Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).
Jos auton kaasupoljin liikkuu tahmeasti, sen painaminen vaatii tavallista enemmän voimaa tai kaasu jää päälle, voi vika olla kaasuvaijerissa, jos (autosta riippuen) kaasuttimen tai kaasuläppäkotelon vivuston osat on jo todettu toimiviksi ja voideltu. Kaasuvaijeri saattaa liikkua huonosti, jos se säikeiden katkeamisen, voitelun puutteen tai jäätymisen seurauksena jumittaa kuoreensa. Jäätymisestä johtuvat ongelmat helpottuvat yleensä auton sulattamisella. Myös itse kaasupolkimen kiinnityksen voi tarkistaa ja voidella, vaikka siitä johtuvat ongelmat harvinaisia ovatkin.
Vaijerin ja samalla muiden siihen liittyvien osien kunnon saa testattua helposti irrottamalla sen kaasuttimesta tai kaasuläppäkotelosta. Mikäli vaijerin kiinnityksessä on säätömahdollisuus, kannattaa sen paikka merkitä, jolloin kiinnittäminen takaisin helpottuu. Myös vaijerin oikea kulkureitti kiinnityksineen moottoritilassa on muistettava. Vaikka vaijeri tuntuisi liikkuvan melko hyvin käsin liikuteltuna, saattaa se silti paikalleen asennettuna kuormitettaessa takerrella. Vaijerin voitelu onnistuu yksinkertaisesti nostamalla sen pää riittävän ylös ja valuttamalla kuoren sisälle ensin esim. irrotusöljyä ja lopuksi aseöljyä, moottoriöljyä tai vastaavaa voiteluainetta. Voitelua kannattaa nopeuttaa liikuttamalla vaijeria useita kertoja edestakaisin. Myös paineilmaa voi käyttää avuksi. Ylimääräiset voiteluaineet saattavat valua vaijerin kaasupolkimen puoleisesta päästä lattialle.
Voitelun jälkeen vaijerin pitäisi liikkua todella kevyesti, mutta jollei näin ole, saattaa ongelma johtua katkenneista säikeistä ja vaijeri on vaihdettava uuteen. Tarvikkeena myydään yleismallisia vaijerisarjoja, jotka voidaan itse lyhentää sopivan pituiseksi.
Kaasuvaijerin voitelu edes parin vuoden välein lisää sen käyttöikää.