Kirjoittaja Aihe: 406 - Nopeuden mukaan muuttuva huriseva ääni takaa (pyöränlaakerit)  (Luettu 8980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tiarb

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 406 3,0 V6.

Hei!

Olisi seuraavanlainen pulma autossa, johon kaipaisin asiantuntevaa vahvistusta; pari viikkoa sitten ilmaantui kummallinen auton nopeuden kasvaessa nouseva matala hurina taakse, kuulostaisi tulevan oikealta ja veikkaisin laakeria, mutta kumpaa ja onko sittenkään laakeri. Oireistoa tarkemmin:

- Jurinan alettua epäilin käyristynyttä takajarrulevyä, kun varsinkin oikea levy oli kulunut kumman epätasaisesti. Pyöritettäessä ulompi jarrupala hipaisee levyä. Molempien takajarrulevyjen vaihto ei muuttanut tilannetta. Lisäksi huomattu sittemmin, että satulan alaliuku on molemmilla puolilla totaalisen jumissa. Näin siis pienen pieni mahdollisuus että ääni kuuluisi noista kun palat "taputtelee" joka kierroksella levyjä molemmilla puolilla. Comments? Tarkoitus hoitaa alaliu'ut kuntoon vkloppuna.
- Kun renkaat ja jarrupalat on irti, oikean puolen napa pyörii kankeammin kuin vasemman, mutta kumpikaan ei pyöri mitenkään erikoisen hankalasti + aivan selkeää diagnoosin/arvauksen varmaksi vahvistavaa rutinaa ei ole myöskään.
- Ääni häipyy kun kaartaa oikealle. Vasemmalle kaartaessa ääni ei tunnu eroavan suoraan ajamisesta.
- Ratissa tai muutoinkaan autossa ei tunnu värinää äänen kuuluessa.
- Ääni alkaa kuulua noin 40-50km/h paikkeilla hyvin vaimeana, voimakkaimmillaan n. 70-80kmh paikkeilla, yli 100kmh ääni vaimenee jokseenkin, tosin voi johtua äänen korkeuden luomasta vaikutelmasta, ts. bassoin hurina katoaa.

Eli kumpi puoli, takaa vai edestä, vai voisko tää sittenkin olla vielä jotain ihan muuta?

Jos kyse on laakerista, veikkaan että jumissa oleva jarrusatulan alaliuku on aiheuttanut sen hajoamisen, ts. kun vain sisäpuolelta tulee painetta levyyn jarrutettaessa, levy vääntää keskiötä ja sitä kautta aiheutta ylimääräistä vääntöä laakeriin... voisko olla näin, komppaako joku?

Ratkaisu:

Tämä case on nyt closed. Oikean etulaakerin vaihdolla hiljeni noin 50%, nyt vaihdettiin oikea takalaakeri ja hurina loppui vihdoin kokonaan. Että sellanen tapaus.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Toimisko tässä vanha kikkakolmonen: ota vanne irti, laita kuulosuojaimet päähän, laita joku ohut terästanko kuulosuojaimiin ja napaan kiinni. Kuuntele mistä nurkasta se jurina lähtee kun napa pyörii ;D

Eipä tuo nopeuden mukaan muuttuva ääni muualta oikein voi lähteä kuin pyöränlaakerista tai vetarista.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Jarrusatuloiden jumittamiset ensin kuntoon ja kokeilu, josko jurina sillä loppuisi. Saattaa tosin olla myös laakereista johtuva.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

wiltsu888

  • Vieras
Itellä oli aikoinaan autossa vähän samanlaista jurinaa.. varsinkin toiseen suuntaan kaarrettaessa kovalla nopeudella ääni koveni huomattavan kovaksi. Mitään rohinaa en kuullut pyörittelemällä eikä korjaamollakaan osanneet sanoa onko se laakeri. Epäilivät silloin myös jarruja, jotka vaihdettin, mutta vika oli laakerissa. Eli kovassa nopeudessa kaarrettaessa sai kovan paineen pyörän päälle niin jurina alkoi taas. Laakeri vaihtoon ja vika oli sillä korjattu.

tiarb

  • Vieras
Auto: 2004 406 GW 3,0 V6 Executive (automaatti, 207 000 km).

Paljonko sun autolla ajettu? Samankaltaisia oireita ollut havaittavissa, ratasta heiluttaessa löytyy väljyyttä. Laakerivikaa epäilen meillä molemmilla...

Rattaat tuntuu ihan jämäköiltä molemmin puolin ja pyöränkään kanssa ei välyksiä. 217tkm ajettu.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Voi se olla renkaastakin johtuvaa, mulla on jurissut toinen takapyörä pari talvea ja ääni oli aivan kuin laakeri olisi mennyt. Olin jo henkisesti valmistautunut laakerin vaihtoon, mutta keväällä kun vaihtoi kesärenkaat ääni hävisi tullakseen taas seuraavana talvena takaisin. Ja sama rengas ei aikaisempina talvina pitänyt mitään ääntä. Täksi talveksi tuli uudet renkaat ja ei ole äännellyt. Autossa on 420 tkm mittarissa ja takapyörän laakerit ovat alkuperäiset.

tiarb

  • Vieras
Voi se olla renkaastakin johtuvaa, mulla on jurissut toinen takapyörä pari talvea ja ääni oli aivan kuin laakeri olisi mennyt.

Njaa-a, voiko renkaista lähtevä ääni vaimentua noin reippaasti sen mukaan mihin tie kaartaa?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Etupyörän laakeri on aika todennäköinen, takalaakerin ovat yleensä tainneet kestää paremmin. Keula ilmaan, etupyörät pois ja vaihde päällä tyhjäkäynnille käymään. Sitten kuuntelee molemmilta puolilta jonkin ison kiintoavaimen tms. avulla kuuluuko toiselta puolelta jotain ylimääräistä rohinaa. Se avain tai vastaava siihen olkatukeen kiinni, ja korva toiseen päähän. Jos ei kuulu rohinaa, niin sitten tutkimaan takapyörien laakereita.

vmikkoj

  • Vieras
Minäkin aikoinaan ihmettelin takapäästä kuuluvaa jurinaa ja olin hieman ymmälläni, kun vika olikin etupyörän laakerissa :-[.

tiarb

  • Vieras
Päivitystä asiaan:
- Oikeaa etupyörää pyöritelty ja kuunneltu (ei tosin millään tanko/jakoavain/stetoskooppi kikalla), ei erikoisempaa äänessä ja tuntumassa. Enää vasen pyörittelemättä :P
- Takajarrut rempattu (liu'ut vaihdettu, kaikki tsekattu ja voideltu asiallisesti); ei erityisempää muutosta, paitsi että jarrut toimii paremmin kuin ikinä ;)
- Leikeilty dremelkopiolla koko talven jumissa olleet alumiiniset venttiilinhatut ja käyty tsekkaamassa vihdoin rengaspaineet. Oli 2,2, vedin taloudellisuus mielessä 2,5. Oisko tuo himpun ääni hiljentynyt.

Sen verran kuitenkin hiljainen jurina et seuraava checkpoint lienee kesärenkaat, ts. josko tuo sittenkin rengasmelua vaan olis. Kaikennäköstä kiveä tuolla varsinkin takarenkaiden urissa pyörii jne.

t:Henkka

tiarb

  • Vieras
Kilometrit ja oireet täsmäisivät oikeanpuolen etupyörän laakeriin, varmaa ei tietysti voi sanoa mutta yleensä vian tuntee kun nostaa etupyörän ilmaan ja pyörittää. Renkaassa tuntuu pientä tärinää pyöritettäessä.

Nyt on kesänakit alla ja vonkuna jatkuu. Unohdin sitten vaihtaessa pyöritellä eturenkaita laakerivian tulkkaamiseksi. Hiffasin tuossa kuitenkin että peltivanteet kun on nyt alla, pääsen paremmin tuntemaan suoraan navan lämmön. 100km ajon jälkeen oikean etupyörän napa on aivan selvästi lämpimämpi kuin mikään muu napa. Täytyy himassa napata pyörä ylös ja tutkia, mut kyllähän se tosiaan kovasti sitten oikealta etupyörältä vaikuttaa.

Omalla tavalla helpottavaa jos olisi, ts. tässä autossa on jo kertaalleen takalaakerit vaihdettu, olisi varmaan jotain järeämpää vialla jos nyt jo olisi taas takalaakeri rikki.

micco

  • Vieras
Laakeri vian tuntee joskus siten, että pyörittää rengasta auto ylhäällä ja pitää kättä jousella. Jos kädellä tuntee tärinän jousessa on sen pyörän laakerissa vikaa.

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Auto: 1998 406 1,8 (porrasperä).

Omassa entisessä oli ostettaessa ihan kunnon jurinaa takapäässä. Kuskin puoleinen takalaakeri ryhtyi metelöimään noin 80-90 nopeudessa. 4 vuotta tuli ajettua eikä laakerille tehty mitään. Välystäkään ei ollut.

No, tarina on seuraava: auraukset olivat pielessä, hanttarin puolen eturengas oli sisäreunaltan sileähkö ja nelipyöräsuuntaksessa paljastui, myöskin takapyöristä virheellistä suuntausta. Kun suuntaukset olivat kunnossa ja uudet suvikumitkin hankittu, melu häipyi. EI ihan heti kokonaan, mutta siitä se hävisi pikkuhiljaa.

Tokihan mietin myöskin takajarrujen, lähinnä käsijarrun osutta lämmönlähtenä, sillä kun takajarruja availin myöhemmin, ei sitä kuskinpuoleista takajarrumpua meinanut saada irti ei sitten millään. Hanttarin puoleinen lähti ihan kuten pitäisikin.
Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

tiarb

  • Vieras
Jees nyt on tehty "jousitunnustelu" jne. Ei tos oik. edessä kummemmin klappia ole, mut vähän tuntuu tavallista enemmän hanttia, ja jousen kautta "rouhetta". Tsekkasin vasemmankin ja pyörii much better eikä jousesta tunnu juuri mitään jurraa.

Seuraava temppu lienee enää ton laakerin vaihto, sit viimestään tietää oliko se toi :P

Ja tarina jatkuu... Oikean etupyörän laakeri on nyt vaihdettu, ääni vaimeni reippaasti mutta yhä selkeä hurina, joka katoaa kun kaartaa tiukasti oikealle ja voimistuu kun vetää vasemmalle. Ilm. kyseisessä laakerissa oli siis kyllä vikaa, mutta oisko se nyt sit seuraavaks vasemman takalaakerin vaihto sitten myös? Voiko vetariongelmissa olla tälläisiä kaarreominaisuuksia?

tiarb

  • Vieras
Korjaan itseäni, oikean puolen takalaakeria kai tässä tarvitsee epäillä osasyylliseksi jos oikealle kaartaessa hiljenee eikä suinkaan kumpaakaan vasenta?