Kirjoittaja Aihe: 605 - Käsijarru  (Luettu 4588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Crys

  • Vieras
605 - Käsijarru
« : 08.03.2011, 00:38:08 »
Auto: 1996 605 2,0 SLI.

Itselläni on 605:ssa käsijarru löysänä ja mietin, että onko tekniikka vastaavanlainen kuin 405:ssä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7021.0

Pystyykö tällainen "kerrostaloasuja" tuon käsijarrun kiristämään? Käsijarrun löystyminen on ollut ongelmana aikaisemminkin, silloin se kiristettiin huoltamon toimesta, joten en tiedä siitä sen tarkemmin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #1 : 08.03.2011, 07:57:40 »
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 08:42:42 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #2 : 09.03.2011, 09:07:47 »
Rummun ulkosassa siinä rengaspulttien reikien välissä on kumitutti. Ota se pois (saattaa onnistua jopa vannetta irroittamatta) ja kääntele rengasta kunnes löydät säätösysteemin reiän kohdalle (löytyy vähän alakohdan sivulta, ehkä kello 4:n vai oliko toisella puolella eli kello 8:n kohdalta, tarvitset taskulampun). Siellä on kierretanko ja mutteri, joka on hammasrattaan näköinen. Pyöritä tuota mutteria pienehköllä talttapäisellä ruuvimeisselillä vääntämällä kunnes se on aika kireä (kokeile oikea kiertosuunta). Vedä välillä kovaa käsijarrua ja pyörittele rengasta, jotta palat asettuvat rumpuun. Etsi sopiva säätö, jossa käsijarru ei laahaa, mutta ottaa pian kiinni kahvaa vedettäessä. Kahvan "tyhjään" vaikuttaa molempien puolien säätö.

Tuota säätöä olen tehnyt kerran vuodessa aina keväisen renkaanvaihdon yhteydessä. Koskaan ei ole ollut tarvetta säätää vaijereita, mutta taaimmaiset vaijerit ja käsijarrupalat olen kertaalleen vaihtanut, kun vaijerien huonon kunnon takia palat laahasivat.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #3 : 09.03.2011, 23:32:33 »
...kokeile oikea kiertosuunta...

Kenkien ala-osan etäisyys rumpuun pienenee, kiertämällä kyseistä säätöä;
- apukuljettajan puoleinen pyörä -> 'alhaalta ylöspäin'
- kuljettajan puolella vastaavasti -> 'ylhäältä alapäin'.

Crys

  • Vieras
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #4 : 14.03.2011, 13:08:25 »
Noniin, viikonloppuna tutkin tutun kanssa autoa ja aikalailla tämän näköinen tilanne siellä oli vastassa:

http://peugeot605.forumeurs.fr/download/file.php?id=1714&sid=d639fe3289d446aa1d85072d2b3596cb

"Hammaspyörä" löytyi tuosta pulttien kiinnitysreikien kehän ulkopuolelta olevasta yhdestä reiästä. Kuljettajan puolella klo 8:ssa ja apukuljettajan puolella klo 4:ssä. Hyvä kikka säätämisessä oli raaputtaa pienet merkit jarrusatulan kohdalle, jolloin ei tarvinnut niin metsästää lampulla oikeaa kohtaa.

Molempien puolien säätöön hyvä ohje kiertosuunnalle on, että käsijarrua kiristettäessä hammasratasta pyöritetään näkyvältä puolelta kohti renkaan napaa.

5 kertaa piti renkaat ottaa irti, jotta löytyi piste jossa ei enää laahannut. Lumella testatessa tosin vain toisen puolen rengas meni lukkoon liutettaessa pieneen alamäkeen ja kiskastaessa käsijarrua. Tämän pitäisi kuitenkin käsittääkseni riittää katsastukseen? Autoon on vaihdettu n. 2 vuotta sitten käsijarrun palat ja vaijerit.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #5 : 14.03.2011, 13:40:35 »
5 kertaa piti renkaat ottaa irti, jotta löytyi piste jossa ei enää laahannut. Lumella testatessa tosin vain toisen puolen rengas meni lukkoon liutettaessa pieneen alamäkeen ja kiskastaessa käsijarrua. Tämän pitäisi kuitenkin käsittääkseni riittää katsastukseen? Autoon on vaihdettu n. 2 vuotta sitten käsijarrun palat ja vaijerit.

Aika heikolta kuulostaa, jos ei edes lumella mene lukkoon. Olisiko käytön puutetta ja/tai jumittava vaijeri? Kyllä mulla menee molemmat lukkoon hiekalla ja kunnolla kahvasta vetäen jopa asfaltilla. Katsastuksessa saa olla aika suuri ero käsijarruissa (70%?) eikä hirveän suurta pitoa vaadita, mutta pitää ne nyt lumella lukkoon mennä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #6 : 14.03.2011, 20:32:04 »
Katsastuksessa saa olla aika suuri ero käsijarruissa (70%?) eikä hirveän suurta pitoa vaadita...

Kyllä sitä pitoakin vaaditaan. Ajoneuvoasetus määrittää, muistaakseni 16 % kokonaismassasta tjsp... eli jos/kun kokonaismassa vaikkapa 2030 kg, tällöin jarruvoiman per puoli, on oltava vähintään 1,59 kN.

2030 x 9,81 x 0,16 = 3186 N -> 3,2 kN

Toinen vaihtoehtoinen sääntö, on 20 % omamassan painovoimasta, jolloin esim. 1630 x 9,81 x 0,20 = 3198 N -> 3,2 kN
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 20:35:39 kirjoittanut Benkku »

radiaani

  • Vieras
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #7 : 22.12.2014, 17:07:38 »
Auto: 1994 605 2,0 SRTI.

Oikean puolen käsijarru alkoi oireilla siten, että jarru alkoi mennä peruuttaessa päälle, joskus ihan kunnolla lukkoon. Jarrua purettaessa rummun sisältä löytyi mm. jarrukenkiä paikoillaan pitävät "ruuvit" irtonaisina ja jarrukengät olivat pois paikoiltaan.

Mitään ei varsinaisesti näyttänyt rikkoutuneen, mutta "ruuvien" irtoamisen syy näyttäisi olevan siinä, että niiden kiinnityspinta jarrukilvessä on syöpynyt puhki, joten ne pysyvät varsin heikosti paikoillaan. Mikä olisi paras tapa korjata jarrukenkien kiinnitys, kun uusia jarrukilpiä ei näytä olevan saatavilla?

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #8 : 22.12.2014, 17:38:35 »
Vastaavanlaista kiinnitystä on käytetty myös 406 mallissa. Siinä tuota ongelmaa on korjattu kiinnittämällä käsijarrukengät pulteilla ja nylock muttereilla. Jos jarrukilven takapuolella on vaan tarpeeksi tilaa muttereille, niin pitäisi onnistua tässäkin mallissa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #9 : 22.12.2014, 22:38:51 »
Vastaava kiinnitys on kaikissa henkilöautoissa, eli se on hyvin yleinen. Mainitsemasi pultit (ja prikat) ja nylokit on hyvä tapa korjata. Itse tein juuri noin 6 vuotta sitten 406 farkkuun.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käsijarru
« Vastaus #10 : 23.12.2014, 04:29:47 »
...kun uusia jarrukilpiä ei näytä olevan saatavilla?

Oletko edes kysynyt? Hintaa niillä toki on, toista sataa per puoli.