Ongelma:Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, porrasperä, 119 000 km).
Öljypohjan propun kierteet (nimenomaan öljypohjasta) ovat finaalissa ja seur. öljynvaidossa pitäisi saada pohjaan uudet kierteet tai sitten koko öp olisi vaidettava.
Todennäköisesti joku aiemmista omistajista on rikkonut kierteet kiristämällä liikaa tai väärille kierteille tai käyttämällä kierteiltään väärää öljytulppaa.
Näin on varmaan käynyt, ja mahdollista on että rikkoivat kierteen (ainakin lopullisesti) Automaassa koska viimeksi öljynvaihto tehtiin siellä.
Hinta tuolla saksal. tarvikesivustolla on nyt n. 260 ja saksan pököllä n. 360. En ole (ainakaan vielä) kysynyt hintaa kotomaan psa-merkkiliikkeistä, ovat varmaan huomattavasti tyyriimpiä. Tuo 260 nyt ei olisi ihan kauhia hinta uudesta jos siihen on päädyttävä.
Täytyy etsiä josko öljypohjan saisi purkaamolta. Googlaamalla löytyi pari ehdokasta, hintapyyntö luokkaa 80-100 e. Ne molemmat ovat tosin Xantiasta (-98 ja -99) joista toinen on vielä automaatti, mutta käynee kuitenkin kun ilmastoinnilla olevia xu7jp4:sia. Ellei sitten esim. ilm. kompuran korvikkeissa (jos eri kompuroita käytetty) tms. ole eroa. Täytyy selvitellä.
Kierteen elvytys ei meidän tapauksessa uskoakseni ole vaihtoehto, sen verran kookkaita jytysiä kierteestä on pois; proppu on tällä hetkellä kiinni lähinnä pyhällä hengellä ja kaverilta saadulla, propun kannan/öljypohjan päälle levitetyllä kumimaisella öljyä ja lämpöä kestävällä silikonimaisella massalla. Jäljelle jää irtokierre joka tietysti houkuttelee koska tulisi myös paljon halvemmaksi (menee korjaamolla laitoksi joka tapauksessa) eikä tarvitseisi irrottaa öljypohjaakaan. Ei vaan ole itsellä kokemusta kestääkö irtokierre ajan mittaan, Esson baarissa kuultuna ei ehdottomasti välttämättä kestä.
Lisäksi on epäselvää onko öljypohjaan jo mahd. käytetty irtokierrettä, voiko sitä sitten enää uusia. Jos öljypohjassa riittää varaa niin voisi tehdä vaan isomman kierteenkin.
Ratkaisu:Autossa alumiininen öljypohja. Autossa nyt 16 mm:n proppu. Uusi kierre (14 => 16 mm) tehtiin suoraan isommalla kierretapilla öljypohjaa irrottamatta, lastut runsaalla öljyllä huuhdellen. Kierre/proppu on suorassa/tiivis ja ainakin meillä onnistui siis hyvin. Kauneusvirheenä on se, että proppu on Renaultille tarkoitettu. Etsin jo purkaamolta öljypohjankin - hintaa olisi ollut 80 e - mutta meni tietysti helpoimmin uudella kierteytyksellä.