Kirjoittaja Aihe: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi  (Luettu 7240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hauki

  • Vieras
307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« : 19.12.2010, 17:21:52 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 SW 1,6.

Vasemman puolen etuvilkku lakkasi toimimasta pari päivää sitten, sivu ja takavilkut toimivat normaalisti. Vilkuttaessa rele naksuttaa nopeasti mikä kertoisi polttimon palamisesta, mutta kaikki polttimot ovat ehjät ja etuvilkun pesäkin näytti normaalilta. Putsasin kaikki kontaktipinnat, väänsin polttimon kannan pohjassa olevia kontaktiviiksiä vähän ulospäin ja vaihdoin polttimon vielä kertaalleen varmuuden vuoksi mutta ei tulosta, etuvilkku pysyy pimeänä.

Ratkaisu:

Vika korjaantui hakemalla ja asentamalla tuollainen uudemmanlainen polttimonkanta. Uudempi kanta tosin vaati hieman odotettua enemmän voimaa että meni paikalleen mutta sinne se asettui. Hintaa osalla nelisen euroa merkkiliikkeessä.

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 148
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #1 : 19.12.2010, 20:19:26 »
Taitaa olla maadoitusongelma siinä polttimon pohjassa. Uusi osa maksaa muutaman euron.

Tarkoitatko pohjalla sitä osaa johon polttimo kiinnitty? Kokeilin vaihtaa ristiin vasemman ja oikean puolen, mutta lopputulos oli sama, oikea puoli toimii, mutta vasen ei.

Siinähän on muistaakseni pohjan lisäksi sivuissa kaksi kontaktipintaa. Omassani vääntelin niitä parempaan asentoon ja hioin kevyesti viilalla. Sen jälkeen on toiminut.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #2 : 19.12.2010, 21:33:21 »
http://www.developerfusion.com/community/blog-entry/8390258/peugeot-307-indicator-bulb-holder-replacement/

Lainaus
Blog: Craig Murphy
Posted: 30 Dec 2008 at 18:30

Peugeot 307 indicator bulb holder replacement in: General Changing a headlight cluster bulb in moderns cars should be an easy process. However for some cars, it’s a long and drawn out process, sometimes involving the removal of bumper/body trim in order to gain access…as my brother-in-law with the UK’s most popular car, the Ford Focus reliably informs me.

When my wife told me her 51-Plate Peugeot 307’s left-hand indicator was flashing faster than normal, I though to myself “new bulb required”. I had a spare, so I set about extracting the old bulb in order to replace it. Accessing the passenger-side front light cluster is easy: all of the bulbs are in easy to remove holders that have two contact points “making” the connection for the bulb’s power. Annoyingly, it was one of these contact points that had mysteriously (read: poor design, noted by Peugeot, but not a free-of-charge fix) worn out. If my memory serves me, this is the second time this part has been replaced in the 3 years we’ve owned the car.

Here’s the offending part:



I decided to purchase a replacement bulb holder. We had a poor customer service experience with Evans Halshaw: they insisted that the part they sold me was the correct part, it clearly wasn’t. I paid cash for the part, when I asked for a refund I was offered a cheque (the excuse being, no cash was held on site…well, duh, how do you give customers change then?) Since I’ve started ranting, Evans Halshaw could make their Parts department a little bit more approachable: a door bell in the sales area isn’t too obvious…nor was the 15 minute wait for service all that appealing. Luckily I had another larger cheque to pay in to the bank, otherwise it would hardly have been worth paying a cheque for £3.84 in…coupled with two trips to the dealer and the waiting time.

After a little bit of DIY with some solder, the existing part refused to work. So today, I popped into our local Peugeot dealer, Hardie of Dunfermline, who had replaced the part previously. Top marks to the chap (Charlie) in the Parts department, he knew exactly what the part was and how to replace it. For the sum of £3.84 he sold me what Peugeot claim is the replacement part (it doesn’t fit “out of the bag”) and told me which bits of the new bulb holder that I had to remove in order to fit it. The replacement part is numbered 6215.46.

Comparing the two parts below, we can see that the new part has a protruding edge going clockwise from the left-hand contact point (marked with an arrow). The old part doesn’t have this protruding edge.



You may enjoy some mileage with a Stanley knife, however I didn’t. I used an old soldering iron to remove the protruding edge as can be seen below. There is a an edge between the contact points marked 1 below and a similar edge marked 2. There’s also an aligning edge marked 3: you may think that this matches the aligning edge on your old part, however it doesn’t, remove it too.



Anyway, I’ve blogged this fix because I heard both dealers come out with the phrase “oh yes, common fault…” Hopefully it has helped you with your poorly designed French car indicator problems. Given the number of hits my Audi A4 – Replacing the hazard / indicator relay blog entry gets, I should be selling indicator parts!
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 16:39:15, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

panoraamafilmi

  • Vieras
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #3 : 21.04.2011, 19:32:59 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 1,6 (manuaali-ilmastointi).

Eli vasen etusuuntavilkku (edessä oleva oranssi py12w?) lakkasi toimimasta. Ja kääntäessä suuntaviiksestä normaalin tik - tik - tik sijaan kuuluu tiktiktiktitkitkitk... Luulin vian olevan polttimossa jonka vaihdoin. Tosin vaihtaessa huomasin vanhankin olevan ehjä. Ei auttanut.

Nyt mietin oisko joku sulake (rele)palanut? Ohjekirjan sulakekartassa ei vaan ole mainittuna suuntavilkuille sulaketta. Onko se kimpassa jonkun toisen kanssa kun autossa ei muuta vikaa (tällä hetkellä). Ja oikealla vilkut toimivat ilman ongelmaa.

Ratkaisu:

Vika korjaantui hiukan rapsuttamalla polttimon kantaa ja ruuvimeisselillä nostamalla kosketuspintaa.

VTS

  • Vieras
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #4 : 27.06.2011, 07:23:36 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 1,6 (5-ovinen, TU5JP4).

Vilkku vasemmalle napsuu nopeasti, aivan kuin polttimo olisi rikki. Vika esiintyy lähes koko ajan, ainoastaan aamuisin ensimmäsellä kerralla kun vilkkua käyttää ei ongelma esiinny. Vasen etuvilkku on siis vilkku joka ei syystä tai toisesta toimi.

Viiksipaketti vaihdettu noin vuosi sitten, vilkun palautusongelman takia. Liekö kysymyksessä jokin kosketushäiriö? Irrotin polttimokannan ja tarkistin mahdolliset hapettumat, umpion puolelta en vielä tarkastanut. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan?

Ratkaisu:

Vilkkuvika on korjattu. Kokeilin vääntää vanhan kannan kontakteja enemmän auki, mutta se ei auttanut, joten vaihdoin uudenmallisen polttimokannan. Tilasin uuden kannan, joiden malli ilmeisimmin vaihtunut. Sveitsinportin autosta varaosamyyjä tiesi kertoa kyseessä olevan menekkituote, ainakin koskien 307:n ensimmäisiä vuosimalleja.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #5 : 27.06.2011, 15:42:29 »
Kannattaa tarkastaa umpion pinnat, etteivät ole sieltä kontaktipinnat kärähtäneet (peilillä näkee hyvin umpion pintojen kunnon). Jos on, niin taitaa ainoa keino korjata olla ottaa umpio irti ja tehdä uusi pinta tinalla.

t-masa

  • Vieras
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #6 : 11.10.2012, 15:28:16 »
Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Sama operaatio mulla oikeanpuoleisen vilkun kanssa. Kosketuspintojen elvytyksellä päästiin muutama kuukausi, mutta nyt kävin hakemassa uuden kannan. Hintaa murikalla oli n. 14 e. Kannattaa muuten katsoa umpion valmistaja ennen tiskille menoa.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 496
  • Motion&Emotion
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #7 : 12.10.2012, 18:15:58 »
Itselläni korjaantui samanlainen vika aikoinaan, kun otti tiivisteen siitä vilkun kannasta pois ja viilasi vähän vilkkupolttimoa ja kosketuspintoja. Sen jälkeen toimi normaalisti.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

tupu

  • Vieras
Vs: 307 - Etusuuntavilkku ei toimi
« Vastaus #8 : 05.04.2013, 18:02:45 »
Auto: 2002 307 1,6.

Mikäli uusi kantakaan ei auta, niin tästä voi olla apua. Tein vanhaan lampunkantaan niihin metalliliusojen kohdille pienet reijät, josta sain pujotettua noin 30 cm johdonpätkät sisäpuolelle ja tinasin ne niihin metalliliuskoihin (älä kasvata tinausta paksummaksi kuin se ura on, jotta kanta mahtuu takisin paikoilleen). Tämän jälkeen otin rosvolla virran alkuperäisestä johdosta ennen valaisimen liitosta. Oikea johto löytyy virtakynällä vilkun ollessa päällä valaisimen liittimestä.

Huom. Plusjohto pohjanastaan, tämä sen takia, että jos se alkuperäinen kytkentä sattuisi joskus ottamaan kiinni, ei se poltta sulaketta. Miinusjohto auton runkoon (ihan vieressä olevan lokarin kiinitysruuvin alle.
 
Toimii yhtä vasmasti kuin junan vessa ja on ratkaisuna yli 200 e edullisempi kuin Peugeot-huollon ainoana ratkaisuna kertoma etuvalaisimen uusiminen.