Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)  (Luettu 4865 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 651
308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« : 13.04.2008, 11:15:28 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120.

Käväisin Service Boxissa katselemassa räjäytyskuvia ilmansuodattimen vaihtoa varten. Bensakoneissakin ilmansuodattimen kotelo on moottorin takana - "putki" näkyy itse asiassa selvästi valokuvista. Näyttäisi olevan väljemmillä vesillä kuin dieselmoottoreissa. Se edessä, moottorin vieressä oleva kotelo on siis ilmaresonaattori.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 520
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #1 : 08.10.2010, 09:10:49 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium.

Tarkoitus olisi tehdä autoon 60 000 km huolto työkaverin tekemänä. Nyt kysyisinkin, onko moottorin ilmansuodattimen vaihdossa tuossa bensakoneessa erikoista? Sujuuko samaantapaan kuin dieselin vaihdossa tuossa yllä olevassa videossa? Raitisilmasuodatinta varten täytyy näköjään purkaa aika paljon tuulilasinpyyhkijöiden ympäriltä.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 520
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #2 : 08.10.2010, 09:34:25 »
Kiitos ohjeista. Sitä vielä ihmettelen, kun ohjekirjassani moottorin ilmansuodattimen pitäisi sijaita heti ajovalon takana tuossa eka kolmion mallisessa kotelossa. Näkyy hyvin Ilpon kuvassa ylhäällä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 510
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #3 : 08.10.2010, 09:46:26 »
1.6 VTi moottori:

Peugeot 508 & Peugeot 607

ilpo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Suzuki Intruder M1500
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #4 : 08.10.2010, 13:31:13 »
Näköjään ohjekirjan mukaan se on numerolla 7 merkattu siihen kolmion muotoiseen rasiaan. Mulla se rasia on tyhjää täynnä diiselissä ja suodatin sijaitsee moottorin takapuolella.
eksät
3008 Sport 110 HDi FAP 2Tronic  20102010
+7 edellistä myös Peugeotteja
+9    muuta erimerkkistä Eka auto Fiat 600 vm. 1969

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 520
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #5 : 01.11.2010, 18:45:57 »
Raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin vaihdettu uuteen. Mitään ei tarvinnut purkaa. Raitisilmasuodatin vaihtui 10 minuutissa ja moottorin ilmansuodatin vartissa.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 383
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #6 : 22.02.2014, 14:42:27 »
Vaihdoin itse myös raitisilmasuodattimen. Se äänieriste joka pitää irrottaa ei ollut alaosistaan ollenkaan kiinni ja äänieristepala oli kohtalaisen märkä. Niitä muoviklipsuja pitäis hankkia lisää jolla tuo äänieristepala on kiinni.
Samalla huomasin että se muovikansi joka on suodatinpanoksen kyljessä, jää helposti kanittamaan jos ei paina joka nurkasta kiinni. Pelkästä kahvasta painaminen ei riittänyt kaikkien hampaiden klik-äännähdykseen. Tiedä vaikka olis kanittanut jo edellisen huollon jäljiltä kun oli tuo muovikansi ihan pölyssä sisältä.
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

tri_routa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #7 : 09.08.2016, 23:50:42 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi.

Vaihdoin Fram -ilmansuodattimen mutta en saanut koteloa tiiviisti kiinni päädystä huolellisesta asettelusta huolimatta:

http://imgset.net/ihULAL

Onko syytä huoleen vai onko tuo vain tuollainen? Paikalla oli alkup. suodatin enkä ainakaan huomannut että sekin olisi irvistänyt.
Peugeot 308SW 1.6 VTi 120 '12
(ex: Citroën Xsara 1.6i '97, Citroën Xsara 1.8i 16v Break '00, Citroën C5 1.8i 16v Break '03, Peugeot 206 1.1i '03, Peugeot 307 1.6i 16v '05, Peugeot 308SW 1.6 HDi 110 '10, Peugeot 407SW 1.6 HDi 110 '08)

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #8 : 10.08.2016, 00:49:16 »
En saanut kuvaasi näkyviin käyttämälläni mobiililaitteella mutta otaksun, että irvistää suodattimen "kantokahvan" puoleisesta päädystä. Ite tulin siihen tulokseen, että kyllä se tuosta painaa tiivistettä tarpeeksi. Voihan sitä toki koittaa jollain vuodonilmaisumenetelmällä, jos huolestuttaa. Joka tapauksessa ilmanpaineen ero sisä- ja ulkopuolen välillä tuossa kohdassa on hyvin pieni, joten ei siinä suurta imua voi olla. EDIT: Vastaukseni otsikon aiheeseen, eli MOOTTORIN ilmansuodattimeen.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2016, 00:55:35, kirjoittanut Skodisti »

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 770
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #9 : 10.08.2016, 09:34:16 »
Joskus on itsellekkin sattunut, tosin muissa malleissa, että tarvikesuodatin ei ole ollut ihan saman kokoinen alkuperäisen kanssa. Eroa on ollut joitakin millejä, pahimmillaan jopa sentti ja silloin osa ei ole kyllä tahtonut mahtua paikoilleen irvistämättä. Minä ainakin olen sen verran tarkka mootttorin ilmansuodattimen kanssa että jos en ole saanut suodatinta istumaan tarkasti paikoilleen, olen vaihtanut toisen joka sopii täydellisesti. Imuilman mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet kuluttavat moottoria ja saattavat päätyä öljynkierron joukkoon, toki vapaastihengittävässä uhka ei ole niin suuri kuin ahdetuissa.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

tri_routa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 308 - Moottorin ilmansuodattimen vaihto (VTi)
« Vastaus #10 : 10.08.2016, 10:45:19 »
Kiitos nopeista kommenteista! :-)

Selailin kuvia ko. mallin ilmansuodatinkotelosta esim. eBayssä myynnissä olevista ja näkyy tiivisteet sieltä aina irvistelevän joten ehkä tuo on ok (ja mielestäni päivänvalossa katsottuna onkin kyllä se tiivistyy siihen, häiritsee vaan esteettisesti/henkisesti).

Kotelon kansi on oudosti suunniteltu kun se ei mene sen tiivisteen yli joka puolelta vaan juuri tuosta päädystä jää "auki".

Skodisti - kyllä, juuri sieltä "kantokahvan" päädystä, ja kotelon etupuolelta.
Antti3 - olen ihan samaa mieltä ja taidan jatkossa käyttää originaalisuodattimia, nyt vaan halusin päästä helpolla ja tilasin koko valmiin setin eBaysta:

http://www.ebay.co.uk/itm/SERVICE-KIT-PEUGEOT-308-1-6-VTI-16V-PETROL-OIL-AIR-CABIN-FILTER-PLUGS-2007-2013-/400645816338?hash=item5d485a0012:g:X38AAOxyVaBS1nqM

--

Sivuhuomiona totean että todella selkeä laatuero (mekaanisesti) oli autossa olleessa Valeon raitisilmasuodattimessa verrattuna Framin lötköön suodattimeen. Siis Valeon eduksi...
Peugeot 308SW 1.6 VTi 120 '12
(ex: Citroën Xsara 1.6i '97, Citroën Xsara 1.8i 16v Break '00, Citroën C5 1.8i 16v Break '03, Peugeot 206 1.1i '03, Peugeot 307 1.6i 16v '05, Peugeot 308SW 1.6 HDi 110 '10, Peugeot 407SW 1.6 HDi 110 '08)