Kirjoittaja Aihe: 5008 - Peruutustutkan kytkeminen pois perävaunukäytössä (sähköpistokkeen kytkin)  (Luettu 4259 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

plu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2011 5008 1,6 THP 156 Sport (7-paikkainen, etu- ja takatutka).

Autooni asennettiin Automaan toimesta Kovilin vetokoukku (on rakenteesta ja ohjekirjoista päätellen kyllä jonkun muun saman konsernin tehtaan tuote vaikka kuulan muovisuojassa Kovil lukeekin). Koukku on avaimella lukittavaa mallia joka irtoaa ja kiinnittyy suoraan pystysuunnassa pyöreää lukitusrengasta kiertämällä ilman Kovilin perinteistä 90 asteen kääntöä vaakasuorasta pystyyn.

Sähkösarja on mallia 13 -napainen jossa pistorasia kääntyy puskurin taakse piiloon kun sitä ei käytetä.

Huomasin tuossa tänään ekaa kertaa kärryn eteen valjastaessa ettei takatutka kytkeydy pois päältä kun kärry kytketään kiinni sähköihin. Kysymys kuuluukin: toimiiko tuo tutkan poiskytkentä muilla jälkiasennetun koukun yhteydessä tehdastutkalla? Entisessä VW:ssä niin ikään Kovilin koukulla toimi ihan mainiosti. Ei tarvitse välttämättä olla juuri 5008 kokemuksia, sisarmalleissa kuten 308 ja 3008 sähköt on varmaan pitkälti vastaavia.

Itse lähden siitä ettei ainakaan nykyaikaiseen autoon tutkan jatkuva ulina pakitettaessa mitenkään kuuluisi...

Ratkaisu:

Näköjään 5008:n vetokoukun yhteydessä on tuo samainen mikrokytkinsysteemi, ja sen johto oli jäänyt kytkemättä / irronnut vetokoukun asennuksen yhteydessä. Eilen tuli homma korjattua Automaan toimesta, nyt pelittää. Kiitokset kaikille vastanneille!

Tänään tuli havaittua että tutkan ohitus perävaunulla ON tosiaan niin fiksu, että etututkat toimii silti. Aika hyvä!

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Muistaakseni piti testerillä laitta tieto, että koukku asennettu.
Peugeot 508 & Peugeot 607

plu

  • Vieras
Mutta tiedätkö siis varmasti että tutkan ohituksen tulisi olla mahdollista näissä? Kyseessä eka Pögöttini...

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Napistahan tuon saa pois päältä, ettei ulise.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 941
  • Kuolema kuittaa univelat...
Pitää ohjelmoida testerillä jos haluaa sen "automaattiseksi", tuossa oli yksi 407 missä oli sama vika, ei muuta kuin takaisin asentajan ihmeteltäväksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

plu

  • Vieras
Tuolla 5008:n käyttökokemukset -ketjussa tulikin jo kritisoitua tutkan toimintaa, se on selkeästi huonompaa kuin edellisessä VW:ssä. Volsussa ei tutkan ohitusnappeja ollut, eikä niitä liioin tarvittu...virhepiippauksia sattui ehkä kerran-kaksi talvessa jos peräpää oli tuiskannut poikkeuksellisen paksuun lumipeitteeseen. Lian tai veden takia ei tutka hälytellyt milloinkaan, eikä toisaalta jättänyt aiheesta hälyttämättäkään. Lisäksi tunnistukset alkoivat pidemmältä etäisyydeltä ja olivat tarkempia. Omaan makuun sattui vielä niin tarkasti, että kärryn eteen peruutettaessa piipitys muuttui yhtäjaksoiseksi juuri sillä siunaamalla kun aisan pää oli koukun nupin kohdalla...mikä tietty perustui hyvään tuuriin, sattui vaan natsaamaan tuon auto / kärry-yhdistelmän kanssa hyvin.

Pögötissä on eilisen perusteella aisa 1-2 cm:n päässä puskurista kun tutka alkaa huutaa jatkuvaa.  :( Ei haittaa kevyellä kärryllä, jota voi helposti siirtää käsin mutta venetrailerin kiinnittäminen viettävällä pinnalla voi olla mielenkiintoinen homma. Pitää opetella vaan peruuttamaan riittävän tarkkaan ilman tutkaa...

LuZiaN0

  • Vieras
Mulla on 3008:ssa samanlainen koukku ja liitin. Tutka on kyllä pois päältä kun peräkärry on kytkettynä.

Mikähän virka muuten tuolla 13-napaisella liittimellä on, typerä käyttää adaptereita, milloin jäässä, milloin hukassa, milloin rikki...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 941
  • Kuolema kuittaa univelat...
Eikö joissakin asuntovaunuissa ole tuo 13 napainen? Kai sillä nyt joku funktio on?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 118
Minulla on 308 SW:ssä 13-napainen rasia ja siellä on mikrokytkin joka painuu pohjaan kun perävaunun johto on paikallaan. Tällä ohjataan peruutustutka pois päältä. Samanlainen ratkaisu minulla oli jo 307:ssa sekä 7-napaisessa, että 13-napaisessa rasiassa. Vielä kun saisi auton takasumuvalon sammuksiin saksan malliin, kun on kärry perässä.

13-napaisen rasian idea on että siinä riittää johdotukset perävaunun peruutusvalolle, joka muuten tulee pakolliseksi kaikissa jarrullisissa perävaunuissa. Sieltä saa jatkuvan virran perävaunuun, sekä latausvirran perävaunun akulle. Itselläni jarrullisessa tavaraperävaunussa peruutus- ja työvaloille virta tuolta. Lisäksi kärryssä on oma akku, jolla saa palamaan parkit , vaikka ei olisikaan autossa kiinni ja kärryn akku ladataan tuon latausvirran syötöllä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 405
  • Auto uutena 18.9.2006
...Pögötissä on eilisen perusteella aisa 1-2 cm:n päässä puskurista kun tutka alkaa huutaa jatkuvaa.  :( Ei haittaa kevyellä kärryllä, jota voi helposti siirtää käsin mutta venetrailerin kiinnittäminen viettävällä pinnalla voi olla mielenkiintoinen homma. Pitää opetella vaan peruuttamaan riittävän tarkkaan ilman tutkaa...

Noin päin olevan jutun saat korjattua laittamalla peräkärryn aisaan pysyvän tai tilapäisen "kohteen" joka aiheuttaa hälytyksen sopivassa kohdassa.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2018 345 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207