Ongelma:
Auto: 1998 306 1,8 (XU7JP4).
Eipä mennyt katsastuksessa läpi päästöistä, co arvot huiteli melkein yhdeksää tyhjäkäynnillä, kierroksilla sallitut (0.08). Lambda-antura vaihdettu ja kävin lukemassa paikallisessa korjaamossa vikakoodit varmuuden vuoksi. Jotain vanhoja oli ilmeisesti muistissa kun lähtivät nollaamalla, mutta Inlet manifold pressure sensor function ei nollaantunut. Onko kyseessä siis MAP-antura ja mahdollinen syy noihin korkeisiin arvoihin tyhjäkäynnillä?
Auto käynti on kylmänä ainakin jonkin aikaa sellaista humppaamista ja lämpimänäkin kierrokset aaltoilevat hieman. Yritin mittailla yleismittarilla map-anturan 1 ja 2 nastojen välistä. Jännite pitäisi kai likkua 0.6 - 4.6V välissä vaihtelevasti. Nollaa se kyllä näytti et voisiko olla jopa rikki sitten? Kun liitin on irti anturasta, niin ei vaikuta käyntiin mitenkään.
Sytytystulpat olivat melkoisen mustat eli rikkaalla on käynnyt. Osaako kukaan sanoa onko tässä mallissa ilmamassa mittaria? Ei viitsisi turhaan ostella kalliita anturoita ja toivoa että alkaa toimia oikein.
Ratkaisu:
Tuli tosiaan haettua Motonetistä kyseinen antura, maksoi 57,90 e. Asensin paikalle ja löin käymään, ei humpputtanut enää kierrokset kylmänä niin kuin ennen, samoin käynti oli lämpimänä todella tasaista ja poissa oli se pieni käynnin aaltoilu.
Pakokaasupäästöt kävin mittauttamassa ja nyt olivat tyhjäkäynnin arvot kohdillaan. Eli ongelma ratkaistu tältä osin, syy korkeisiin arvoihin oli tuo MAP-anturi.