Kirjoittaja Aihe: Expert - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 17697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)


Expert 1 ja 2, manuaalivaihteistot
Expert 3, manuaalivaihteistot (tiedot löytyvät Service Box:sta)

Kaikissa Expert-autoissa käytetyissä vaihteistoissa ei ole täyttö- ja tarkastustulppaa, jolloin täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Tällöin oikea öljymäärä varmistetaan siis tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.

Vanhemmissa BE3- ja BE4-vaihteistoissa on päätykotelossa täyttö- ja tarkastustulppa (14 mm), mutta uudemmista BE4-vaihteistoista se puuttuu. Tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästön kotelon alaosassa.

ME5T-vaihteistoissa on kaksi tyhjennystulppaa (10 ja 16 mm), yksi vaihteiston alaosassa ja toinen vetopyörästön kotelon alaosassa. Täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm) on vaihteiston päätykotelossa.

ML5T-vaihteistoissa täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm) on vetopyörästön kotelon takaosassa, hieman vetoakseleita ylempänä. Tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästön kotelon alaosassa.

Joissakin ML5C-vaihteistoissa saattaa olla vetopyörästön kotelon takaosassa, hieman vetoakseleita ylempänä täyttö- ja tarkastustulppa (16 mm), mutta Peugeotin mukaan sitä ei saa käyttää täyttöön tai tarkastukseen, koska Expertissä vaihteistoa on kallistettu eri kulmaan kuin joissakin muissa asennuskohteissa, jolloin se ei näytä tasoa oikein.

Useimpien vaihteistojen tyhjennystulpassa (16 mm) on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti vaihtelee hieman vaihteistosta riippuen ollen yleensä n. 30 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

Kiristysmomentteja:

BE3 ja BE4: tyhjennystulppa 35 ± 2,5 Nm, täyttötulppa 22 ± 4 Nm, huohotin 15 ± 3 Nm
ME5T: tyhjennystulpat 40 Nm, täyttö- ja tarkastustulppa 50 Nm
ML5T: tyhjennystulppa 30 Nm, täyttö- ja tarkastustulppa 30 Nm.
ML5C: tyhjennystulppa 30 Nm, täyttö- ja tarkastustulppa 30 Nm (ei saa käyttää tarkastukseen/täyttöön)

Vaihteistoöljyn määräksi Peugeotin korjaamokirjallisuus ilmoittaa seuraavaa (lista voi sisältää virheitä, joten kannattaa verrata esim. auton ohjekirjan tietoihin, jos sellaisia on ilmoitettu):

Expert 1 ja 2, BE3: 2,0 l
Expert 1 ja 2, BE4: (ei ilmoitettu, mutta luultavasti sama kuin uudemmassakin: tyhjennyksen jälkeen 1,8 ja purkamisen jälkeen 1,9 l)
Expert 1 ja 2, ME5T: 1,85 l
Expert 1 ja 2, ML5T: 1,85 l
Expert 1 ja 2, ML5C: 2,1 l
Expert 3, BE4: tyhjennyksen jälkeen 1,8 l (purkamisen jälkeen 1,9 l)
Expert 3, ML6C, vaihteiston alaosassa jäähdytysrivoitus (EW-moottorit): tyhjennyksen jälkeen 1,7 l (purkamisen jälkeen 2,0 l)
Expert 3, ML6C, vaihteiston alaosassa ei jäähdytysrivoitusta (EW-moottorit): tyhjennyksen jälkeen 2,4 l (purkamisen jälkeen 2,7 l)
Expert 3, ML6C, vaihteiston alaosassa jäähdytysrivoitus (DW-moottorit): tyhjennyksen jälkeen 1,9 l (purkamisen jälkeen 2,2 l)
Expert 3, ML6C, vaihteiston alaosassa ei jäähdytysrivoitusta (DW-moottorit): tyhjennyksen jälkeen 2,6 l (purkamisen jälkeen 2,9 l)

Uudemmat ML6C-vaihteistot on varustettu kuoren alaosan jäähdytysrivoituksella ja samalla niiden öljytilavuutta on pienennetty.

5-vaihteisen ML5C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkastustulppaa ei ole, joten täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 30 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Vaihteiston päällä oleva huohotinaukko on hieman hankalassa paikassa ja siihen pääsee paremmin käsiksi, kun irrottaa ensin ilmansuodatinkotelon. Huohotinaukko on peitetty mustalla muovikannella, joka irtoaa kevyesti vetämällä. Apuna täyttämisessä voi käyttää esim. sopivaa letkua tai suppiloa, jonka haitariletkun pää sopii tiiviisti aukkoon.





Viimeisessä kuvassa näkyy, kuinka yli viisi vuotta ja 155 000 km ajetut alkuperäiset öljyt ovat selvästi tummuneet uuteen öljyyn verrattuna.

Kuvat ovat autosta 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, ML5C, 10490U9/29.07.2005).
« Viimeksi muokattu: 08.10.2011, 15:41:56 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info