Kirjoittaja Aihe: 306 - Ilmastointi ei aina toimi (rele)  (Luettu 2046 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mixa76

  • Vieras
306 - Ilmastointi ei aina toimi (rele)
« : 18.05.2010, 01:14:03 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2000 306 2,0 HDi (farmari).

Omassa kulkineessa myös ilmastointi alkanut toimi yhä enemmän satunnaisesti. Vika on ehkä paikallistunut kuvan "termostaattiin" (osa 6, 6-napainen rele), tai siihen liittyvään/sitä ohjaavaan lämpötila-anturiin (5) jossain ilmakanavan kätköissä (?). Perusteluina: kun tuon termoreleen pakkokytkee (kuori pois ja kytkee kelan johtavaksi), lähtee ilmastointi toimimaan. Aika paljon nippeliä tuossa "releessä"...

Napojen "kytkentäkaavio":  

1 2 3
4 5 6

1 = maa (-) [liitimessä johdon väri = musta]
2 = sillattu 1:n kanssa, maa (näkyy kuvasta) [musta]
3 = virta/heräte kojetaulun ilmastoinnin kytkimeltä
4 = jatkuva jännite, x V (kun "virrat päällä")
5 = jännite, kun kela kytkeytyy
6 = ?, Pieni jännite, y V tämän ja maan välillä, kun rele kytketty liittimeensä, muuten liittimestä 0; rele liittimessä: 6 ja 3 välillä jännite ~ x-y V [musta]

Muiden johtojen väri liittimessä ei nyt muistu mieleen, värillisiä kuitenkin...

Johtopäätelmä: joku värkki napojen 2 ja 6 välisessä piirissä (joko releessä tai sitten liittimeltä lähtevässä piirissä) säätää läpi pääsevää jännitettä, ts. raja-arvoa, jonka alittuessa/ylittyessä rele vetää ja ilmastoinnin rele saa virtaa. Menikö aivan puihin? Näyttääkö jonkun muunkin silmään tuo piirilevyn keskellä olevan komponentin (SIG) alempi juotos "poikkeavalta"?

Osa 2:

Flekti ei näyttäisi toimivan. Ei ainakaan lähde pyörimään, kun ilmastointi joskus sattuu kliksahtamaan päälle (yleensä kylmällä koneella). Eli siinä voisi olla "pääsyyllinen"...

Miten saan testattua flektin toiminnan helposti? Eli onko siellä lainkaan eloa. Irrottamalla termarikopasta jäähd.nesteen lämpötila-anturin johdon virtojen ollessa päällä? Ainakin Peugeotlogic-sivuston mukaan pitäisi tällöin alkaa pyörimään 1/1 nopeudella. Se anturi on vaan pikkasen ahtaassa paikassa, joten pitäisi varmaan ilmansuodattimelta lähtevä putki irroittaa. Muita testausmenetelmiä?

Ratkaisu:

Kolvasin sen murtuneen (juurikin kelan) juotoksen (piirilevyn alalaidassa numeroiden 691 yläpuolella) ja ilmastointi kytkeytyy nyt aina päälle napista painettaessa. Jäähdyttimen puhaltimet eivät silti toimineet ja se vika johtui siitä, että molemmat puhaltimien moottorit olivat rikki. Sain toiseen vähän eloa, kun kopauttelin sitä moottoria. Jonkun aikaa pyöri välillä, mutta "kuoli" aika nopeasti. Sähkömoottorien hiilitelineet olivat todella ruosteen raiskaamat, joten hiilet olivat totaalisen jumissa. Toinen moottori oli vielä elvytyskelpoinen, mutta toisen jouduin uusimaan. Nyt ilmastointi siis toimii ja puhaltimetkin pyörivät.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.