Kirjoittaja Aihe: 206 - Päästömittauksessa HC- ja CO-arvot liian korkeita (katalysaattori)  (Luettu 15754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Ongelma:

Auto: 1999 206 1,4 (145 000 km).

Koitin tuossa siis mittailla päästöjä, tai sainkin mitattua, mutta en saanut hyväksyttyjä arvoja. Onko 206:ssa jotain tyyppijuttuja päästöhommeleissa? Lambda väittää, että kävisi hieman laihan puolella, mutta eikö korkea CO-arvo yleensä viittaa taas rikkaaseen seokseen? Onko selkeä katalysaattorivika?

RPM: 2460
CO: 0,496
CO2: 13,74
HC: 69
O2: 0,94
Lambda: 1,026

RPM:860
CO: 0,673
CO2: 13,73
HC: 93
O2: 1,05
Lambda: 1,024

Pakoputki vuotaa hieman etuputken ja keskiputken liitoksesta, mutta eihän sen HC- ja CO-arvoihin pitäisi vaikuttaa. Koitin kyllä paikkailla reikää hieman. Tulpat on uudet. Ilmansuodatin ei ole silmämääräisesti likainen.

Ratkaisu:

Katalysaattorissahan se vika oli. Nyt uusi 120 euron tarvikekatti paikoillaan ja hyvät päästöt tuli. CO meni nolliin, O2 0,20 ja HC 15 (olisi varmaan pudonnut alemmaskin, jos olisi kattia ihan kunnolla vielä lämmitellyt). Jos tuolla muutaman vuoden pärjäisi, 2 vuoden takuu siinä ainakin on.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 15:06:57 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Arvojen perusteella. Putkiston vuodot kuntoon ensin ja sitten mittaatte päästöt uudelleen, mikäli arvot saman suuntaiset niin katalysaattori vaihtoon.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Co2 matala, jäännöshappi ja Co korkeahko = katalysaattori ei pelkistä. Lambda on alueella eli anturi kunnossa. Putkiston vuodosta osaltaan johtuvat, nuo vääristyneet arvot nelikaasumittauksessa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Ei ole vikavaloa polttanut, eikä mitään vikakoodeja ollut muistissakaan. Voiko venttiilien säätämisellä olla vaikutusta päästöihin? Säätö pitäisi nimittäin tehdä, naputtavat sen verran... Onko väitteellä "CO+HC korkea -> liian rikas seos, kampi-akselikammion huohotus tukossa" Mitään perää?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 15:05:14 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Onko väitteellä "CO+HC korkea -> liian rikas seos, kampi-akselikammion huohotus tukossa" Mitään perää?

Ei ole mikäli moottori on kunnossa. Väljässä moottorissa männänrenkaiden tiivityttä menetään, jos kampikammioon kertyy painetta, tällöin palaminen voi hyvinkin huonontua moottori-öljyn kontaminoidessa poltto-aine ilmaseosta.

Venttiilivälykset - suuretkaan eivät kohota HC päästöä, päinvastoin - jos nokka-akselin overlap on suuri - suuremmilla venttiilivälyksillä overlap eli mahdollinen läpihuuhtelukin pienenee. Tämä kuitenkin vain siinä tapauksessa, jos poltto-aineen suihkutus suoritetaan venttiilien ollessa avoinna. Näin ei kyseisen moottorin ohjausjärjestelmässä toimita. vaan suihkutus suoritetaan pakoventtiilin sulkeuduttua.