Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaelteleva ja välillä liian korkealle jäävä tyhjäkäynti (XU7JP4)  (Luettu 6359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Ongelma:

Auto: 1999 406 1,8 SR (16-ventt., XU7JP4).

Yllä mainittu auto alkoi temppuilemaan siten, että tyhjäkäynti soutaa tai jää välillä n. 2000rpm pintaan. Itse en ole päässyt autoa oikein vielä tutkimaan, mutta tyhjäkäyntimoottorin uusinnalla ei ainakaan ollut ongelmaan apua.

406:n tyhjäkäyntiongelmista näytti foorumin haullakin hyvin juttua löytyvän, mutta ei oikein samanlaista tapausta. Moottorin häiriövalo ei pala. Itse epäilen MAP-anturin toiminta häiriötä. Laitelkaa vinkkiä jos, jollain ollut samanlaisia murheita.

Ratkaisu:

MAP-anturi oli rikki.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Tyhjäkäyntimoottori ei sytytä vikavaloa. Itselläni oli rikki, ja sitten vähän aikaa ajelin piuha irti siltä moottorilta, eikä sytyttänyt vikavaloa. Piuhan irroittaminen on muuten toimiva tilapäiskikka. Sopivassa tyhjäkäyntimoottorin asennossa kun nykäisee liittimen irti, niin lähtee käyntiin, mutta tyhjäkäynti ole aivan älyttömän kova lämpimälläkään moottorilla, eikä pumppaa ylös-alas. Itseasiassa tällähän saattaisi saada selville, onko kyseessä tk-moottoriin liittyvä vika, vai joku muu. Entä jos MAPin johdon irrottaa? Sitten vielä MAPin puhdistus ja mittaus?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Resetoitiinko ecu ja sopeutettiin tyhjäkäyntimoottori vaihdon yhteydessä?

Akun napoja oli käytetty irti, mutta entäs tuo sopeutus? Miten pitkään akun napojen tulisi olla tässä tapauksessa irroitettuna?
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

PL

  • Vieras
Noin 15min riittää varmasti. Jos kyseessä facelift-malli, kannattaa noudattaa ohjetta akun irrottamisesta: linkki. Tyhjäkäyntimoottorin sopeuttaminen: linkki