Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akselisto  (Luettu 25142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ralle

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #30 : 10.08.2012, 01:01:39 »
Kunnostetun akseliston saa 400-450 euroon, mistäs sen tietää missä kunnossa käytetyn auton akselisto on?

mykisstys

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #31 : 31.08.2012, 15:12:01 »
Todenäkösesti se on parempi ja kestävämpi kuin alkuperäinen.

Kiisseli

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #32 : 06.03.2013, 20:52:58 »
Auto: 1998 306 1,9 TD.

Varmasti löytyy netistä paljon tietoa näistä pökötin taka-akseleista, mutta kysäisenpä nyt täältä.

Elikkä tuossa pökötti ei mennyt enää leimasta läpi, taka-akselin takia. Tarkkaan en nyt muista että mitä siinä oli viaksi ilmoitettu, mutta välystä jokatapauksessa. Renkaat harottanut jo pitemmän aikaa ja vuosi sitten katastusukko sanoi että periaatteessa voisi hylätä, mutta käytännössä ei kun ei välystä (silloin) ole. Kunnostetun taka-akselin hintoja kyselin ja lähemmäksi 500 euroahan ne kapuaa.

Käytettyä akselia olen etsiskellyt ja Sedanin akseleita löytyisi suht koht edullisesti, joten kuinka paljon eroa noiden sedanien ja farkkujen akseleissa on? Tuo auto kun on ilman ABS:sää, joten eikös siihen käy ABS:sän omaava taka-akseli?

Mitenkäs sitten, mahtaako jossain Citroenissa (Xsara?) olla samankaltainen akseli?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 923
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #33 : 22.03.2013, 19:35:05 »
Eroja on tasan sen verran, että sedanin akselissa vääntösauva on 19,5mm halkaisijaltaan ja farkussa 20mm.  Tuo tarkoittaa, että sedanin akselin kantavuus on jonkin verran heikompi. Myös Xsaran ja Zx:n akselit passaa. Td:ssä taisi olla rummut takana, joten hommaa sitten rummullinen akseli tai joudut vaihtamaan napatapin vanhasta askelista.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Kiisseli

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #34 : 16.04.2013, 19:33:14 »
Laitan tämän kysymyksen nyt tänne, kun se vähän liittyy tuohon taka-akseliinkin  :D

Elikkä tuosta 306 Pösöstä olen vaihtamassa taka-akselia, kaikki akselin pultit ym. aukesivat ihan kivuttomasti, ja akselin saisi kohta irti, mutta jarruputken liitoksia en saa millään auki. Ajattelin laittaa tuon vanhan ALB-venttiilin ja siitä pitäisi saada yksi jarruputki irti ja toisesta päästä yksi. Ihan siihen tarkoitettu työkalukin on ja erilaisia ruosteenirroittimia suihkuteltu 3 päivää, mutta aina muljahtaa eikä sen jälkeen oikeen saa millään otetta saatikka auki.

Helpottaisiko jos akselia pudottaa pulttien varassa alemmaksi? Paljonkohan uudet jarruputket maksaa tai niiden teettäminen? 150 euron kieppeillä olisi ollut vaihtotyö, mutta päätin rueta itse. Ja niin pitkälle kuin pystyy myös teen  ;)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #35 : 16.04.2013, 20:04:22 »
En kyllä yhtään muista mitä maksoi autotarvikeliikkeessä jarruputken tekeminen. Minusta oli kuitenkin sen verran kohtuullista että en kovin kauan jaksaisi yrittää vanhojen irrottamista. Lämmittäminen auttaa. CRC Rost Flash Irrotusöljy tuntuu aika tehokkaalta irrottamaan jumittuneita ruuveja ja muttereita. Motonet hinta 8.90 €, 500ml.

vasilisko

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #36 : 18.04.2013, 17:58:31 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Osaako joku kertoa onko -95  306 4-ovisen taka-akselisto täysin yhteen sopiva -98 306 farmarin kanssa.
Itselläni on abs ja siinä ei ole, mutta navat vaihtamalla homma onnistunee ongelmitta tai sitten ei. Mutta miten noiden akseliston kiinityksen ja rakenteiden  kanssa lienee.

Ralle

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #37 : 18.04.2013, 23:11:56 »
Kiinnitykset samat. Eroja voi olla vääntösauvoissa ja kallistuksenvakaajassa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #38 : 18.04.2013, 23:54:41 »
Napojen lisäksi joutunet vaihtamaan myös satulakiinnikkeet. Pyörintänopeusanturi on kiinnitetty kyseiseen kappaleeseen.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 923
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #39 : 19.04.2013, 07:17:44 »
Onko td:ssä vai levyt takana?

Vääntösauvat on sedanissa/hatchbackissa ohuemmat mitä farkussa mutta käytännössä ei tuolla ole juurikaan merkitystä normaalikäytöllä.

Akseleiksi käy 306:sen, Xsaran kuin Zx:n akselit. Kaikki on menee bolt-on paikalleen kun kaikissa on sama akseli. Jos eroina on rummut ja levyt niin nuokin saa kohtuu työllä vaihdettua ristiin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Kiisseli

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #40 : 19.04.2013, 11:15:02 »
Ponnistelujen jälkeen vanha akseli on saatu nyt irti, kaikki muu meni kohtuu hyvin, paitsi nuo edellämainitut jarruputket tahtoivat olla tiukassa. Mutta lopulta nekin avautuivat kokeneemman kaverin toimesta  ;). Niiden jarruputkien kiinnitysnippojen tms. päät vain tahtoivat muljuta, mutta varmaankin ajavat asiansa kun kiristää lukkopihdeillä sopivan kireälle?

Mitenkä tiukkaan laitan nuo taka-akselin mutterit, millä se tulee kiinni? Mututuntumalla niin tiukkaan kuin saa vai onko joku momentti? Äkkiseltään en löytänyt. Tiukassa ne ainakin olivat...

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 859
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #41 : 19.04.2013, 13:10:45 »
Tarkoitat ilmeisesti taka-akselin kiinnitystä koriin?
Etummaiset 55Nm ja taaemmat 45 Nm.

vasilisko

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #42 : 19.04.2013, 20:21:58 »
Rumpujarrut on takana tässä 306 td:ssä.  Eli ei siis kovin kummoinen homma kuitenkaan olisi tiedossa. Akseli ei maksaisi kuin150e ja on suoralinjainen nipoilla varustettu akseli kokonaisuus.

vasilisko

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #43 : 14.07.2013, 19:36:41 »
Taka-akselia vaihdettaessa ei tarvitse irroitella jarruputkia. Riittää kun irroittaa äänenvaimentimen, abs-johdot liittimistään, käsijarruvaijerin jarrukengistä ja vetää navat ulos ja sitoo roikkumaan ne auton sivulle.  Jarruputket pitää irrottaa klipsuistaan ja paineensäätäjän voi löysätä rungosta sitten kun akselistoa on laskenut sen verran alaspäin että sopii laittamaan 10mm avaimen mutterille. Jos omaa hitsauskoneen niin hitsaa paineensäätimen mutterin runkoon kiini jotta paikoilleen laittaessa ei tarvitse ähertää ahtaissa tiloissa tai pistää ne vaikka silikonilla kiini.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 312
    • CitiX Oy
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #44 : 16.07.2013, 18:17:04 »
Kumpi on "tuhoisampaa" akselin laakeroinnille, aika vai kilometrit? Mulla olis -98 mallinen 48tkm ajettu, kannattaako laittaa nippoja enää?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97