Kirjoittaja Aihe: 306 - Öljypohja (XU7)  (Luettu 5757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Öljypohja (XU7)
« : 13.11.2010, 18:54:53 »
Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, porrasperä, 119 000 km).

Öljypohjan propun kierteet (nimenomaan öljypohjasta) ovat finaalissa ja seur. öljynvaidossa pitäisi saada pohjaan uudet kierteet tai sitten koko öp olisi vaidettava.

Todennäköisesti joku aiemmista omistajista on rikkonut kierteet kiristämällä liikaa tai väärille kierteille tai käyttämällä kierteiltään väärää öljytulppaa. Normaalissa käytössä kierteet eivät rikkoudu. Öljytulpan 0311 21/0311 40 kierre on M14X1,25 mm. Kiristysmomentti lienee luokkaa 25-30 Nm. Ilmastoidulla varustetun XU7JP4:n tapauksessa on käytetty alumiinista öljypohjaa 0301 J1 (myös ilmastoidussa XU7JP/XU7JB:ssä):

306 (1. mallisarja), öljypohjat
306 (2. mallisarja), öljypohjat
306 (2. mallisarja), INJECTION XU7JP4 AND AIR CONDITIONING

0301 J1, ENGINE OIL SUMP, 723,00 e (Saksan Peugeotilla 359,03 e).

Varsinkin Suomessa uusi öljypohja on hinnoiteltu niin järjettömästi, että sitä ei kannata ostaa kuin käytettynä. Citroenilta tai ulkomailta voi löytyä halvemmalla. Tarvikkeenakin osaa on saatavilla:

http://www.autoteile-guenstig.de/Autoteile/Motorteile/Motoroel/Oelwanne/Oelwanne/VANWEZEL-1759071.html
http://www.klokkerholm.com/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=5536473

Koska uusi öljypohja maksaa paljon, on myös vanhan kunnostaminen taloudellisesti kannattavaa. Kierteitä voi ensin yrittää elvyttää kierretapilla. Jollei auta, niin sitten asentaa vaikka kierre-elementin (esim. Helicoil). Kallein korjausvaihtoehto lienee viedä irtonainen öljypohja koneistamolle. Jos kierteiden korjauksen suorittaa öljypohjan ollessa paikallaan, on huolehdittava siitä, ettei metallisilppua jää öljypohjan sisälle.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 14:45:43 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Öljypohja (XU7)
« Vastaus #1 : 15.11.2010, 19:02:14 »
Ongelma:

Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, porrasperä, 119 000 km).

Öljypohjan propun kierteet (nimenomaan öljypohjasta) ovat finaalissa ja seur. öljynvaidossa pitäisi saada pohjaan uudet kierteet tai sitten koko öp olisi vaidettava.

Todennäköisesti joku aiemmista omistajista on rikkonut kierteet kiristämällä liikaa tai väärille kierteille tai käyttämällä kierteiltään väärää öljytulppaa.

Näin on varmaan käynyt, ja mahdollista on että rikkoivat kierteen (ainakin lopullisesti) Automaassa koska viimeksi öljynvaihto tehtiin siellä.

Hinta tuolla saksal. tarvikesivustolla on nyt n. 260 ja saksan pököllä n. 360. En ole (ainakaan vielä) kysynyt hintaa kotomaan psa-merkkiliikkeistä, ovat varmaan huomattavasti tyyriimpiä. Tuo 260 nyt ei olisi ihan kauhia hinta uudesta jos siihen on päädyttävä.

Täytyy etsiä josko öljypohjan saisi purkaamolta. Googlaamalla löytyi pari ehdokasta, hintapyyntö luokkaa 80-100 e. Ne molemmat ovat tosin Xantiasta (-98 ja -99) joista toinen on vielä automaatti, mutta käynee kuitenkin kun ilmastoinnilla olevia xu7jp4:sia. Ellei sitten esim. ilm. kompuran korvikkeissa (jos eri kompuroita käytetty) tms. ole eroa. Täytyy selvitellä.

Kierteen elvytys ei meidän tapauksessa uskoakseni ole vaihtoehto, sen verran kookkaita jytysiä kierteestä on pois; proppu on tällä hetkellä kiinni lähinnä pyhällä hengellä ja kaverilta saadulla, propun kannan/öljypohjan päälle levitetyllä kumimaisella öljyä ja lämpöä kestävällä silikonimaisella massalla. Jäljelle jää irtokierre joka tietysti houkuttelee koska tulisi myös paljon halvemmaksi (menee korjaamolla laitoksi joka tapauksessa) eikä tarvitseisi irrottaa öljypohjaakaan. Ei vaan ole itsellä kokemusta kestääkö irtokierre ajan mittaan, Esson baarissa kuultuna ei ehdottomasti välttämättä kestä.

Lisäksi on epäselvää onko öljypohjaan jo mahd. käytetty irtokierrettä, voiko sitä sitten enää uusia. Jos öljypohjassa riittää varaa niin voisi tehdä vaan isomman kierteenkin.

Ratkaisu:

Autossa alumiininen öljypohja. Autossa nyt 16 mm:n proppu. Uusi kierre (14 => 16 mm) tehtiin suoraan isommalla kierretapilla öljypohjaa irrottamatta, lastut runsaalla öljyllä huuhdellen. Kierre/proppu on suorassa/tiivis ja ainakin meillä onnistui siis hyvin. Kauneusvirheenä on se, että proppu on Renaultille tarkoitettu. Etsin jo purkaamolta öljypohjankin - hintaa olisi ollut 80 e - mutta meni tietysti helpoimmin uudella kierteytyksellä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Öljypohja (XU7)
« Vastaus #2 : 16.11.2010, 03:18:17 »
Kierteen elvytys ei meidän tapauksessa uskoakseni ole vaihtoehto...

Kyllä se vaan taitaa olla järkevin ja kustannustehokkain vaihtoehto - ainakin jos sinulla itselläsi on mahdollisuus sumppu irroittaa  ja kiinnittää.

Erikokoisia tulppia on kyllä saatavana - esim. jos tuossa on alunperin vaikkapa M16x1.5 kierre, niin sen suurentaminen M18x1.5 kierteeksi onnistuu. Sama pätee M14->M16 ja M18->M20 kokoisissa kierteissäkin. Materiaalia kierrekoon suurentamiseen on riittävästi, olkoon sitten alumiininen taikka teräspeltinen sumppu hitsatulla kierre-insertillä. Jälkimmäiseen voi toki tuon hitsatun insertin vaikka vaihtaa.

Mitään heilcoil tmv. inserttejä ei siis tarvita, vaan porataan seuravan kierrekoon nimellishalkaisijaa hieman suuremmalla poralla (kts. teränhalkaisija taulukosta) ja kierteytetään suoraan perusaineeseen tapilla.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2010, 03:26:41 kirjoittanut Benkku »

306st95

  • Vieras
Vs: 306 - Öljypohja (XU7)
« Vastaus #3 : 16.11.2010, 09:30:18 »
No mutta tuo kuulostaa hyvälle jos kierrekokoa on varaa suurentaa. Ymmärsin väärin tuon elvytyksen käsittäen sen tarkoittavan ikäänkuin kierteen aukiajoa/putsausta saman koon tapilla. Ajatus kirkastui tästä niin että öljypohja vaihdetaan vasta jos isomman kierteen teko osoittautuisi mahdottomaksi.

Itsellä ei ole paikkaa jossa auton saisi riittävän ylös öljypohjan irroittamiseksi ja houkutteleekin teettää uusi kierre öljypohjaa irroittamatta lastut reippaasti öljyllä huuhdellen. Kun auto on kuitenkin tarkoitus pitää pidempäänkin niin pitää varuilta tutkailla kuinka suuritöinen (= kallis) tuo irroitus/kasaus kaikkiaan on (kompura ja mitä muuta pitää irroittaa) ja mahd. kuitenkin suorittaa kierteytys irrallaan niin saa varmasti öljypohjan puhtaaksi.

Nyt vasta huomasin tuon kotimaan psa -hinnankin, on tosiaan kallis vaihtoehto ja pois laskuista.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Öljypohja (XU7)
« Vastaus #4 : 22.01.2011, 18:04:27 »
Kyllä kaikkein huonoin vaihto ehto on mennä poraamaa öljypohjaan isompaa reikää siinä on monta mahdollisuutta saada  reikä vinoon, reiän ympärillä useesti on erittäin pieni vahvike kohta, poran koko on sitä kokoa, että ei löydy istukkaa mihin pora sopisi ja monia muita hankaluuksia.

Jos haluaa kestävän ja helpon ratkaisun, niin helicoil on se. Öljypohjan voi huuhdella vaikka naftalla ja kierre purut voi tekovaiheessa vaikka imuroida, konsteja kyllä löytyy.