Kirjoittaja Aihe: 406 - Jarrujen tehottomuus tyhjäkäynnillä (jarrutehostin)  (Luettu 5109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Jarrutehostimen vaihto


Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi ST (loppuvuoden malli).

Ongelmana on jarrujen tehottomuus tyhjäkäynnillä esim. vapaalla rullauksen jälkeen jarrut on heikot. Muuten ajossa ja moottorin kierrosten jälkeen normaalit jattut. Muuten auto toimii kaikin puolin normaalisti. Onko vinkkejä, alipaineletkut katselin mitä yläkautta pystyi eikä niissä ollut näkyviä vikoja.

Ratkaisu:

Syyllinen oli jarrutehostin, siellä oli vuoto joka oli pahimmillaan kun poljin oli ylhäällä ja hukkasi alipaineet, mutta sulkeutui kun poljinta painettiin, jolloin jarrut tuli viiveellä. Pieni suositus jos joudutte vaihtamaan tehostimen ja ostatte purkuosan, ostakaa tehostimen mukana myös siinä kiinni ollut pääsylinteri, sillä niiden välinen etäisyys on kymmenesosamillin tarkkuudella ja saattaa aiheuttaa joko polkimen painumisen syvään tai jarrujen päälläolon koko ajan. Tehostimen vaihto hodariin vaatii "kätilön käsiä". Nimimerkillä tehty on mutta kädet ruvella.

Vika oli tehostajan takapuolella, sen polkimelta tilevan karan ympärillä on sellainen kurttu jonka takapäässä on ilmaventtiili. Kurtun etupään, siis tehostajan puoleisen pään kiinnitys oli murtunut ja vuosi kun poljin oli vapaana ja kurttu suorana, mutta vuoto pieneni kun poljinta painoi ja kurttu painui kasaan. Jarrut tuli toki viiveellä sitten kun alipainetta syntyi.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 017
Olisiko alipainepumppu väljistynyt ja/tai pieni vuoto jossakin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Ainakin vanhemmissa malleissa se tiiviste siinä jarrutehostajan ja pääsylinterin välissä joka ne alipaineet vuotaa on vaihdettavissa.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Onko kenelläkään tietoa, luinka säädetään tehostimessa olevan karan ja pääsylinterin väliä, koska korjausopaskin käskee mittaamaan karan pään korkeuden tehostajan runkoon nähden ja jos se ei ole oikein, mitä tehdään.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

pjokinen

  • Vieras
Auto: 2003 406 2,0 HDi (VF38ERHZF81591009, 333 000 km).

vuosi kun poljin oli vapaana ja kurttu suorana, mutta vuoto pieneni kun poljinta painoi ja kurttu painui kasaan. Jarrut tuli toki viiveellä

Samalta kuulostaa itselläni. Alipaineet hukassa. Alipainepumppu pumppaa suoraan pumpun imuaukosta sormella koitettuna hyvin. Ei mikään mahdoton tyhjäkäynnillä, mutta kaasulla imee ns. "pussitkin sisäänsä." ;D Oheisongelma oli myös että PP2000 mitatessa turbo ei herää ollenkaan. Viite arvoa pyytää isommaksi, mutta turbon paine ei nouse. Ohjaamossa tuntuvat ongelmat olivat se että poljin on kivikova eikä painu juuri ollenkaan, hetken kun pitää petaalia pohjassa, niin alkaa tehostamaankin. Samalla kun pitää jarrua pohjassa niin turbonkin paineet nousevat vähintään viite arvoonsa ja Leijona kehrää kuten pitääkin.

Ajoon pikaisesti liittyvänä korjauksena laitoin muovipussista välitulpan jarrutehostimen liityntään. Itse jarrutehostimen vaihtoon olisi jossain vaiheessa kesäkelejä tarkoitus ryhtyä. Ilmeisesti kannattaa tilata koko setti eli tehostin+pääsylinteri yhdessä? Mites sen vaihto sujuu ilman että tarvii konetta laskea. Onko jollain hyvä pikaohje työjärjestykseksi ja mitkä olivat ongelmallisimmat paikat?

pjokinen

  • Vieras
Menee spämmäyksen puolelle, mutta miten on noiden tehostimien ja pääsylinterien kanssa eri vuosimalleissa. ServiceBox kertoo että tehostin olisi mallia:
4535 K8 TEVES, halkaisija 255. Tämä näyttää ulkoisilta mitoiltaan samalta läpi koko 406 mallihistorian. Onko niissä kuitenkin jotain merkittävää eroa vai voisiko tuon osan valita ihan mistä vastaavasta mallista vaan? Varaosanumero hieman kuitenkin muuttuu matkan varrella, joten jotain pientä tuunausta tehtaalla on tehty. Entäs sitten pääsylinteri, joka on varaosanumerolla: 4601 K8. Tässäkin sama juttu eli näyttää yhtäkkiä samalta mallivuodesta riippumatta, mutta mikä on todellisuus?

Haarukoin ainakin sen verran että vanhemmassa Bosh tekeleessä on tehostimessa on pultit jarrusylinterille, mutta uudemmassa TEVES laitoksessa on taas pultinreiät jarrusylinteriä varten. Eniwei, onko sillä kuitenkaan kun noissa näkyy putkilähdöt kuitenkin olevan samoilla holleilla. TEVESin öljysäiliössä on sileä ja hieman viisto säiliön yläpää/"kansi", kun taas BOSHilla on anturin paikka siinä päällä korkista auton rintapellin suuntaan.

Sitten viimeinen hienous. Autossani on ATEn tehostin ja BOSHin pääsylinteri, vaikka runkonumero väittääkin noiden olevan TEVESin värkkejä. Ota näistä nyt sitten selvää.

Jos siis otan romikselta/AVKlta jonkun yhdistelmän, niin onkohan ne kuinka yhteensopivia päikseen tuon minulla olevan mallin kanssa?


SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Aikoinaan kun vaihdoin tehostimen pojan autoon, oli purkaamosta ostetussa osassa pieni heitto tyypissä, hyvin sopi ja toimii. Valmistaja oli sama.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.