Kirjoittaja Aihe: 406 - Tärinä kiihdytettäessä (pakoputkiston jousto-osan kiinnitys)  (Luettu 2079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate_1974

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 406 2,0 HDi 110 ST (80 kW, Webasto, 273 000 km).

Ongelmana on, että auton sisään tulee täryytysääni kiihdytyksessä. Pienemmillä tehoilla kiihdytettäessä ääni on pienempi. Myös kaasupolkimessa tuntuu lievää tärinää. Tämä ilmenee erityisesti kierrosalueella 1700-2300. Oireet ilmenevät kaikilla vaihteilla.

Tehtyjä korjaustoimenpiteitä, jotka eivät ole ongelmaa ratkaisseet:

- Vaihdettu moottorin alatukikumi (se 70 mm halkaisijaltaan oleva).
- Vaihdettu vasen ja oikea vetoakseli sekä öljytiivisteet ja vaihteistoöljyt.
- Eteen vaihdettu kallistuksenvakaajan pystytanko (väljä).
- Vaihdettu raidetangonpää (väljä).

Havaintoja:

Pakoputken alkupää ei ehkä ole alkuperäinen, vaan siinä on pienempi katalysaattori. Vuosimallin 2000 autossa katalysaattori oli sellainen aika iso ja pyöreä osa. Voiko tämä resonoida jotenkin koriin?

Ilmastointilaitteen ohuempi putki, joka tulee kennolta auton sisältä, on korjattu kovalla putkella. Vanha alkuperäinen on ohjaustehostimen alla pehmeällä putkella. Kytkin toimii normaalisti, auto käy sievästi tyhjäkäyntiä, eikä resonoi, vaikka kierroksia vapaalla nostaakin.

Ratkaisu:

Irrotin pakoputken etummaisen kannatinkumin, sen katalysaattorin ja moottorin välissä olevan, josta menee kaksi tappia läpi. Äänet ja tärinä hävisivät lähes olemattomiin. Nyt jätin sen testiin siten, että siitä alta on otettu se poikkirauta pois. Nyt on vain mietteissä, että johtuuko äänien tuleminen sisään moottorin liiasta elämisestä vai tarvikepakoputken liian tiukasta joustohaitarista.

Tänään tuli vaihdettua joustohaitari-osa: Bilteman osa 791124, taipuisa liitosputki 57x305 mm. Tärinä ääni häipyi lähes olemattomaksi eli tarvikeputken joustohaitari oli liian tiukka ja kädelläkin kokeilemalla se tuntuu paljon tiukemmalta kuin tuo Bilteman malli.