Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"  (Luettu 6338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #15 : 11.10.2011, 20:35:05 »
Riippuu mistä kohden ahtimen akseli katkeaa, kulkeutuuko metallia moottoriin ja dieselien tapauksessa vielä alkaako käymään moottori-öljyllä/korkeilla kierroksilla.

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #16 : 11.10.2011, 22:57:02 »
Uudesta asti auto on taloudessa ollut.

100 tkm on nykyään 'aika tavallinen' kesto-ikä, pienille yli 200 000 1/min pyöriville ahtimille.

Aijaa? Mitenkäs on tullut vastaan myös 407-pösöjä, joissa on alkuperäinen turbo ja mittarissa kohta puoli miljoonaa? Enkä kyllä kovinkaan montaa autoa tiedä, missä olisi turboja vaihdettu heti 100 000 km:n jälkeen, muuten kuin valmistusvioista johtuvia. Sinänsä insinööriksi opiskelevana kyllä ymmärrän, että turbo on uskomattoman kovan rasituksen alaisena, juurikin korkean pyörimisnopeuden takia, mutta siltikin uskon, että nämä tulisi mitoittaa jo valmistusvaiheessa siten, että niitä ei sadan tonnin jälkeen vaihdella.

No, huomiseksi lupasivat saada osat maahantuojalta, ja illalla olisi auto valmiina. Työn osuuden olen valmis maksamaan, ja toki harkinnan mukaan "pientarvikelisää" aiheuttavia asioita, kuten liittimiä yms., mutta itse turbon maksamisesta tulen ainakin neuvottelemaan ankarasti, koitan vedota tuohon virhevastuuseen. Kuitenkin samasta liikkeestä on tähän taloon jo neljä uutta Peugeotia ostettu, ja kaikki on huollatettu alusta asti merkkiliikkeessä, kuten myös tuo hajonnut yksilö, joten minun mielestäni olisi edes kohtuullista tulla asiakasta vastaan, kun kuluttajansuojalakikin sitä edellyttää. Raportoin lisää, kun on mitä raportoida.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #17 : 11.10.2011, 23:04:10 »
...kun kuluttajansuojalakikin sitä edellyttää?

Kuluttajansuojalaki edellyttää - mitä?

Valmistusviallinen ahdin hajoaa jo reilusti pienemmällä ajosuoriteella, 100 tkm kestävä rikkoontuu joko käytöstä (lähinnä ylikriittinen pyörintänopeus) tai voiteluhäiriöstä johtuen.

Katselemalla ympärilleen voi havaita, ettei trendi ole tavatonta.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38769.0
www.google.fi/search?q=ahdin+rikkoontui
www.google.fi/search?q=turbo+rikkoontui
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 23:11:50, kirjoittanut Benkku »

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 780
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #18 : 11.10.2011, 23:19:39 »
Mitenkäs on tullut vastaan myös 407-pösöjä, joissa on alkuperäinen turbo ja mittarissa kohta puoli miljoonaa?

Yksilöitä, ja yksilöllinen käyttöhistoria. Lisäksi 2,0 HDi on ihan eri asia kuin tuo 1,6.

Kannattaisikohan samalla pyytää tarkastamaan öljypohjan puhtaus (sisäpuolelta)?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32514.msg156796#msg156796
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 23:31:21, kirjoittanut MJ »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 082
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #19 : 12.10.2011, 07:40:33 »
Jos auto on ostettu liikkeestä ja vieläpä uutena niin ei muuta kuin yhteyttä myyjään ja neuvottelemaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #20 : 12.10.2011, 11:12:27 »
Benkku: Jos tuotteessa on valmistusvika, ja vaurio/hajoaminen johtuu siitä, niin silloinhan nimenomaan kuluttajansuojalaki on asiakkaan puolella. Jos turbo kosahtaa 110 000km:n jälkeen, niin ei se mitekään voi johtua normaalista kulumisesta, vaan huonosta rakenteesta -> huonosta mitoituksesta -> huonosta suunnittelusta.  Minä en ole tuota autoa suunnitellut, enkä ole tuota turboa tuohon valinnut, joten käsittääkseni minä en ole myöskään syyllinen siihen, että tavallisessa pitkän matkan ajossa turbo hajoaa.

Pitää pyytää myös puhdistamaan tuo öljypohja sisäpuolelta. Tämä oli uutta tietoa mulle, kiitän.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #21 : 12.10.2011, 11:36:02 »
no kuluttaja-asiamiehen mielestä auto on loppu kun sillä on yli 100tkm ajettu, että tuskimpa sieltä mitään apua irtoaa. lähinnä iloa jos autolla ajettu joku 50-60tkm.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 082
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #22 : 12.10.2011, 11:56:22 »
Pitää pyytää myös puhdistamaan tuo öljypohja sisäpuolelta. Tämä oli uutta tietoa mulle, kiitän.

Kyllä merkkihuollolla pitäisi olla ihan kirjallinen ohje turbon vaihtoon. Siinä muistaakseni piti puhdistaa ja vaihtaa jotain muutakin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #23 : 12.10.2011, 14:32:47 »
Jos tuotteessa on valmistusvika...

Jos valmistusvika, mutta kun näissä tapauksissa ei ole, valmistusvialliset porsivat alle kymppitonnin suoriteella - sen verran kovilla ahtimet nykyään ovat.

Käytöstä ja/tai öljyn laadusta (dilutoitunut lyhyiden ajosyklien myötä) tuo on ollut kiinni.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #24 : 12.10.2011, 20:48:45 »
Tässä kuluttajaviraston eräs dokumentti autokaupan virhevastuusta: linkki. Esimerkistä voi ymmärtää, että esimerkiksi 50 000 km ajetun vaihteiston hajoaminen ei ole tavallista, mutta 200 000 km ajetun puolestaan on luonnollista kulumista.

Käytöstä ja/tai öljyn laadusta (dilutoitunut lyhyiden ajosyklien myötä) tuo on ollut kiinni.

Jos asia olisi näin, niin miten tapauksen henkilö olisi voinut huolto-ohjelman mukaisesti huolletun auton öljylaatuun vaikuttaa? Eikö lähtökohtaisesti auton öljysuosituksia (jotain merkkihuoltokin noudattaa?) voida pitää oikeina? Jos merkkihuolto on laittanut laadultaan väärää tai huonolaatuista öljyä ja se on johtanut rikkoontumiseen, ei se ole käyttäjän toimista johtuvaa.

En tiedä kuluttajaviraston kantaa, mutta olettaisin auton moottorin odotetun käyttöiän olevan luokkaa 150-200 tkm. Jos vedotaan virhevastuuseen liian aikaisen hajoamisen takia ja myyjä/maahantuoja väittävät virheen olevan käytöstä johtuvaa, niin eikö heillä ole todistustaakka tähän väittämään? Nopean laskutoimituksen perusteella autolla olisi ajettu noin 25 - 30 tkm vuodessa, joka ei kovin äkkiä "pätkäajolla" täyty.

Jos liikkeellä on vähänkään pelisilmää, niin he tulevat ainakin jollain prosentilla vastaan korjauskuluissa. Luulisi, että osaavat edes hieman laskea, mitä vaikuttaa asiakkaan muutaman seuraavan autokaupan menettäminen. Asiaan liittyen: http://www.plusbox.fi/web/default.php?id=64
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 20:53:22, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #25 : 13.10.2011, 02:35:58 »
Vaihteisto on täysin eri asia kuin ahdin - virhevastuuseen tuskin voi vedota yli 100 tkm ajetun ahtimen rikkoontuessa. Sama pätee moottoriin, ahdin on apulaite, joiden takuu yleensä on lyhyempi kuin moottorin. 'Pelisilmään' tai pidempään asiakkuuteenkaan voi olla aivan turha vedota, ahtimia kun hajoaa prosentuaalisesti melko paljon.

Muutamia syitä, jotka ahtimen rikkovat.
http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=37

Halvalla ei saa hyvää ja 15 tkm vaihtoväliä ei ahdetuissa kannata ylittää, erityisesti jos täyttönä ei ole huippuluokan 100% synteettistä (PAO).
http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm
http://www.google.fi/search?q=oil+sludge
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 02:46:56, kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 082
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #26 : 13.10.2011, 06:23:37 »
Jos liikkeellä on vähänkään pelisilmää, niin he tulevat ainakin jollain prosentilla vastaan korjauskuluissa. Luulisi, että osaavat edes hieman laskea, mitä vaikuttaa asiakkaan muutaman seuraavan autokaupan menettäminen. Asiaan liittyen: http://www.plusbox.fi/web/default.php?id=64

Normaalisti autoliikkeet eivät lähde maksamaan mitään tälläisissä tapauksissa vaan ottavat suoraan yhteyttä seuraavaan portaaseen että mitäs nyt tehdään. Kaiken kukkuraksi asiakkaalle sanotaan sueraavaksi että maahantuoja sitä ja tätä. Myyjät eivät tunnu ymmärtävän lainkaan omaa vastuutaan asiakkaan suuntaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuomoo

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #27 : 13.10.2011, 08:18:03 »
Kävin hakemassa auton eilen, ja turbo oli vaihdettu kuten pitääkin, ja samalla oli putsattu se öljypohja ja muutenkin tarkistettu kaikki paikat, ettei koneeseen ole päätynyt metallinpaloja. Selvitettyäni liikkeessä, että koneeseen ei ole kotikonstein tehty ikinä mitään koko moottorillle öljyntarkistamista lukuun ottamatta, myyjäkin totesi, että asiakas ei mitenkään kykene vahtimaan öljyn laatua tai öljypohjan päällä makaavan öljyn sakkaisuutta.

Myyjä oli pyytämässä maksua, kun otin esille tämän virhevastuun. Myyjä hämmentyi hieman, että joku asiakas tästäkin tietää. Keskustelimme hetken, ja myyjäkin oli sitä mieltä, että ei turbon pitäisi, (huom. pitäisi!) hajota tällaisella ajomäärällä. Vielä kun otin esille sen, että tuosta kyseisestä liikkeestä on meidän talouteen ostettu yhteensä 4 uutta Peugeotia, ja kaikki huollot on tehty tuossa samassa liikkeessä, niin myyjä oli helposti suostuvainen neuvottelemaan maahantuojan kanssa. Ilmeisesti asiakassuhteen säilyttäminen merkitsee tuolla sentään jotakin. Huoltomyyjä kertoi, että on turboja vaihdettu muihinkin pösöihin. Yhden korvasi takuu (ajettu 40 000km), toisessa asiakas ei edes puhunut mitään korvaamisesta (ajettu noin 380 000km). Yhden turbon olivat ilmeisesti pari vuotta takaperin korvanneet virhevastuun piiriin, takuu oli ajallisesti loppunut ja autolla oli ajettu 90 000km.

Tilanne eteni siihen, että myyjä tekee selvityksen maahantuojalta. Kuluu kuulemma pari-kolme viikkoa, ennen kuin tuolta voi mitää olettaa kuuluvan. Tein tarjouksen, että olen valmis maksamaan kaikki työt ja pientarvikkeet, öljyt ja ehkä osan turbostakin, mutta missään nimessä en koko turboa ole valmis maksamaan.

Osaako kukaan muuten sanoa, onko noiden turbojen akselit yleensä karkaistuja? Tuota ei ainakaan oltu karkaistu lainkaan. Totesinpa vaan, kun tuota puhallinta käsissäni pyörittelin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 495
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #28 : 13.10.2011, 08:22:36 »
Hyvä, että myyjä otti asian asiallisesti hoitaakseen. Kannattaa kuitenkin varautua tuohon 2-3 viikkoon pienin varauksin. Itse olen vääntänyt tällä hetkellä 2 kuukautta, kyllä 8 viikkoa, paikallisen edustajan/maahantuojan/tehtaan kanssa maaliongelmista. Oli muuten myös samalla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun asioin paikallisen uuden edustajan kanssa  ;)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 08:26:53, kirjoittanut Aksu »
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmoitus "Speed control system faulty"
« Vastaus #29 : 13.10.2011, 15:11:33 »
Myyjät eivät tunnu ymmärtävän lainkaan omaa vastuutaan asiakkaan suuntaan.

Myyjän vastuu, mikähän se mahtaa olla? Myyjä myy auton ja asiakas käyttää sitä miten käyttää - OK. Myyjän tai huollon 'vastuu' voisi toki olla, opastaa asiakasta käyttämään vain huippulaatuisia öljytuotteita huollon yhteydessä. Puolisynteettisillä 15 tkm oloissamme on jo 'aika pitkä siivu' sekin.

Taloudellisesti tiukkoina aikoina tai halpojen kulkupelien tapauksissa, huollon laadusta tingitään - havainnut tämän olevan jotenkin kollektiivista vaikkei oma talous olisikaan tiukoilla - tmv. jolloin lopputulemana ennemmin tai myöhemmin tiedossa enemmän rahanmenoa.