa sylinterissä samat eli 11,5 bar kuumasta koneesta mitattuna. Vika on edelleen ja pysyy. Hyvät neuvot on nyt tarpeeseen kun automaahankin on niin älyttömän pitkät jonot.

Ja vika jatkuu. Nyt on vaihdettu jakohihna kiristimineen (olikin miltei katkeamassa), Tyhjäkäynnin lisäilmaventtiili.

Eli miltei kaikki on vaihdettu, mutta ei vaan käy. Automaassa kävin ja ihmettelivät sielläkin vikaa. En varannut aikaa kun ei saanut selvää hintaa mitä maksaa. Mikä nyt neuvoksi?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #5 : 28.10.2010, 22:05:49 »
Onko otettu huomioon bensiinihöyryjen kierrätyssuodatin, joka voi olla tukkeentunut? Purkki, joka muistini mukaan sijaitsee vasemmanpuoleisen etulokasuojan kotelossa.

Tästäkin aiheesta löytyy foorumilta asiaa. Esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31386.0

Polttoainesäiliön korkin voinee avata väliaikaisesti ongelman ilmetessä (vika voi johtua liiallisesti alipaineesta polttoainetankissa):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30655.msg147885#msg147885
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21378.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23938.msg117583#msg117583

Kun kaikenlaista on jo kokeiltu, niin tässä on muutamia tarkistettavia kohteita lisää, vaikkeivät ehkä niin todennäköisiä vian aiheuttajia olisikaan tässä tapauksessa. Pakoputkisto voi olla tukossa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38299.0

Polttoainesuodattimen vaihtoa voi kokeilla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43483.0

Onko ilmansuodattimen ja imuputkiston kunto tarkistettu (siltä varalta, ettei moottori saa tarpeeksi ilmaa)?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-P

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #6 : 31.10.2010, 11:45:27 »
Polttoainesuodatin on vaihdettu eikä vaikuttanut mitään, samoin sytytyslaitteisto kokonaisuudessaan on vaihdettu mukaanlukien puola jonka yhteydessä on sytytyksen ohjainyksikkö. Ruiskun boksia ei ole vielä vaihdettu.

J-P

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #7 : 02.11.2010, 19:56:29 »
Autossa ei ole vikavaloa mittaristossa, josta voisi lukea vikakoodeja.

Mitä on nyt tehty.

- vaihdettu koko sytytyslaitteisto
- bensasuodatin ja polttoaine
- ilmansuodatin
- venttiilivälykset ok
- ruiskun lämpötila-anturi
- lambda
- kampiakselin ansentotunnistin
- tyhjäkäyntiventtiili
- pakoputken viimeinen vaimennin
- MAP-anturi
- jakohina ja kiristin

Imuvuotoa ei ole löytynyt, viimeksi ajoin tankin korkki auki ja aktiivihiilisuodatin ohitettu suorilla letkuilla. Auto toimi kuin unelma noin kilometrin ja sen jälkeen kaasua painettaessa hyytyi kuin seinään. Kaasun nosto ja pintakaasulla taas kulki. Paikallaan ottaa kierroksia ja vastaa kaasun painamiseen. Näin vika oireilee koko ajan.

J-P

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntiongelmat (moottorinohjausyksikkö)
« Vastaus #8 : 02.11.2010, 21:44:55 »
Eikö tota vikavaloa todella ole? Minä kun olen luullut että ruisku autoissa aina olisi jos on moottorinohjausboxikin? Ettei vain olisi tehty kuten meidän 605:ssa, sieltä oli otettu polttimo pois....

Kyllä tosiaan tuossa solex fenix 1B ruiskujärjestelmässä ei ole vikavaloa lainkaan. Laitoin kokeilumielessä polttimon mittaristoon paikalleen. Ei vaikutusta.