Kirjoittaja Aihe: 405 - Takapään valoissa vikaa  (Luettu 6595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pii

  • Vieras
405 - Takapään valoissa vikaa
« : 28.04.2011, 10:10:57 »
Ongelma:

Auto: 1994 405 1,6.

Ongelmana on vasemman takavilkun toimimattomuus jarrupoljinta painaessa. Vilkku toimii kun ei paina jarrua, mutta vuorottelee jarruvalon kanssa. Etuvilkku toimii moitteetta. Onko kyseessä jokin maadoitusvika?

Ratkaisu:

Puhdistin liitokset ja taivuttelin liitoksia vähän sopivampaan asentoon, kun huomasin, että liitintä taivuttaessa valot alkoivat toimimaan. Eli tällä hetkellä ainakin toimii normaalisti, katsotaan kuinka kauan.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #1 : 28.04.2011, 10:47:10 »
Takavalo paneelin  tyyppivika, kun miinus (maa) uupuu yleisin pistokkeen kontakti hapettunut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #2 : 28.04.2011, 11:38:15 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906, 06.10.1995).

Kaverin autossa takavaloumpion muut valot vilkkuivat (himmenivät ja kirkastuivat) vilkun tahdissa ja jarrupolkimen painaminen vilkutuksen aikana sai vilkutuksen nopeutumaan. Vika oli (vasemman) takavalon maadoituksessa, joka korjaantui liittimen puhdistamisella ja sen maajohtimen kielekkeiden varovaisella taivuttamisella paremman kontaktin synnyttämiseksi. Puhdistamisessa voi käyttää apuna hiomapaperin palaa, hapettumia poistavaa puhdistusainetta (esim. CRC Oxide Clean) ja lopuksi suojaavaa ainetta (esim. CRC Contact Protect).

Näyttäisi olevan aika yleinen vika ainakin 2. mallisarjan autoissa, koska näitä tapauksia näkee aina välillä liikenteessä. Vastaava ongelma 306:ssa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4711.0
« Viimeksi muokattu: 12.08.2014, 20:47:46, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

GEX-12

  • Vieras
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #3 : 28.04.2011, 16:50:37 »
Tämmöisessä vian korjaamisessa harrastaja koskee moneen eri kohtaa, jolloin todellinen vian kohta jää hämäräksi ja jos siitä heti tekee vian määrityksen, mikä saattaa olla väärä. Maajohtoon kohdistuu enint. 65 W, kun kaikkiin muihin johtoihin vain 5-20 W, niin tämä aiheuttaa ko. vian.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 611
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #4 : 30.04.2011, 12:13:09 »
Meikäläinen tappeli saman vian kanssa kauan, toimi aina tietyn aikaa kun puhdisti liitokset jne. Sitten paloi käämi ja vedin maat uusiksi, sen jälkeen ei ole ollut vikaa kahteen vuoteen takavaloissa.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994, Renault Megane Classic 2.0i RT 1997 + muita romuja

EEKI

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #5 : 19.05.2011, 09:14:25 »
Juuri eilen askartelin asian kanssa: vedin uuden maajohdon paneelin vieressä olevaan mutteriin. Ennen hommaa kannattaa testata, että mutteri/pultti maadoittaa riittävän hyvin.
407c 2,2 -08

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 405 - Takapään valoissa vikaa
« Vastaus #6 : 14.06.2011, 13:52:16 »
Auto: 1990 405 1,9 Mi16.

Oman auton kanssa oli seuraava ongelma; kun takaparkki ja jarruvalo ovat samassa polttimossa, niin parkki toimi, mutta jarruvalo ei. Molempien langat olivat ehjät; se selvisi polttimoa kääntämällä eri asentoon. Vika löytyi maadoituksesta. Autoon oli asennettu sen ajan kampanjan mukainen lisämaadoitus; eli sähkökiskoihin asennettu itseporautuva ruuvi, jonka johto joka tuli runkoon kiinni. Johto oli rispaantunut, ja uusin koko johdon runkoon asti. Uusin myös toisen puolen samalla, ja myös pienoinen parkin himmeneminen vilkkua käytettäessä hävisi.

Vetokoukun sähkösarjakin voi olla usein myös syynä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011, 14:03:37, kirjoittanut ToniL »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).