Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)  (Luettu 10313 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #15 : 03.11.2011, 08:19:43 »
Totta, mutta tovi siinä tuli pumpattuakin (n. 150 kertaa) ja kuunneltua säädön naksutusta.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #16 : 05.11.2011, 20:14:05 »
Nyt tuli vaihdettua tuonne huonommin pitävälle puolelle (oikealle) tuo kenkien säätötanko, mutta vaihdon jälkeen edelleen hiekkatien jarrutustestin perusteella oikea takarengas ei mene lukkoon jarrutuksessa. Koitin lyhyttä lukkojarrutusta myös asfaltilla, jolloin ainoastaan eturenkaat meni lukkoon. Tiedä sitten noista varsinaisista jarruvoimista, pitänee käydä jossain pajalla jarrudynamometrillä ennen kuin uskaltaa yrittää leimalle!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #17 : 05.11.2011, 21:20:54 »
Onko autossa jarrupaineen säädin vai onko se jarrusylinterien yhteydessä? Jos sylinterien yhteydessä niin onko tarkastettu että sylinteri edes puristaa kunnolla? Kannattaisiko kokeilla sylinterin vaihtoa, ei montaa euroa maksa.

Aiempien viestien perusteella jarrupaineensäädin on integroitu jarrusylintereihin, jotka on uusittu kummallekin puolelle.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2011, 09:44:47 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #18 : 06.11.2011, 01:10:39 »
Asia joka hieman ihmetyttää on se, että kun tuota vasemman puolen rumpua irroittaa (1.8 kN), niin on löysättävä kässärin vaijeria hytistä, ja siltikin rumpu istuu aika tiukassa. Oikealta puolelta (0.8 kN) rumpu lähtee todella helposti irti. En tiedä merkkaako mitään, mutta tämä vain huomiona.

Tuossa on ollut jotain väärin, sillä kenkien etäisyyshän säätyy juuri sillä tangolla, eikä käsijarruvaijereilla. Toisinsanoen, kenkien ei kuulu olla vaijeria vasten.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #19 : 07.11.2011, 16:59:30 »
Kävin tänään paikallisen pajan testipenkissä mittauttamassa nuo jarrut:

Etu      1.7 / 1.7 kN
Taka    1.1 / 0.7 kN

Näyttäisi siltä että autossa onkin ollut kaksi päällekkäistä vikaa, takana on nimittäin tapahtunut radikaali muutos tuosta vasemman takapyörän vanhasta 1.8 kN -> 1.1 kN:iin rummun ja kenkien vaihdon jälkeen. Edelleen tuo oikea puoli laahaa perässä. Korjausmies ehdotti ensimmäisenä syynä viallista paineventtiiliä. Selitettyäni hänelle että venttiilit ovat tässä mallissa sisäänrakennettu työsylintereihin, hän epäili josko tuossa oikean takapyörän jarrupiirissä olisi kuitenkin vielä ilmaa.
Pitänee siis ilmata vielä kerran todella huolella sekä taka- että etupyörältä.
Ilmauksen jälkeen takaisin dynamometrille ja jossei tule suurta muutosta, niin seuraavaksi kannattaa vikaa etsiä kuulemma pääsylinteriltä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #20 : 07.11.2011, 20:10:07 »
Se 306:n takajarrujen automaattisäätö säätörattaan sakaroiden kulumisen myötä saattaa alkaa toimia väärinpäin eli löysyttämään säätöä. Yksi ratkaisu uusien automaattisäätöosien sijasta on poistaa automaattisäädön säätölipare ja jousi ja säätää jarru pultinreiästä käsin ruuvimeisselillä kuten esim.605:ssa. Poljin uppoaa jarrutettaessa huomattavan syvälle, jos kengät ovat liian kaukana rummusta.
Mistään ilmauksesta tuo tuskin on kiinni, käyttöjarru on ensin säädettävä säätörattaasta ja vasta sitten käsijarrun säätö, jos tarvetta on.


Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #21 : 08.11.2011, 14:49:20 »
Tuohon huonommin pitävälle puolelle tuli jo vaihdettua uusi säätötanko, eikä sillä ollut merkittävää vaikutusta. Nyt kun mainitsit, niin jarrupolkimessa on kylläkin jonkin verran "väljäliikettä" ennen kuin palat / kengät nappaa kiinni. En tosin tiedä / muista miten nopeasti jarrujen pitäisi ottaa kiinni poljinta painettaessa koska kyseessä on emännän auto.

Kuuluuko jarrupolkimen olla kivikova alipainetehostimen tyhjäksi polkemisen jälkeen (auto sammuneena)? Omassa näyttäisi olevan jonkin verran joustoa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #22 : 08.11.2011, 18:20:13 »
Jos ottaa sen huonommin pitävän puolen rummun auki, niin näkee heti onko säätö toiminut ja hihna lähellä rumpua. Säätörattaan kierre on muistaakseni toisella puolella vasenkätinen ja toisella oikean. Polkimen pitäisi napata suht' heti kiinni eikä upota syvälle.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #23 : 08.11.2011, 18:24:35 »
Kyllä sen pumpaten varsin kovaksi tulisi mennä - siis sen polkimen ;) Pehmeys tarkoittaa yleisimmin ilmaa systeemissä => jarrujen ilmaus edessä. Toisaalta tähän viitannee myös tuo epätasaisesti pitävät jarrutkin, jos toisen puolen putkessa/sylinterissä ilmakupla joustaa => mäntä ei saa täysiä paineita => jarruvoima jää vajaaksi :-\

Winkki: Tuota rummun säätöruuvia saa helpoiten ropellettua takaisin paikoilleen kässäriä runksuttamalla 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #24 : 09.11.2011, 16:02:54 »
Kävi dynamometrillä niin kuin arvasinkin, eli edelleen täydellisen ilmauksen jälkeen oikea takapyörä laahaa perässä maksimierolla 1.2 kN / 0.7 kN.
Kun korjaamon setä polki nopeasti poljinta dynolla, niin lukemat oli miltei tasan, 1.1 kN / 0.9 kN, mutta kun poljinta painoi pikkuhiljaa, niin pyörien ero näkyi selvästi.

Kaikki jarruosat on vaihdettu taakse, paitsi tuo pääsylinteri (ja putket pääsylinteriltä taakse), jota korjaamon setä ehdotti vaihdettavaksi. Mutta mitä arvon foorumilaiset on asiasta mieltä?

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #25 : 09.11.2011, 18:10:23 »
Jos kyseisessä mallissa sattuisi olemaan takajarrukengät tyypiltään ensiö ja toisio malliset, niin toisella puolella on jarrukengät väärin päin. Jopa sellaistakin saattaa  sattua, että on jopa  mennyt toiselle puolen kaksi samanlaista jarrukenkää.

Samoin päin ovat molemmilla puolilla... Ja saman puolen kengät ovat keskenään erilaisia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #26 : 09.11.2011, 18:49:10 »
Kävi dynamometrillä niin kuin arvasinkin, eli edelleen täydellisen ilmauksen jälkeen oikea takapyörä laahaa perässä maksimierolla 1.2 kN / 0.7 kN.
Kun korjaamon setä polki nopeasti poljinta dynolla, niin lukemat oli miltei tasan, 1.1 kN / 0.9 kN, mutta kun poljinta painoi pikkuhiljaa, niin pyörien ero näkyi selvästi.

Kaikki jarruosat on vaihdettu taakse, paitsi tuo pääsylinteri (ja putket pääsylinteriltä taakse), jota korjaamon setä ehdotti vaihdettavaksi. Mutta mitä arvon foorumilaiset on asiasta mieltä?

Jarruputkissa tuskin on vikaa, jollei näy vuotoja ja letkuhan oli kai jo kaikki uusinutkin. Vai olisiko jarruputkessa tukos tai lyttyyn mennyt kohta?

Ehkä pääsylinterissä sitten on sisäinen vuoto? Tosin jarrupääsylinteristä lähtee vain kaksi jarruputkea, jotka jakautuvat niin, että yhdessä piirissä ovat vasen etujarru ja oikea takajarru ja toisessa oikea etujarru ja vasen takajarru. Eikö pääsylinterivian pitäisi tällöin näkyä myös etujarruissa?

Vaihdoit ilmeisesti lopulta kummallekin puolelle uudet jarrurummut? Onko jarrusylintereiden tietoja tallella eli esim. Motonetin osanumero tai pakkauksesta valmistajan nimi ja osanumero? Saman valmistajat sylinterit kummallakin puolella? Voisi nyt vielä varmistaa, että jarrusylinterit ovat oikeat (integroiduilla säätimillä).
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 18:52:43 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #27 : 09.11.2011, 19:14:20 »
Tuskin jarruputkessa on tukoksia tai muuta, koska jarrunestettä tulee ilmatessa molemmilta puolilta yhtä reippaasti.

Pääsylinteri on tosiaan ainoa osa jota en ole vaihtanut ja kyllähän sen mahdollisen vuodon pitäisi näkyä heikkoutena myös edessä. Vaan näin ei ole.

Rummut tuli vaihdettua molemmille puolille, jarrusylinterien Motonetin osanumero on tismalleen sama, mutta Motonetillä kun on eri toimittajia, niin nämä jarrusylinterit ovat tosiaan eri toimittajilta. Halkaisija on silti sama, 20.6 mm. Eli niissäkään ei siltä osin eroa pitäisi olla.

Aiemmin mainitsemani jarrupolkimen joustavuus jotenkin jaksaa ihmetyttää. Auton käynnissä ollessa poljin painuu suhteellisen syvälle, ennen kuin alkaa antaa vastetta. Kun tehostimen pumppaa tyhjäksi auton ollessa sammutettuna, sama juttu: kun poljin alkaa antaa vastusta, joustaa se edelleen suhteellisen syvälle sitä polkiessa. Kokeilin toisella autolla (Corolla -02) polkea ilman tehostinta, niin poljin kyllä pysähtyy kuin seinään.

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #28 : 09.11.2011, 19:14:37 »
Niin, voisi vaihtaa kaikki sylinterit yms. päikseen ja katsoa siirtyykö heitto toiselle puolelle.
Olen kuullut miten eräs henkilö ratkaisi vastaavan mysteerin. Jos heikkoa puolta ei voida vahvistaa, heikennetään vahvempaa puolta, niin saadaan tasapainoon  ;)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #29 : 09.11.2011, 19:20:23 »
Yksi tapa selvittää vikaa pyöriltä tapahtuvan jarruvoimamittauksen sijaan on mitata paine jarruputkistosta. Jollei korjaamolla ole mittauslaitteistoa, saa sellaisen rakennettua melko helposti jarruputkesta, liittimistä ja painemittarista (tai kahdesta mittarista, jos haluaa tarkkailla kummankin piirin paineita samaan aikaan). Painemittareita saa hydrauliikka-alan liikkeistä. Mittari pitää toki valita niin, että sen asteikko/paineenkesto on riittävä (enint. 150-200 bar?).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info