Kirjoittaja Aihe: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta  (Luettu 3747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kimster

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Ilmoitus moottorin liian korkeasta käyntilämpötilasta
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (HDi)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Moottorin käyntilämpötila (V6)


Auto: 2007 407 SW 2,2 HDi (175 000 km).

Autossa vaihdettu huollossa n. 5000 e edestä moottorin osia mm ruiskusuuttimet koska se sammui pihalle. Kulki huollon jälkeen 127 km jonka jälkeen "ylikuumeneminen" uutena vikana. Korjaamossa vaihdettu anturi ja uusi lasku käteen. Ongelma tietysti ei poistunut.

--> Ongelma ilmenee niin että ajaessa (joskus heti käynnistäessä) moottorin lämpömittari lyö tappiin = ylikuumeneminen. Samalla auto tiputtaa vakionopeudensäädin pois päältä ja ilmoittaa "STOP" ja vilkkuu varoitusmerkit punaisena. Kone käy ok, jäähdytysveden lämpö ei nousee todellisuudessa kuin normaali 82-85 astetta. Palautuu aina välillä normaalitilaan ja auto toimii "nollauksen" jälkeen normaalisti, paitsi että nopeudenrajoitin ei toimi (se ei siis koskaan toimi). Muuten kaikki toiminnot ok siihen asti kun taas lämpötilamittari hulluttelee.

Oletan että se on anturi tai anturiin menevässä johdossa vika, mutta en tiedä edes mistä etsiä sitä ja voi olla jotain muuta... Merkkikorjaamoon tämä auto ei enää mene uudestaan.

kimster

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #1 : 13.12.2011, 21:41:29 »
Päätin kuitenkin kokeilla toista korjaamoa joten huomenna 14.12 auto menee korjaamoon tutkittavaksi (ei merkkikorjaamo, mutta kokoneelle Peugeot osaajalle).

kimster

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #2 : 01.01.2012, 15:04:05 »
Anturi vaihdettu taas - ongelma ilmeni uudestaan noin 300km ajon jälkeen (taas meni tappiin). Vikakoodi luettu että on oikosulku.

Päätimme otta itse auki ja tarkistaa paikat, anturi löytää hyvin kun ottaa ilmanputsari pois. En löytänyt mitään varsinaista vika mutta kiinnitin kaapelit kuin ne pitää olla ja muutamalla nippusiteellä lisätukia. Sen jälkeen vika ei ole ilmestynyt noin 1000km ajon aikana. Jää nähtäväksi miten kauan tämä hyvä onni kestää..  :-\ 

Premium

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #3 : 01.01.2012, 15:18:36 »
Aikoinaan (90-luvulla) pikkuVolvo teki samoin - ongelmaksi osoittautui että itse mittari oli hajonnut (=oikkari). Uusikin mittari ehti hajota ja ennen kuin auto meni vaihtoon. Nykyään on ohjauselektroniikkaa enemmän kuin 20 vuotta sitten, saattaapi vika olla muuallakin.

Arto77

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #4 : 30.04.2012, 10:46:33 »
Auto: 2007 407 SW 2,2 HDi (175 000 km).

--> Ongelma ilmenee niin että ajaessa (joskus heti käynnistäessä) moottorin lämpömittari lyö tappiin = ylikuumeneminen. Samalla auto tiputtaa vakionopeudensäädin pois päältä ja ilmoittaa "STOP" ja vilkkuu varoitusmerkit punaisena. Kone käy ok, jäähdytysveden lämpö ei nousee todellisuudessa kuin normaali 82-85 astetta. Palautuu aina välillä normaalitilaan ja auto toimii "nollauksen" jälkeen normaalisti, paitsi että nopeudenrajoitin ei toimi (se ei siis koskaan toimi). Muuten kaikki toiminnot ok siihen asti kun taas lämpötilamittari hulluttelee.

Oletan että se on anturi tai anturiin menevässä johdossa vika, mutta en tiedä edes mistä etsiä sitä ja voi olla jotain muuta... Merkkikorjaamoon tämä auto ei enää mene uudestaan.

Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 125 hv, DAM 10756/21.04.2006).

Moro. Onko tuo kyseinen vikailmoitus pysynyt poissa tuon johtojen uudelleen kiinnittämisen jälkeen? Itsellä tekee juuri samaa. Olipa asteita ulkona -15 tai plus 10, niin heti muutaman sekunnin jälkeen käynnistyksestä tulee nuo kyseiset ilmoitukset. Alkaa jo ottaa päähän tuo jatkuva piipittely.

Itse mietin kans tuota, että jos vika olisi tuossa lämpötilananturissa, mutta jos ei kerta senkään vaihdolla tullut sulla kuntoon niin mahtaa olla turhaa koitella. :-\

TerhoP

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #5 : 10.10.2017, 10:50:03 »
Auto: 2006 407 2,0 (EW10).

Saisiko pikana apua missä tuo sijaitsee? Auto alkanut hälyttämään engine temp too hot ja vika varmaan tuolla kun kylmänä hyppää lämpötila viisari tappiin.

itarumaa

  • Vieras
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #6 : 10.10.2017, 12:58:07 »
Jos se on sama 2.0l kone, kuin 307 mallissa. Eli ew10, niin lämpöanturi on koneen päädyssä. Toisessa päässä kuin jakopää ja aika ylhäällä konehuoneessa. Vihreä liitin muistaakseni. Kohtalaisen helppo vaihtotyö myös, kunhan muistaa odotella että kone on kylmä, koska jäähdytysnestettä tulee ulos vaihdon yhteydessä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Aiheeton varoitus moottorin ylikuumenemisesta
« Vastaus #7 : 12.10.2017, 23:17:17 »
Oot varmaan varmistanut että jäähdytysvettä on tarpeeksi ja ilmattu myös?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207