Ongelma:
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110 (RHZ, 365 000 km).
Auto alkoi savuttaan harmaata/vaaleeta. Savua tulee tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa savun määrä lisääntyy. Ei ole jäähdytysnesteestä johtuvaa savua. Auto ollu testerissä ja sen mukaan ei suutinvika. Ei vikakoodeja. Egr tulpattu molemmista päistä laipalla. Auto vetää ihan hyvin ja lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti. Ajettu vian ilmaantumisen jälkeen 150 km eikä tällä matkalla öljyä vähentynyt.
Ratkaisu:
Autossani savutukseen syy oli yhdessä suuttimessa, joka tiputti polttoainetta sylinteriin ja aiheutti savutuksen. Suuttimen neula ja kärki piti vaihtaa. Ei näkynyt elektronisessa mittauksessa eikä ohivuotomittauksessa. Vian löytämiseksi olis pitänyt viedä suuttimet testipenkkiin. Vika löytyi puristuspainemittauksessa, kun yhdestä sylinteristä "roiskui" polttoainetta startilla pyöritettäessä. Autolla piti ajaa korjauksen jälkeen n. 30 min (kierrokset 5000 r/min) ennen kuin savutus lakkasi ja putki oli kuiva. Korjauksen jälkeen savutusarvo oli 0,64.