Kirjoittaja Aihe: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa  (Luettu 5076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kevinc

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, RFR).

Autossa on nyt muutaman vuoden ollut sellainen vika, että tasaista 110 km/h mittarinopeutta ajaessa tehot tuntuvat hiipuvan välillä lievästi ja sitten taas vetää normaalisti. Tätä tapahtuu muutaman sekunnin välein jatkuvasti. Muuten auto toimii normaalisti. Tuo on vain ärsyttävä piirre matka-ajossa, antaa jotenkin epävarman olon.

Lisäksi nopeusmittari heiluu yli 100 nopeuksissa noin sekunnin syklillä +/- 2 km/h väliä, vaikka nopeus ei oikeasti muutu. Lisäksi käynnistäessä kierrokset ovat joskus parikin sekuntia 2000 rpm tienoilla, ennenkuin tyhjäkäynti asettuu normaaliksi.

Tekeekö moottorinohjaus tuolla nopeussignaalilla mitään vai onko nämä 2 erillistä vikaa? Itselle tulee lähinnä mieleen, että lambda-anturi on hidastunut ajetun 210 000 km:n aikana tai vaihtoehtoisesti MAP-anturi ei anna vakaata signaalia. Tyhjäkäyntimoottori tuskin tekee noissa nopeuksissa mitään?

Ratkaisu:

Nyt on uusi lambda-anturi kiinni. Olipa aika helppo homma, sai yläkautta irti, kun laittoi kiintoavaimen hollille ja kopautti lankunpätkällä auki.

Koeajon perusteella ainakin tuo lievä nykiminen häipyi. Samoin tyhjäkäynti ei ole koskaan ollut noin tasainen. Se aikaisempi könkötys on nyt täysin poissa. Aiemmin se jo väheni laturin vaihdolla, mutta nyt se taisi tyystin poistua.

Kulutuslukemat tipahti aika mukavasti tuon lambda-anturin vaihdon jälkeen. Vaikuttaisi sekalaisessa ajossa (15 % taajama/85 % matka) kulutus asettuneen 7,5 l/100km tienoille, joten hyvinkin soppeli kulutus tuon kokoiselle autolle. Tuosta matka-ajostakin noin kolmannes on 100 nopeusaluetta, joten ihan hissuttelua ei ole ajeltu.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #1 : 08.08.2011, 09:39:50 »
Sen verran kommentointia, että omassa 2000 vuosimallissa samalla koneella, nopeusmittari tekee aivan samaa. Olen ajatellut irroittaa ja putsata vaihdelaatikolla sijaitsevan nopeusanturin sekä liittimen. Sinuna aloittaisin mapin putsaamisella, helppo homma ja samalla vaivalla irroittaa tyhjäkäyntimoottorin ja putsaa senkin.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #2 : 29.08.2011, 09:32:40 »
Kumpi lambda noista kannattaisi kokeilla vaihtaa, ensimmäinen ennen kattia oleva vai se jälkimmäinen? Itse arvaisin että ensimmäisellä on suurempi vaikutus seokseen ja toinen lähinnä tarkkailee katalysaattorin toimintaa.

Koska bensan kulutuskin on melko runsasta, 9-10 L/100km matka-ajossa, saattaisi tuo lambda-anturi olla syyllinen. Se kun on vielä alkuperäinenkin. Toki viimeisellä testilenkillä (400km) ilmastointi oli päällä koko ajan ja ajonopeus reipas, mutta on tuo mielestäni siltikin aika paljon. Tai sitten se tuntuu vain siltä, kun perheen toinen auto vie noin 5L naftaa vastaavassa ajossa.

Tyhjäkäyntimoottori ja MAP mitattu ja putsattu jo aiemmin, epätasaista tyhjäkäyntiä korjatessa. Se tuli kuitenkin kuntoon laturin vaihdolla.

Nopeusmittarin huojunnasta sellainen havainto, että 120 ajaessa huojunta loppuu. Jännä oire, kun esiintyy vain välillä 105-115.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #3 : 30.08.2011, 19:37:43 »
Kumpi lambda noista kannattaisi kokeilla vaihtaa, ensimmäinen ennen kattia oleva vai se jälkimmäinen?

Eipä tuossa RFR (99kW) koneessa olekaan kuin yksi lambda, ennen kattia tietenkin. Vasta 100kW RFN-koneessa on 2 lambdaa.

Pistin tänään "alkuperäisen" Boschin lambdan 0258006027 tilaukseen tarvikeliikkeestä, josko vaikka viikonloppuna ehtisi vaihtamaan. Palaan asiaan miten vaikutti.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #4 : 21.09.2011, 23:00:20 »
Mikä on tässä tapauksessa "könkötys"? Kuinka laturi vaikuttaa tyhjäkäyntiin??

Laturin jännite ilmeisesti vaihteli ennen lopullista hajoamistaan sen verran, että se häiritsi ECU:n toimintaa. Tai sitten se vain otti tehoa nykäyksittäin, mistä johtui epätasainen tyhjäkäynti. Oire oli siinä mielessä erikoinen, että kun laittoi penkinlämmittimet ja takalasinlämmittimen päälle, tasaantui tyhjäkäynti jonkin verran. Tuosta oireesta aloin laturia epäilläkin, mutta sittenhän se muutaman tuhanen kilometrin jälkeen hajosikin niin, ettei ladannut enää ollenkaan ja laturin valo paloi.

Könkötyksellä tarkoitan sellaista tyhjäkäyntinopeuden vaihtelusta johtuvaa hytkymistä. Ärsyttävästi tuntui penkkiin asti, kun tyhjäkäynti ensin laski 700rpm tienoille ja sitten moottorinohjaus korjasi vähän ylöspäin, jolloin nytkähdys tuntui.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #5 : 22.09.2011, 07:33:40 »
Eikö lambda-anturin vika sytyttänyt vikavaloa, tämänhän kai pitäisi näkyä myös katsastuksen päästömittauksessa?

Tyhjäkäynnistä sen verran että olen ymmärtänyt tuon 700rpm olevan EW-koneen oikea tyhjäkäyntinopeus, ainakin oma on noilla paikkeilla paitsi ilmastointia käyttäessä ~800rpm.

Lambda voi toimia vikaantuessaan vielä "alueella" tai sen reunalla, jolloin vikavalo ei syty. Aika harvoin tuo lambda hajoaa kuin seinään vaan oireet on enempikin yllä mainitun oloisia, jotka näkyy vähän nykimisenä ja kulutuksessa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #6 : 22.09.2011, 10:40:21 »
Eikö lambda-anturin vika sytyttänyt vikavaloa, tämänhän kai pitäisi näkyä myös katsastuksen päästömittauksessa?

Kyllä tuossa vikavalo aikoinaan (yli vuosi sitten) syttyili aina vähänkin pidempään ajaessa (yli 20km), mutta seuraavan käynnistyksen jälkeen se oli taas sammunut. Vikaa ei lähdetty koskaan tarkemmin tutkimaan, kun auto toimi normaalisti. Laturin vaihdon jälkeen (2010 kesällä) vikavalo ei ole kertaakaan syttynyt, joten oletin sen olleen jännitepiikeistä/notkahduksista johtunut häiriö. Saattoi se siltikin tuosta lambdasta johtua, mene ja tiedä...

EKA406

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #7 : 22.09.2011, 17:01:01 »
Tyhjäkäynnistä sen verran että olen ymmärtänyt tuon 700rpm olevan EW-koneen oikea tyhjäkäyntinopeus, ainakin oma on noilla paikkeilla paitsi ilmastointia käyttäessä ~800rpm.

Minulla kun laskee tuonne 700 paikkeille, niin käynnistä tulee melkosta hytkymistä. Mutta A/C päällä kaikki ok... Ärsyttävä, mutta vaaraton vika.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #8 : 23.11.2011, 08:33:52 »
Ei tainnut ketjun aloittajallakaan tullat nopeusmittarin heilunta vielä kuntoon? Tuskin se lambdan vaihdolla tuleekaan. Vika lienee vaihdelaatikon nopeusanturissa tai sitten mittaristossa jotain häikkää. Tuntuu olevan tyypillisempää ennen 1999-2001 fl 406:lla tuo mittariston ongelma, 2002 tuli väyläsähköt ja uusi mittaristo.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Lievä tehottomuus ja nykiminen maantienopeuksissa
« Vastaus #9 : 23.11.2011, 11:41:05 »
Samanlaista nylkytystä mullakin on Hdi:llä reilussa 80km/h vauhdissa ja tuossa Coupen kutosessa 120km/h vauhdissa. En ole kerennyt vielä tutkiskelemaan asiaa sen enempiä kummastakaan mutta Hodarin vikamuistiin oli jäänyt merkintä hetkellisestä viasta mm. nopeusanturilta vaihdelaatikon eculle Tosin tuossa on automaattiaskin johtosarjassa häikkää, joten vika voi olla missä vaan.

Bensavehkeessä vastaava vika voisi olla kaasuläpän "asentotunnistimessa (=potikassa)" tai sitten kaasun asentotunnistimessa.

Myös im-mittari saattaa tuollaista tehdä mutta eipä sen vaihto auttanut ainakaan omassa hodarissani nylkyttämiseen. Ainoa ero oli, että pulssin aikainen ilmamäärä tipahti tyhjäkäynnilla 340 mg -> 320 mg. Mitälie tuolla nyt sitten vaikutusta...?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93