Kirjoittaja Aihe: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)  (Luettu 8243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Valilja

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1993 306 1,4 (TU3M, Bosch Motronic).

Auto käy tyhjäkäyntiä rytkyttämällä. Keerroksia kun antaa niin kehrää kuin kissa. Aiemmin ko. yksilö on käynyt todella tasaisesti. Vedättäessä yskäisee kerran tai pari? Siitä kun pääsee ohi niin taas mennään.

Mitä on yritetty:
1. Katsoa kaikki mahdolliset ilmavuodot letkuista silmämääräisesti. Myös hiilipönttö oikean lokasuojan sisässä.  Ei havaittu murtumia/löysiä liitoksia.
2. Bensiinin paine mitattu ruiskulle tulevasta letkusta n. 1.0bar. Paine kasvaa kun kuristaa paluuletkua. n. 1.5 bar:iin.
3. Mitattu imuilman lämpövastuksen arvo ja viilennetty sekä lämmitetty käsin. Vastusarvo muuttuu selkeästi ja nopeasti kumpaankin suuntaan alkuarvostaan.
4. Tarkistettu vikakoodit mittariston vikavalolta. 51 – Oxygen sensor 1 -vaihdettu tarvike lambda- anturi ja samalla uusittu pakosarjan ja putkiston välinen tiiviste. Kohteessa oli pieni vuoto.  Ei muutosta käyntiin.
5. Avattu kaasuläpän asentotunnistin varovasti. Liukupinnat todella hyvässä kunnossa ja sisällä ei epäpuhtauksia. Suljettu samaan asentoon takaisin.
6. Etsitty MAP anturia kissojen ja naapurin koiran kanssa. Ilmeisesti ko. mallissa sellaista ei sitten olekkaan.
7. Kokeiltu uutta konkkaa puolapaketin rinnalle. Ei mitään vaikutusta. Palautettu vanha takaisin.
8. Huomattu tyhjäkäynnillä että ruiskun syöttö katkeaa aina pahimman rykäisyn hetkellä kokonaan.  n 1/3 sekunnin katkos. näkyy ilman ilmanputsarin koteloa bensiinin suihkussa.
9. Ilmanputsari ja tulpat vaihdettu uusiin muutama viikko sitten. ei vaikutusta.
10.  Käytetty Bosch korjaamolla -> kuulemma puristusvika kun kaikki muut toiminnot ovat kunnossa. Jostain syystä yhdessä sylinterissä ei täydellistä palamista?
11. Mitattu puristukset -> jokaisessa sylinterissä n. 11bar paine.

Ratkaisu:

Kaksoiskipinäpuolayksikkö oli rikki (ks. kuvassa näkyvät halkeamat).

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


makinjar406

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)
« Vastaus #1 : 12.08.2011, 18:53:03 »
Haynesia vilkaisin ja siellä olisi vielä tyhjäkäynnin säätö moottori olemassa (idle control stepper motor) On parilla pikkutorxilla kiinni kaasuläppäkotelon ulkopuolella .. Voisiko se jumittaa tai sen sähköliittimen hapettumaa ?

Valilja

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)
« Vastaus #2 : 12.08.2011, 21:19:08 »
Juu kävi mielessä. Mutta kun kääntää kaasuläppää manuaalisesti konehuoneen puolelta, niin tyhjäkäyntimottori "elää" hyvinkin herkänoloisesti mukana. Osaa tasoittaa tyhjäkäynnin kun päästää kierroksilta kaasuläpän irti. Tyhjäkäynti on kylläkin aika pienellään. Tyhjäkäynti paranee kun hieman kääntää manuaalisesti läppää enempi auki. Kierroksia en tiedä kun ei ole kierroslukumittaria.  Mutta tuon tyhjäkäyntimoottorin ei pitäisi vaikuttaa siihen rykäisyyn vedättäessä. Se jättää polttamatta yhden tai kaksi tahtia. Pienensin tulppien kärkiväliäkin pikkuisen. Eipä paljoa vaikuttanut.

On vaan jotenkin ihme vika. Pitää vielä kokeilla toisella puolalla. Josko siinä voisi olla jotain taikaa.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)
« Vastaus #3 : 13.08.2011, 11:01:15 »
Arvuuttelua: jos laitat kaasuvaijeria pykälän kireemmälle siitä sokasta, nouseeko tyhjäkäyntikierrokset turhan suuriksi/onko vaikutusta rytkyttelyyn? Sitten se kampiakselin asentotunnistimen kontakti/anturin likaisuus tms...? Tulpanjohdot?

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)
« Vastaus #4 : 13.08.2011, 11:34:00 »
Tyhjäkäyntisäätimen ja -kytkimen testaaminen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38833.msg166679#msg166679

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Epätasainen tyhjäkäynti (puolayksikkö) (TU3M)
« Vastaus #5 : 13.08.2011, 11:59:16 »
Auto: 1993 306 1,4 (Bosch Motronic).

6. Etsitty MAP anturia kissojen ja naapurin koiran kanssa. Ilmeisesti ko. mallissa sellaista ei sitten olekkaan.

Ei ole MAP-anturia Boschin järjestelmässä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38833.msg166518#msg166518
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info