Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)  (Luettu 23726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #45 : 11.01.2011, 00:55:28 »
Oletko ilmannut sitä sen ensimmäisen ilmauksen jälkeen ? Jos työntää vettä pihalle, niin sen jälkeen pitäisi ilmata uudelleen. Ilmatessa kannattaa termostaatin aukeamisen jälkeen kierrättää konetta, jotta kaikki ilma varmasti poistuu. Tuolla pulloviritykselläsi pitäisi ilmauksen kyllä onnistua.
Omassa 405:ssa on aina jonkun verran painetta järjestelmässä, jos ajaa korkki löysällä, niin työntää aina vähän nestettä pihalle.
Jos korkin aukeamispaine olisi nykyistä suurempi, niin joko ei työntäisi nestettä pois tai sitten joku letku tai liitos pettäisi liian kovasta paineesta.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 01:00:32 kirjoittanut EFL605 »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #46 : 11.01.2011, 04:42:25 »
Kannentiiviste vika on helppo diagnosoida. Ajat moottorin lämpimäksi ja päästät paineet järjestelmästä avaamalla korkin. Tämän jälkeen ajat pienen lenkin ja jos järjestelmässä taas kova paine on vikana kansipahvi.

Kuuman moottorin järjestelmään ei keräänny kovaa painetta ellei järjestelmä pääse jossain vaiheessa jäähtymään.

Miksi muuten koneistamoon pitää laittaa 200€ rahaa? Ei ehjässä kannessa ole mitään koneistettavaa? Kansi pois, pinnat puhtaaksi, uusi tiiviste ja siinä se. Eikä konettakaan kannata moisen takia pois ottaa.

Näitä ilmavuotoja sisäänpäinkin on tullut vastaan ja aina se vika on korjaantunut vesipumpun vaihdolla.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #47 : 11.01.2011, 11:00:00 »
En oo ilmannu ekan kerran jälkeen, tarkotus ilmata tänään kun saan sen uuden korkin..
Tuo kuumaks ajo, paineiden lasku ja uudelleen ajo on kokeiltu-> kerää uudelleen painetta!
Ei tässä tiijä mitä aatella tästä kun toisaalta kuulostaa kovasti kansi/kansipahvivialta, mut toisaalta jotku seikat puhuu sitä vastaan. haluis varmistua tuosta ilmavuodostaki, enneku ruppee konetta availemaan.. Tänään ajoin töihin reikäsellä painekorkilla niin no proplem, ei liikaa painetta ;D ja nesteet pysy paisarissa, jonka pintaki ol nyt painunu maksimin alapuolelle. Mtiähän tää nyt sitte meinaa. Ajellaan vaan synkkänä ilman korkkia kunnes kilahtaa ;D

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #48 : 11.01.2011, 11:41:37 »
Näitä ilmavuotoja sisäänpäinkin on tullut vastaan ja aina se vika on korjaantunut vesipumpun vaihdolla.

Kannattaisi ehkä mainita, että kyseisissä tapauksissa pumpun tiivistys on ollut jo väljä. Ainakin täälläpäin, vuotavat aina ensin ulospäin - paitsi järjestelmän painekorkin alipainepuolen ollessa viallinen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #49 : 11.01.2011, 12:50:08 »
Ei ollut esim.minun tapauksessa vuotanut pumppu tippaakaan, pumppu oli alkuperäinen vm.92, yli 300 tkm takana. Sen sijaan 605:n pumppu (sekin alkuperäinen) tiputteli jo ihan reilusti (236 tkm), mutta ei aiheuttanut mitään ilmavaivoja, ainoastaan vettä piti lisäillä välillä. Pumput taisivat olla vielä samanlaisia.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #50 : 11.01.2011, 13:47:26 »
No koitan sen ilmauksen jälkeen ajella pätkän ilman korkkia kun nesteet on maksimissa ja sitte uus korkki kiinni niin näkee mitäs tapahtuukaan.. Sanokaas muuten noin fyysiseti, että missä se tarkalleen pittää majaansa tuo vesipumppu, niin vois koittaa mulukoilla, josko löytys mitään pikkutippoja tms. Siellä jakopään suojakopan allahan se jossain on mut minne suurimmalla todennäkösyydellä tuloo tippoja jos on minipieni vuoto. "ajoohjeet" pyöränkotelostapäin katottuna kampiakselin hihnapyörän suhteen ;) En oo siis koskaan nähny tän konemallin jakopäätä auki... isompia vuotoja ei oo kun pohjamuovin päälle ei tippase, saatikka lattialle!

Niijoo tuo korkin alipanepuoli vissiinki pella kun imasemalla antaa ilmaa läpi mut puhaltamalla ei vaikka hönkis niin että korvat soi ;D Tuo siis ennen neulalla puhkasuja...
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 13:51:37 kirjoittanut savonhumu »

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #52 : 11.01.2011, 17:26:34 »
Kiitti järäytyksestä!

Hommat alakaa lutviammaan 8) Tänään laitoin uuden paisarinkorkin paikalleen ja hurruutin A-katastuksen(kiitti Bolderille vinkistä) autotohtorin pakeille. Kone ajettu kuumaks ja käydessä häkäpitoisuudenmittaus eri kierroalueella paisuntasäiliöstä. TULOS=0  ;D ;D ;D ;D ;D Kuulemma pitäs löytyä sitä häkää sieltä, jos vuotaa vähänkään!
Näyttäs siltä, että vanhan korkin pilalle menny avatumisraja, liika korkee todennäkösesti, aiheutti/taa koko jupakan. Mahollisesti myös vesipumpun vuoto. Aika näyttää kuhan kerkeen tarkemmin tutkimaan. Tuo ei kuulemma oo ees tavatonta että korkki herkee laskemasta painetta ulos, useimmiten kuiteski käy hajotessa toisinpäin, eli paine häviää.. Sinällään ymmärretävää se nesteen purskahtelu, jos esim avautumisraja tuplat, mitä kunnossa ollessaan, niin pakostahan se sitte turskahtaa kun väkipakolla purkaa painetta...

Nyt Ilmaus ja tarkkaa seurantaa, miten menee. Veikkaan että lopullisesti vika häviää kuhan jakorevohkan tekee/teettää ::)
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 17:30:12 kirjoittanut savonhumu »

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #53 : 11.01.2011, 18:44:45 »
Kiitti järäytyksestä!

Hommat alakaa lutviammaan 8) Tänään laitoin uuden paisarinkorkin paikalleen ja hurruutin A-katastuksen(kiitti Bolderille vinkistä) autotohtorin pakeille. Kone ajettu kuumaks ja käydessä häkäpitoisuudenmittaus eri kierroalueella paisuntasäiliöstä. TULOS=0  ;D ;D ;D ;D ;D Kuulemma pitäs löytyä sitä häkää sieltä, jos vuotaa vähänkään!
Näyttäs siltä, että vanhan korkin pilalle menny avatumisraja, liika korkee todennäkösesti, aiheutti/taa koko jupakan. Mahollisesti myös vesipumpun vuoto. Aika näyttää kuhan kerkeen tarkemmin tutkimaan. Tuo ei kuulemma oo ees tavatonta että korkki herkee laskemasta painetta ulos, useimmiten kuiteski käy hajotessa toisinpäin, eli paine häviää.. Sinällään ymmärretävää se nesteen purskahtelu, jos esim avautumisraja tuplat, mitä kunnossa ollessaan, niin pakostahan se sitte turskahtaa kun väkipakolla purkaa painetta...

Nyt Ilmaus ja tarkkaa seurantaa, miten menee. Veikkaan että lopullisesti vika häviää kuhan jakorevohkan tekee/teettää ::)

Mulla korkki on rikki just toisinpäin, letkuista kun painelee, suhisee :D Ollut jo kyllä viimese viiskytätonnia varmaan. Ajat samanverran kun mun laitteella, niin se korkki korjaantuu :D HOOREEII ei petä

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #54 : 11.01.2011, 21:45:39 »
Mittaus makso pullapitkon kirjaimellisesti ;D
Kone ilmattu nyt vimosen päälle ja testiäki tullu normiajosta 30km. Nesteet on pysyny sisällä nyt kun se uus korkki ilmeiseti tasaa painetta oikein. Ilmatessa kahtelin semmosta että jostain tosiaan ilmaa varmaanki imeksii sinne järjestelmään. Ilmautu ihan hyvin ja käytin konetta kohtuullisen ajan vielä termarin aukeemisen jälkeenkin. Sitte kun käyttää kaasua pohjassa ja eestas vaihtelee kierroksia korkeelta tyhjäkäynnille ja takas niin joku ilmakupla silloin tällön pulpahti paisarisra ilmausvärkkiin, mutta nesteen tasovaihtelua ei pahemmin ollu ts. kaasua annettaessa vajosi hieman ja palas takas samaan tasoon kun hölläs... kuohuntaa tms efektejä ei ollu! Painetta edelleenkin jää jonkin verran järjestelmään koneen jäähdyttyäkin mut nytte sentään saa letkut ruttuun kun puristaa 8) paisarissa pinassa vaihtelua edelleen mutta ei pahemmin härihe entisten onkelmien jälkeen ;D
Vastaavaa hodaripösöä verrattiin rinnalla niin kyllä siinä paineessa ero on niin että omassa rakkineessa kovempi.
Kanteen en kyllä koske enneku vesipumppu vaihettu jakohihnan ym. vaihon yhteyessä pikapuoliin. Sen jälkeen jos vielä hupajaa tää systeemi niin täytyy käydä kaikki letkut ym. liitospinnat läpi, mut suotta räveltää ennenku pahimmat sulettu pois sotkemasta..

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #55 : 12.01.2011, 19:15:23 »
Varasin kuiteski varoilta ajan tussarointiin kuopijoon entisen huoltorastin karille, jolla nykyään korjaamo omalla nimellä. Tälläkin voorumilla kovasti kehuttu ukkeli! Lupas lähestyä onkelmaa, silimät auki, eikä vaan hyökkää suoraa kansipahvidiaknoosiin :P Sen ukon puhheitten perusteella olis nyt tarkotus lähtee etenemään tässä ilima/painehommelissa. jottainhan tuolle on kuiteski tehtävä... Nyt vain pelkkä vikalista ja sitten ruppeen pähkimään, että mitäs tehhään. Tällä yritän eliminoida päällekkäiset työt, eli tulevan jakohihnan ym vaihdot ja jos onki kuiteski tarvetta järäyttää yläkertaa jostain syystä niin ei tarvii kahteen kertaan samoja osia pureksia...

Sen verran mekaanikko otti kantaa tuohon hc-mittaukseen, että sen varaan ei kaikkee voi jättää, koska alkavat/pienet vuodot ei välttämättä nosta arvoja niin ylös, että sais lukemia paisarita... hohhoijaa >:( askel eteen ja viis taakse ;D

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #56 : 13.01.2011, 19:40:36 »
Edelleen pähkäily käynnissä...
Sanokaapa viisaammat, että minkälainen sisusta on tuolla paisarilla, mistä ol kuva tässä topikissa aikasemmin? Syylärin yläreunasta pikkuletku tuloo yläreunaan. onko putken pää ilmassa siellä säiliön puolella, vai meneekö nestepinnan maksimin alapuolelle? paisarin pohjasta paluuputki? alavesiletkulle.

Sanokaapa mitäs tapahtuu, jos tuo yhteys alavesiletkuun paisarista on tukossa/toimii vaillinaisesti? Hakisko paluuta sen ylemmän putken kautta ja ei saiskaan nestettä, vaan ilmaa korkista? Kun en tunne rakennetta niin vähä hakee ;D
Sitte jos olis saanu sitä ilmaa sinne syylärin yläreunaan->termari aukee->kuuma nestettä ilmakuplan sisään. Mitäs sitte? ilmalukkoo, painetta ja jo valmiiks ylitäyttyneeseen paisariin lisää tavaraa ilman kera...turskadus

Se tässä keississä ihmetyttää kun se kaikki ylimääränen ilma on aina syylärin yläreunassa. viimekerran ilmatessa oikeen katoin, että ei tullu ilmaa kennon ja termarin ruuveista.. ja ajon jälkeen jos paineen alasena raottaa sitä syylärin ruuvia niin sihisee kohtuu kauan ennenku tuloo nestettä. Luulis, että pitäs näkyä/tuntua jossain, jos tuo määrä ilmaa mikä syylärissä usein on kiertäs koneen läpi, mut ei tunnu. Toinen seikka on että en oo varma toimiiko flektin jäähytysnopeus. Ilmastointinopeus toimii... Tosin näin talvella saapi varmaan aika tovin pyörittää ulkosalla että lämpee tarpeeks. Ajossa ei varmaan kuulukkaan flektin pyöriä näillä keleillä hodarissa vaikka onki viimasuoja paikallaan.. Kesällä vielä ainakin pelas...

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #57 : 14.01.2011, 17:56:09 »
Noniin, mullakin ongelmat jatkuu. Ensimmäisen ilmauksen jälkeen homma vaikutti hyvältä pari päivää mutta sitten taas valo syttyi ja nesteen tasot heittelee. Kävin jopa ostamassa uuden paisarin korkin. Aluksi tosiaan saattoi nesteen taso vaihdella ihan miten sattuu, eli välillä nesteen pintaa ei edes näkynyt ja välillä taas oli aivan piri pinnassa. Ja toki välillä sitten aivan järjettömät paineet säiliössä ja vesiletkuissa, eli kun avasi korkin niin suurella paineella ilmat pihalle ja nesteet perässä. Välillä tietysti ajossakin tullut nesteitä ulos.

Aloin sitten pitämään tuota paisarin korkkia vähän löysemmällä ettei se paine kasvaisi niin suureksi ja nyt vaikuttaa siltä että nesteet vaan katoaa jonnekin. Korkista ei enää juurikaan ole tullut ulos mutta lähes joka kerta kun on lähdössä liikkeelle ja kurkkaa säiliöön niin nesteen pintaa ei juurikaan näy.

Eli edelleenkin aivan samoja oireita kuin kesällä jolloin auto oli huollossa muutaman päivän paineistettuna ja vuotoja ei löytynyt / paine ei laskenut. Alkaa mennä hermo tän homman kanssa. Jakopääremppaankin olis vielä 35t niin ei viittis vesipumppua lähteä kokeilemaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #58 : 14.01.2011, 21:40:22 »
Mielestäni jos pari päivää järjestelmä toimii ja sitten taas ei, niin kyse on huonosta ilmauksesta. Ensimmäisen ilmauksen jälkeen on jäänyt ilmaa taskuihin ja ne parin päivän sisällä kertyvät samaan paikkaan ja pysäyttävät nesteen kierron. Toinen mahdollisuus on, että ilmaa tulee pikkuhiljaa lisää vuotopaikasta (kannentiiviste tai joku muu vuoto).

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #59 : 17.01.2011, 12:21:43 »
Itellä muuten samansuuntaset onkelmat kun takulla, mutta nestettä ei näyttäs katoavan mihinkään, tai sitte korvautuu ilmalla johonki ;D
nyt ku oon pitäny nesteen tason hieman minimin yläpuolella ja ajanu vuotavalla korkilla, niin ei oo ollu mitään onkelmaa, edes syylärin yläreunaan ei kerää ilmaa kun hitusen, ts. kun ilmausruuvia raottaa, niin eka sihahtaa ja heti tuloo nestettä perään. Korkki vuotaa vain hitusen, eli ajossa paine kokoajan järjestelmässä ja sitte seistessä vuotaa ylimääräset paineet pikkuhiljaa veke. ehjän korkin kans paine kokoajan järjestelmässä olipa kone käynnissä tai ei.. Nesteentaso useimmiten siellä mihin oon sen laittanukki eli ok.
Paisari tarkotus irrottaa ja puhistaa. Samoin termari vaihtoon. Kaikki pikkuletkut, mitkä liittyy paisuntaan pitäs tsekata/puhistaa ja sitte jos ei korjaannu niin parin viikon pääsä diaknoosiaika, jonka jälkeen ollaan toivottavasti viisaampia. Jakohuolto+vesipumppu ehket kuiteski tehdään diaknoosin jälkeen eka, olipa diaknoosi mikä hyväsä. SEn verta monenlaista mielipijettä tähän asiaan oon saanu muualtaki kun täältä voorumilta.
Korjaamoiden on helppo tulkita kansiviaks tämmönen kun saavat hyvän huoltojopin ja yleensä kun tehdään se jakohuolto+vesipumppu samaan niin mistäpä asiakas lopulta tietää, missä vika olikaan, jos ei koko revohkan ajaks pääse takapiruks ::) Merkkiliike oli kuiteski aika vankasti sitä mieltä, että ei olis kovinkaan suurella todenäkösyydellä kansi, vaan jokin muu kun kävin asiasta toiseen kertaan jutustelemassa paisarin korkin noudon yhteydessä. Tiesivät sen momenttionkelman mutta olis kuulemma pitäny ilmetä aika paljo aikasemmin kun nyt... oli vissiinki eka kerran joku kädettömämpi ukkeli puhelimessa kun sei mittään tienny ;D

Just vkl kuulin yhen "tarinan" jossa oli presiis samat onkelmat eri automerkissä. Onkelmat loppu siihen että vesipumppu laski kaikki nesteet kerralla pihalle kaulalta ja korjaantu uuvella pumpulla. Havaittavaa vuotoa ei ollu ennakkoon....